23 / 12 / 2024

Türkiye'de 2 otomobil fabrikası açılabilir, biri neden yerli olmasın

Türkiye'de 2 otomobil fabrikası açılabilir, biri neden yerli olmasın

Tofaş CEO 'su Pandır, yüzde 100 yerli otomobil tartışması için, “Türkiye 'de oto satışı 1 milyona gidiyor. Ülke 2 fabrika daha kaldırır. Neden en az biri yerli olmasın ” dedi



Tofaş CEO 'su Ali Pandır, Başbakan Tayyip Erdoğan 'ın TÜSİAD genel kurulunda yaptığı   “Artık yüzde 100 yerli otomobilimizi üretelim ” çağrısını değerlendirerek, “Türkiye 'de otomobil satışları 1 milyona doğru gidiyor. Türkiye iki otomobil fabrikası daha kaldırır. Neden bunun en az biri yerli olmasın ” dedi.

Tofaş 'ın 40. üretim yılını kutlamak için Bursa 'daki Tofaş fabrikasında gazetecilerle konuşan Pandır, Tofaş 'ın ürettiği araçlardaki yerlilik oranının yüzde 75 'in üzerinde olduğunu ancak, Başbakan 'ın tamamen yerli ve marka olacak bir otomobil önerisi getirdiğini söyledi.

Sektörün 15 büyük kuruluşunun harekete geçtiğini, Otomobil Sanayicileri Derneği 'nde (OSD) kurulan bir komitenin yerli otomobil üretiminin fizibilitesi konusunda kapsamlı rapor hazırladığını hatırlatan Pandır, raporun hazirandaki genel seçimler öncesine yetiştirilmek istendiğini kaydetti. Pandır, “Önemli olan tamamen yerli bir otomobilin ne zaman ve ne kadara mal olacağı meselesi ” dedi.

1.200 kişi işe alınacak

Tofaş, Avrupa piyasalarındaki durgunluk nedeniyle uzun süredir ertelenen 3. vardiyaya mart sonunda başlıyor. İç pazardaki büyük talep artışı ve Fiat grubu ile Opel arasındaki anlaşma uyarınca Fiat Doblo platformu üzerinde üretilecek Opel Combo 'nun üretimine kasımda başlanacak olması da kararda etkili oldu. 3. vardiya için yıl sonuna kadar 1.200 kişi işe alınacak. Tofaş 'ın çalışan sayısı 8.200 'e çıkacak.

Tofaş 'ın, bugün 400 bin kapasiteli, 7 bini aşkın çalışanıyla, 80 'den fazla ülkeye ihracat yapan otomotiv sektörünün global bir oyun kurucusu olduğunu belirten Pandır, “Sadece Türkiye değil, tüm dünya ürettiğimiz 3 milyonu aşkın aracı kullanarak, hayatlarının hep bir noktasında bizlerle birlikte oldu. Güçlü ortağımız Fiat 'ın yanı sıra   otomotiv sektöründe bir ilk olan ve fikri mülkiyet hakları tamamen Tofaş 'a ait olan Minicargo projesi ile Peugeot ve Citroen markaları için de üretim yapmaktayız. Buna ek olarak hafif ticari araç sınıfının lideri Yeni Fiat Doblo 'yu yakında Opel ve Vauxhall markaları için de farklılaştırarak üretmeye ve ihraç etmeye başlayacağız ” dedi.

Tofaş 'ın 5 markaya birden çok önemli modellerin üretimini yapabilen, Ar-Ge ve mühendisliğini üstlenen stratejik bir üs konumuna yükseldiğini anlatan Pandır, “Geçen yıl Tofaş, 312 bin adetle Türkiye 'de en çok otomobil ve hafif ticari araç üretimi yapan üretici oldu. 2010 'da sektör üretiminin yüzde 28.5 'ini yaptık ” diye konuştu.

Pandır: Yüzde 26 cari fazla verdik

Yan sanayi dahil, tüm otomotiv sektörünün cari fazlasının yüzde 3, Tofaş 'ın cari fazlasının ise yüzde 26 seviyesinde gerçekleştiğini açıklayan Ali Pandır, bunun da sattıkları araçların yüzde 90 'ını kendilerinin üretmesinden kaynaklandığını belirtti

‘Yaza satış patlaması olursa şimdiden hazırız '

Fabrikada 3. vardiyaya geçiş için şartların geçen sene oluştuğunu kaydeden Pandır şunları söyledi:
“Avrupa 'daki kırılganlık nedeniyle geleceğe güvenle bakamıyorduk. Ancak Opel anlaşmasıyla en geç son çeyrekte 3. vardiya gerekliydi. İç pazarda da sürpriz yaşadık. Ocaktaki hızlı satış momentumu sürüyor. Yaza doğru patlama olursa ona hazırlıklı olalım istedik. Bu sene Opel için 6-8 bin adet ihracat yapılacak. Önümüzdeki sene de en az 40 bin alım taahhüdü verdiler. Mevsim etkilerinden arındırılmış satışlara bakarak ocak rakamlarına göre satışlar 1 milyona gider. Ancak böyle devam edeceğini tahmin etmiyoruz. ”

Talep frenlenebilir

Pandır hükümetin kredi hacmindeki genişlemeyi sınırlama konusundaki önlemleri ve Merkez Bankası politikalarıyla euro 'nun yüksek kalması durumunda bir miktar talebin frenleneceğini söyledi. Avrupa 'da yaşanan sıkıntılara karşı tedbirli olduklarını belirten Pandır, “Peugeot-Citroen anlaşmasıyla Fransa 'da önemli bir oyuncu olduk. Opel ile de Almanya 'da kuvvetli oluyoruz ” dedi.

Mısır 'la görüşme kesildi, Irak 'tan büyük talep var

Mısır 'da Albea montajı yapmak için görüşmeler başlattıklarını, ancak ülkedeki iç karışıklık nedeniyle bu sürecin duraksadığını belirten Pandır, Irak 'tan kendilerine çok sayıda bayilik müracaatı geldiğini de söyledi. Özellikle Kuzey Irak 'tan çok sayıda başvuru olduğunu belirten Pandır, bunları Fiat ile değerlendirdiklerini, ancak ülkenin 3 parçalı yapısının kendilerini düşündürdüğünü kaydetti.

ABD 'ye girebiliriz

Avrupa pazarının doygunluğa ulaştığını belirten Pandır, “Esas potansiyel Doğu 'da ” dedi. Pandır, ABD 'ye Doblo ihracatı için fizibilite çalışması başlattıklarını, ancak aylık 1500 araçlık bir pazar gördükleri için çalışmayı dondurduklarını belirterek, “Pazar yavaş yavaş 3 binlere çıkarak bizim için uygun olmaya başladı. Ancak son kararı Chrysler verecek ” dedi.
Milliyet


Geri Dön