Türkiye’de 2022'de kart ile 3,7 trilyon TL değerinde harcama yapıldı! Kartlar en çok market ve AVM’lerde kullanıldı
Kredi veya banka kartı… Nakit ödeme yapma devri artık tarihe karışıyor. Ülke olarak çoktan alıştık bile. 2022 yılında Türkiye’de 3,7 trilyon TL değerindeharcama kart ile yapıldı. Kartların en çok kullanıldığı yerler ise şaşırtmadı: Marketler ve AVM’ler.
NAKİT KULLANIMI AZALIYOR
Banka ve kredi kartı sahipliği ve kullanımı artarken nakit kullanımı da azalıyor ve kartlı ödeme alışkanlığı güçleniyor. Türkiye’de 2021’de kartlı ödemelerin toplam hane halkı harcamaları içindeki payı yüzde 40 iken bu oran 2022 yılında yüzde 42 seviyelerine ulaştı. Avrupa’da ise bu oran yüzde 44 seviyelerinde. Türkiye her yıl Avrupa ortalamasına daha çok yaklaşıyor.
“Türkiye’de Kartlı Ödemeler 2022” araştırması 2022 yılı sonu itibarıyla Türkiye’deki toplam banka ve kredi kartı adedinin yüzde 17’lik bir artışla 340 milyon adede yükseldiğini (99 milyon kredi kartı, 241 milyon banka kartı) gösteriyor. Kartlarla yapılan alışveriş harcamaları 2022’de 3 trilyon 708 milyar TL’ye ulaştı. Bu rakam içerisinde kredi kartıyla yapılan harcamaların 2 trilyon 954 milyar TL olduğu belirtildi.
Bu toplam harcama rakamı aynı zamanda, 2021 yılına göre yüzde 116 artışı ifade ediyor (2021: 1 trilyon 712 milyar TL).
TAKSİT SAYILARI ARTIYOR
2022’de kredi kartıyla yapılan harcamaların yüzde 75,4’ü peşin, yüzde 24,6’sı da taksitli olarak gerçekleşti. Kredi kartıyla yapılan e-ticaret harcamalarında ise bir önceki yıla göre daha taksit sayılarınıın artması dikkat çekti. 2022’de taksitli alışverişte e-ticaret payı yüzde 50,2’ye yükseldi. (2021: yüzde 44,5)
2022 yılında kredi kartlarının en fazla kullanıldığı alanlar ise yüzde 19 ile market ve AVM’ler oldu. Özellikle Kovid-19 tedbirlerindeki gevşemenin ardından dışarı çıkma eğilimi AVM harcamalarının artmasında etkili oldu.
Market ve AVM harcamalarını yüzde 9 ile akaryakıt, yüzde 8 ile de elektronik kategorisi takip etti.
Diğer taraftan kart aracılığıyla yapılan harcamalarda en yüksek artış, yine pandemideki zayıflama etkisine bağlı olarak, yüzde 229 oranla hava yolları sektöründe gerçekleşti.
Kartlı harcamalardaki en düşük artış ise yüzde 45 ile telekomünikasyon sektöründe gerçekleşti.