23 / 11 / 2024
fuzul

Türkiye çimento ihracatında dünya ikincisi!

Türkiye çimento ihracatında dünya ikincisi!

Toprak ürünleri sektörleri bilgilendirme toplantısında konuşan Çimento, Cam, Seramik ve Toprak Ürünleri İhracatçıları Birliği Başkanı Özinönü, 2014 yılının "ihracatta yeniden atağa kalkma yılı" olacağını belirtti...




Toprak ürünleri sektörleri bilgilendirme toplantısında konuşan Çimento, Cam, Seramik ve Toprak Ürünleri İhracatçıları Birliği Başkanı Özinönü, 2014 yılının "ihracatta yeniden atağa kalkma yılı" olacağını belirtti. 


Çimento, Cam, Seramik ve Toprak Ürünleri İhracatçıları Bir' ligi Yönetim Kurulu Başkanı Ali Özinönü, "Çimento ihracatımız 2012 yılında 13,2  milyon ton ve 801,6 milyon dolar olarak gerçekleşmişti. 2013'te ise ihracat miktarı yüzde 10,2'lik düşüşle 11,9 milyon tona, tutan da yüzde 6,4 düşüşle 750,4 milyon dolara geriledi" dedi. 


Özinönü, birlik tarafından düzenlenen bilgüendirme toplantısında toprak ürünlerinin tamamı için (çimento, cam, seramik ve toprak ürünleri 2014 yüının "ihracatta yeniden atağa kalkma yılı" olacağını belirterek şöyle devam etti: "ABD ve AB ülkeleri başta olmak üzere büyük pazarlarda görece iyileşmeler var. Bu durum umutlarımızı artırıyor. Ayrıca döviz kurlarındaki artışı da ihracatı tetikleyen bir unsur olarak görmemiz ve öyle değerlendirmemiz gerekiyor. 2014'ün geçen yıldan daha iyi bir yü olacağı beklentisi taşıyoruz. Birlik olarak 2013 yılında, yüzde 2 artışla 16,8 milyon ton ürün satışı ile 3,4 müyar dolarlık ihracata imza attık. Ürünlerimizle ulaştığımız ülke sayısı 185'e çıktı. Üç sektörle en çok ihracat yaptığımız ülkeler; Irak, Almanya, Libya, Rusya, İsrail ve İngiltere en önemli pazarlarımız oldu.Sadece çimento sektörü olarak geçen yıl miktar bazında yüzde 10, değer bazında yüzde 6 düşüş yaşandı. Çimento ihracatımız 2012 yılında 13,2 milyon ton ve 801,6 milyon dolar olarak gerçekleşmişti. 


2013'te ise ihracat miktarı yüzde 10,2'lik düşüşle 11,9 milyon tona, tutan da yüzde 6,4 düşüşle 750,4 müyon dolara geriledi." Çimento sektörü ihracatında en büyük pazar olarak ük üç sırayı, Libya, Irak ve Rusya'nın aldığını aktaran Özinönü, Arap Bahan sonrasında iç karışıklık yaşayan ülkelerin yeniden inşasında Türk çimento sektörünün büyük rol oynadığını söyledi.Ali Özinönü şunlan kaydetti: "En yüksek ihracat artışını yüzde 129luk oranla Libya'ya gerçekleştirdik. Aynı şeküde güney komşumuz Suriye'ye yüzde 82'lik bir artış kaydettik. Çimento sektörünün de kendi içindeki alt sektörleri olan klinker ve çimentoya da ayn ayn göz atmak gerekirse, en yüksek artışı klinkerde Mısır'a, çimentoda ise Togo'ya ihracatta gerçekleştirdik. Togo'ya ihracat yüzde 217 artış gösterdi. Rakamlann net bir şekilde ortaya koyduğu üzere; çimento ihracatının özellikle Libya, Mısır ve Suriye gibi pazarlarda yüksek oranlı artması dikkat çekicidir. Sizin de tahmin edeceğiniz üzere; ihracat artışımız bu ülkelerin yeniden imar çalışmalan ile doğru ilgili.Libya'da yatırım hamlesinin başlaması ile inşaat sektörü canlanmış ve Türkiye'den çimento ürünlerine ihtiyaç duyulmuştur. Geçen yıl ihracatta yaşanan bu ivmenin, bölgenin yeniden kaos ortamına dönmesi üe şu sıralarda yeniden yavaşladığım söyleyebiliriz." Cam sektörünün ise Türkiye ekonomisine net katma değer yaratarak büyümesini sürdürdüğünü kaydeden Özinönü, "Cam sektöründe geçen yü yüzde 1,4 artışla 575 bin ton ve 815,6 milyon dolar ihracata imza atmayı başardık. En büyük ihracat pazarlanmız, Almanya, İngiltere ve İtalya oldu" dedi. Toprak ürünleri sektörlerinin Türkiye için itici güç konumunda bulunduğuna dikkati çeken Özinönü, ihracat ve üretim başanlanna değinerek şöyle konuştu: "Ülke olarak, çimento ihracatında İran'ın ardından dünya ikincisi, Avrupa'da ise hem üretim hem de ihracatta birinci durumdayız. Çimento üretiminde dünya beşincisi, tüketimde yedinci sıradayız. Seramik kaplama malzemeleri alanında ise, ihracatta dünya beşincisi, Avrupa'da üçüncüyüz. Seramik sağlık gereçlerinde de Avrupa'da birindi, dünyada üçüncü sırada yer alıyoruz. Günümüzde cam sektörümüz ile dünyanın en seçkin üretici ülkeleri arasında yer alıyoruz. Yurt dışında yaptığı atılımlarla sektör olarak, dünya 3.süyüz. Düz camda dünyada 6. ve cam ambalajda dünyada 5.sıradayız." Özinönü, "Aynı şeküde Gürcistan'a da yüzde 13'lük bir kayıp var. 


Rusya'nın çimento yatırımları yapması sonrası, bu ülkeye girişte limanlarda yaşadığımız sorunlar halen sürüyor. Açıkçası, tarife dışı engellerle ihracatımız bloke edilmektedir. Birlik olarak 2014 yılı için 3,9 milyar dolar ihracat hedefleri bulunduğunu belirten Özinönü, 2023 hedeflerinin ise 7,3 milyar dolar olduğunu aktardı. Özinönü, "10 yü sonraki hedefimiz için üç sektör olarak her yıl ortalama yüzde 7 büyüme öngörüyoruz. Üç sektörümüz için de yeni pazarların belli bir bölge değil, AB'den Rusya'ya Ortadoğu'dan Uzakdoğu'ya tüm dünya olduğunu söyleyebiliriz" bilgisini verdi.Kurdaki artışın tüm sektörler gibi toprak ürünleri sektörlerini de tehdit ettiğini söyleyen Özinönü, "Şu anda çimento sektöründe en büyük risk aslında dövizle borçlanmaktır" uyarısmı yaptı. Bir soru üzerine Libya'yla olan alacakların çok büyük bir kısmının çözüldüğünü anımsatan Özinönü, "Sektörde Libya'dan alacaklar konusunda hiçbir sıkıntı kalmadı" dedi. 


Hürses Gazetesi 


Geri Dön