Türkiye perakende sektörünün büyüklüğü 2013 yılında 300 milyar doları aştı!
Türkiye perakende sektörünün büyüklüğünün 2013 yılı sonu itibariyle 300 milyar doları aştığı belirtilen raporda, sektörün 2014-2018 yılları yıllık bileşik büyüme oranının yüzde 7 olacağı öngörülüyor...
Deloitte Türkiye, perakende sektörünü mercek altına aldığı yeni raporunu yayınladı. Türkiye perakende sektörünün büyüklüğünün 2013 yılı sonu itibariyle 300 milyar doları aştığı belirtilen raporda, sektörün 2014-2018 yılları yıllık bileşik büyüme oranının yüzde 7 olacağı öngörülüyor. Raporda ayrıca süpermarket ve AVM’lerde kredi ve para kartlarla yapılan perakende alışverişlerinin ise son 5 yılda ortalama yüzde 15 büyüyerek 2013 yılında 34 milyar dolarlık seviyeye ulaştığı belirtiliyor.
Rapora göre, gıdanın yüzde 44 paya sahip olduğu perakende sektöründe, organize perakendeciler de yüzde 55’lik paya ulaşarak gıda dağıtım alanında liderliği ele aldı. 2014-2018 arasında yıllık bileşik büyüme oranının yüzde 5 olması beklenen sektörde, ucuzluk marketlerinin aktif büyüme stratejileri benimseyeceği, sektör genelinde konsolidasyon olacağı değerlendiriliyor.
Evde büyüme sürecek
2013 yılında 51 milyar dolar hacme ulaşan ev perakendeciliği sektörünün, kentsel dönüşüm ve şehirleşme oranındaki artışa paralel olarak 2018 yılına kadar yıllık ortalama yüzde 6 büyümesi bekleniyor. Son yıllarda önemli ölçüde yatırımcı ilgisi çeken giyim ve ayakkabı kategorisi büyüklüğünün de önümüzdeki 5 yılda yıllık ortalama yüzde 8 büyümesi bekleniyor.
Öte yandan, akıllı telefon ve dizüstü bilgisayar satışlarının başını çektiğini elektronik ürünler kategorisinin, 2013 yılında 16 milyar dolarlık büyüklüğe ulaştığı ifade ediliyor. Son 5 yılda yıllık ortalama yüzde 40 büyüyerek 18 milyar dolarlık hacme ulaşan sanal ortam harcamalarının yaklaşık 4 milyar dolarını internet perakendeciliği harcamaları oluştururken, bu sektörün önümüzdeki dönemdeki potansiyeline dikkat çekiliyor.
10 yılda 4 kat arttı
Türkiye’deki perakende sektörünü birçok farklı açıdan masaya yatıran rapor, bu yıl AVM yatırımlarına odaklanıyor. Buna göre, son 10 yılda dört kat artarak 333’e ulaşan ülke genelindeki toplam AVM sayısının, 2015 yılı sonunda 409’a çıkması bekleniyor.
Önümüzdeki yıllarda İstanbul ’un AVM yatırımlarındaki öncü pozisyonunu koruyacağı ifade edilirken, Ankara ve İzmir gibi şehirlerde bir doygunluğa ulaşılacağı ve bu nedenle Marmara, Karadeniz ve Akdeniz bölgelerinde Çanakkale, Edirne, İzmit, Mersin, Ordu, Sinop vb. gelişmekte olan şehirlerde AVM yatırımlarının hız kazanacağı öngörülüyor.
Deloitte Türkiye Kurumsal Finansman Ortağı Başak Vardar, “Önümüzdeki dönemde perakendenin her alanının, ekonomik büyüme öngörülerinin üzerinde bir büyümeye sahip olacağını tahmin ediyoruz. Hem yerli hem yabancı yatırımcının sektöre olan ilgisi de kriz sonrası dönemin en üst seviyesinde” diye konuştu.
İnternete 1.2 milyar $ yatırım
SON yıllarda sektörde artarak devam eden yerli-yabancı stratejik yatırımcı ve özel sermaye fon ilgisinin kriz sonrası dönemde işlem hacmi bakımından en yüksek seviyeye ulaştığına dikkat çekiliyor. Rapora göre, 2013 yılında perakende alanında toplam büyüklüğü 1.2 milyar dolar olan 31 adet işlem yapıldı. Bu işlemlerin 13 tanesi, finansal yatırımcıların yoğun ilgi gösterdiği internet perakendeciliği alanında gerçekleşti. Benzer şekilde, 2014 yılının ilk 5 ayında perakende sektöründe üçü internet perakendeciliği olmak üzere toplam 12 adet birleşme ve satın alma işlemi gerçekleştiği görüldü.
Vatan