23 / 12 / 2024

Türkiye'nin büyük kentlerine 224 yeni otel geliyor!

Türkiye'nin büyük kentlerine 224 yeni otel geliyor!

Her biri dünya devi ve zincirleri, dünyanın en ücra bölgelere kadar uzanıyor. Şimdi bu zincire Türkiye'nin birçok kentini de eklemeyi planlıyorlar



Hilton'dan, Marriot'a, Sheraton'dan Accor'a, Mandarin'den Raffless'e kadar turizmin global devleri büyük kentlerin ardından şimdi gözlerini Anadolu'ya çevirdi. Açıkladıkları hedeflerle, adeta mülk sahiplerine mesaj veriyorlar: "Siz oteli yapın işletmeciniz hazır." Gelecek planlarına bakıldığında önümüzdeki beş yıl içinde Türkiye'nin dört bir yanında 5 yıldızdan 3 yıldıza kadar yaklaşık 224 yeni otel yapılması bekleniyor. Bunun yatırım maliyeti 10 milyar dolar olarak hesaplanıyor. Yaratacağı istihdam ise yaklaşık 25 bin kişi. Bir turizm tesisinin yapımından işletmesine kadar 50'nin üzerinde sektörü beslediği düşünüldüğünde bu yatırımların büyük kentlere getireceği ekonomik dinamizm de göz kamaştırıyor.
 
Türkiye, kıyı turizminde yakaladığı başarıyı turizmin diğer dallarına da yayma çalışmalarına başladı, iş yaşamında yaşanan gelişmelerle birlikte Anadolu'nun çeşitli kentlerinde iş oteli potansiyelinin artması Marriot'tan Hilton'a, Dedeman'dan Anemon'a kadar yerliyabancı otel zincirlerinin Anadolu'ya olan yatırım iştahını artırdı. Türkiye pazarı ile ilgilenen Mandarin'den Wydham Grup'a kadar yabancı gruplar. A plus markalarının yanı sıra 3-4 yıldızlı markalarını da Türkiye pazarına taşıma hazırlıkları yapıyor.  İstanbul başta olmak üzere Kayseri'den Denizli'ye, Bursa'dan Samsun'a, Konya'dan ve Eskişehir ve Gaziantep'e kadar gelişmekte olan illere yapılması planlanan otel yatırımlarında tam anlamıyla bir patlama yaşanıyor. Ekonomist dergisi olarak tarımlarını, yatırımcılar için sundukları fırsatları araştırdık. Başta büyük gruplar olmak üzere potansiyel taşıyan kentlerin önde gelen iş insanlarıyla yaptığımız araştırmadan çıkan sonuçlara göre İstanbul ve Anadolu'nun en az 15 ilinde, önümüzdeki birkaç yıl içinde planlanan yaklaşık 224 otel yatırımı var. Bu otellerin sadece kaba ve ince inşaat yatırım tutarının 10 milyar doları aşması bekleniyor.

54 SEKTÖRÜ BESLİYOR

Bu yatırım sürecinin belki de en iştahlı grubu Dedeman. Grup, 2018 yılına kadar yurt içi ve yurt dışında 39 yeni otel açmayı planlıyor. Wydham Hotel Group, The Rezidor Group, The Address Hotels, Stanvood Group önümüzdeki 5 yıl içinde A plus'tan 3-4-5 yıldızlıya kadar Türkiye'de olan ve olmayan markaları ile 20'şer yeni otel daha açma planı yapan gruplar olarak ön plana çıkıyor.

Ortalama A plus bir otelin yatırım tutarları 150 milyon dolarlar seviyesinden olurken 3-4 yıldızlı bir otelin yatırım miktarı ise 15 milyon dolar civarında. Otel yatırımlarında patlama yaşanan bu süreçte yerli-yabancı otel zincirleri yeni oteller işletmek üzere otel yatırımcıları ile anlaşmalar imzalayarak birkaç ilde ya da tek tek otel yatırımı yapılması için adımlar atıyorlar.

Bu yatırım asıl önemli boyutu ise yatırımların gerçekleştirileceği kent ekonomilerinde yaratacakları dinamizm. Çünkü bir otel yatırımın yarattığı istihdam bir yana gerek yapım ve gerekse işletme esnasında inşaattan tekstile, porselenden cam eşyaya, gıdadan temizliğe kadar 54 sektöre iş fırsatı doğuruyor.
 
BU YIL 100 OTEL, 70 BİN YATAK
Turizm Yatırımcıları Derneği Başkanı Turgut Gür, 2012 yılı sonuna kadar Anadolu'ya 3.5 milyar dolarlık otel yatırımı yapılmasının planlandığını, bu yatırımların 70 bin yeni yatak ve 100'ü aşkın otel anlamına geldiğini söylüyor.

Türkiye'de kimi otellerde hizmetin kaliteli olması için (Özellikle A plus hizmet verenlerde) yatak başına 12 kişi istihdam edilirken kimi otellerde de 5 yatak için bir kişi istihdam edilebiliyor. Ancak Turizmciler bu yıl için realize olması beklenen 70 bin yatak için en az 25 bin yeni istihdam yaratılacağı tahmininde bulunuyor.

Turgut Gür, yeni yatırımlarla birlikte Türkiye'deki 1 milyon 80 bin olan yatak kapasitesinin 1 milyon 150 bine çıkacağına, her bir yatak için 50 bin dolar para harcanacağına işaret ediyor.

Otel yatırım danışmanlığı şirketi Jones Lang Lasalle Hotels Türkiye İş Geliştirmeden Sorumlu Kıdemli Başkan Yardımcısı Elif Egeli Nişancı, otel işletmeciliğinde Türkiye'ye beş yıldızlı yeni markaların geleceğini, 2012-2013 yıllarında Türkiye'de yüz milyonlarca dolarlık otel yatırımı yapılmasını beklediklerin vurguluyor.

Kendi portföylerine dayanarak İstanbul'a iki yıl içinde altısı yeni marka olmak üzere 10 otel markasının işletmeci olarak geleceğini açıklayan Nişancı şöyle devam ediyor:

"Bu yıl, Beşiktaş'ta Shangri-La, Zincirlikuyu'da Raffles açılacak, Pera Palas ise Jumeriah olacak. Lüks otel sınıfındaki Viceroy Bahreynli ve Türk ortakla Bodrum ve İstanbul Bebek'te otel açacak. Stanvood markası Westin İstanbul Büyükdere'de otel planlıyor. Amerika merkezli Morgan Grubu'ndaki butik otel markası Mondrian ise Sultanahmet'te eskiden Haldun Simavi'nin yaşadığı apartmanı ve birkaç binayı otele çeviriyor. JW Marriott, Hyatt Grubu'ndaki Andaz ve Sofitel ise yer bakıyor. Waldorf Astoria ve Indigo ise marka benzerliği nedeniyle henüz Türkiye'ye gelemiyor."

ORTA SEGMENT YÜKSELİŞTE
Beş yıldızlı markalar yanında asıl gelişme gösterecek yatırım alanının orta segment otelciliği olacağına dikkat çeken Nişancı, "Özellikle ikinci şehirler dediğimiz nüfusu 1 milyonun üstündeki yerlerde orta segmentte otel ihtiyacı var. Bu yatırımlar da başlamış durumda. Erzincan'a Reysaş yatırımıyla Hilton Garden Inn geliyor. Orta segment potansiyeline sahip pek çok kent var" diyor.

Akfen Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın, Türkiye'de nüfusu 1 milyonu aşan 20 kent bulunduğunu buralarda önümüzdeki dönemde 3-4 yıldızlı otel yatırımlarında patlama yaşanacağını söylüyor.

Göstergeler, yatırımcıları yönlendiren talep doğrultusunda, 2015 yılına kadar bin yeni mülkte Türkiye'nin oda sayısında 120 bin artış yaşanacağını gösteriyor. Bunların içerisinde Marriott, Wyndham, Radisson ve Birleşik Arap Emirlikleri Jumeirah yer alıyor.

Bench Events Yönetim Kurulu Başkanı Orta Asya & Türkiye Otel Yatırım Konferansı (CATHIC) organizatörlerinden Jonathan Worsley, Türkiye ve Orta Asya'da turizm sektörünün canlı bir büyüme yaşadığını söylüyor.

Worsley, son 10 yılda Türkiye'ye 250 bin üzeri oda eklenmesinin yüksek doluluk oranı ve ortalama oda fiyatlarındaki artışla gerçekleştiğini söylüyor.

HERKES HAZIRLANIYOR
Türkiye'de otel yatırımlarının gelişmesinde turizm ve iş dünyasının büyümesinin büyük rolü bulunuyor.

Türkiye'ye yeni giriş yapan Wyndham Hotel Group da, Türkiye'nin potansiyelinin farkına varan gitgide artan sayıdaki sektörün uluslararası oyuncularından. The Wyndham İstanbul Kalamış Marina ve 306 oda kapasiteli Wyndham Petek İstanbul bu yıl kapılarını açacak.

Wyndham Hotel Group Başkanı ve CEO'su Eric Danziger, Wyndham Hotel Group’unn tüm dünyadan birinci sınıf konaklama talep eden turist sağlayan Avrupa ve Orta Asya portföyünü genişletme hedefinde Türkiye'nin çok önemli bir rol oynadığını söylüyor.

Marriott International ise geçtiğimiz yıllarda Ankara'da açtığı otel ile JW Marriot markasını Türk pazarına sokmuş oldu. Yeni Renaissance Hotel'in de bu yıl içinde İstanbul'da hizmete gireceği biliniyor.

Türkiye semalarında dalgalanan diğer bayraklardan biri de geçtiğimiz yıl 11 otele imza atan ve 2014 yılı itibariyle 14 otelden fazlasını hizmete sokmuş olmayı hedefleyen Hilton'un Doubletree markası. Accor Hotel Group Başkam & CEO'su Deniş Hennequin, "Büyüyen bir orta sınıf var. Bu sınıfın eğitimli olması daha kaliteli alışkanlıklara girmesi demek. Piyasayı biz yapılandırıyoruz. Orta ölçekli otellerin artacağını göreceğiz ve zaten bu oteller büyük otellerin rakibi değil. Dikey segmentasyon şimdi yatay segmentasyona dönüşüyor" diyor.

KİM NEREYİ TERCİH EDİYOR
Dünyanın önde gelen otel ve gayrimenkul geliştirme danışmanlığı firmalarından olan ve son olarak Mandarin Oriental Grubu'nu Bodrum projesiyle Türkiye'ye getiren Servotel Corporation, bu yıl 10 otel markasını Türkiye'ye getirecek.

Türkiye'nin turist çeken ülkeler arasında dünyada yedinci sırada olduğunu belirten Servotel Corporation Başkanı Ömer İsvan,  "Dünyanın en önemli markaları bu büyüyen potansiyelin artık sadece kitle turizmi ve 'all inclusive' profilinde kalmayacağının farkında. Bu nedenle Türkiye'ye girmek için fırsat kolluyorlar. Şu anda bizimle yakın temasta olup, proje analizlerimiz ve tavsiyelerimiz ile doğru yatırım ve yatırımcılar ile buluşturulmayı bekleyen en az 30 otel markası var" diyor.

Servotel son dönemde Türkiye, Doğu Avrupa, Orta Doğu bölgelerinde, Mandarin Oriental, Sheraton, Hilton, W, Four Seasons, Intercontinental, Wyndham, Fairmont, Accor, Marriott, Raffies gibi uluslararası marka grupları ve Divan gibi Türk markaları ile bütünleşen projelerde danışmanlık hizmeti veriyor.

Türkiye'de en üst segmenti hedefleyen lüks markaların ağırlıklı olarak İstanbul, Ege ve Akdeniz sahillerini tercih ettiklerini belirten İsvan, beş yıldız ve alt segmentteki otel markalarının ise İstanbul, Ankara,  İzmir  başta olmak üzere, Malatya, Urfa, Antep, Antalya, Kayseri, Adana, Bursa, Mardin, Denizli, Trabzon, Eskişehir'in aralarında bulunduğu 13-14 kentle ilgilendiğine dikkat çekiyor. Bu haritanın sadece oluşmakta olan talebe reaksiyon olduğunu belirten Ömer İsvan, Türkiye'nin bu talep haritasında olmayan ancak talep yaratabilecek nitelikte projelerle destinasyon haline gelebilecek çok yere sahip olduğunu da söylüyor.

EN PAHALI YATIRIM BUTİK OTEL
Hesaplamalara göre, 400 oda/800 yatak kapasiteli 5 yıldızlı bir otel yatırımı yaklaşık 150 milyon dolara mal oluyor. Arsa fiyatları ve zincir standartlarına göre değişmekle birlikte, kabaca bir hesap için, beş yıldızlı bir otel yatırımı ortalama 150 milyon dolara, 20 odalı bir butik otel 50 milyon dolara, 200 odalı 4 yıldızlı otel 20,100 odalı 3 yıldızlı otel 10 milyon dolara mal oluyor.

OTEL MARKALARININ TÜRKİYE PUNLARI
Starwood yatırımcı avına çıktı
Türkiye pazarında Sheraton, W, Le Meridien gibi lüks markaları ile yer alan Starwood Grubu, Westin, St. Regis, The Luxury Collection gibi Türkiye'de olan ve olmayan yeni markaları için otel yeri arıyor. Türkiye bölgedeki ekonomik gücünü artırmasıyla Starwood'un potansiyel yatırım yapacağı ülkeler arasına girmeyi başardı. Bünyesindeki 9 markanın tamamını Türkiye'de olmasını planlayan grup, Türkiye'nin potansiyel taşıyan tüm illerinde otel yatırımcıları arıyor. Grup bulunacak uygun lokasyonlarda otel işletmeyi planlıyor.

Divan 'Anadolu'da büyüyecek
Koç Holding'e ait Divan Grubu, bu yıl otel, rezidans, pastane ve fırınlarda hızlı bir büyüme hedefliyor. 4 rezidans projesi için imza atan grup, yurt içinde 4 otel yatırımına başladı. Divan Grubu CEO'su Marcos Bekhit, şu anda 10 olan otel sayılarını 2016'da 26ya çıkarmak istediklerini söylüyor.

Otelcilikte Samsun, Gaziantep ve Adana'da otel projelerinin anlaşmalarını imzaladıklarını belirten Bekhit, Diyarbakır, Denizli ve Malatya'da oteller açılacağını, Kayseri, Kastamonu ve Eskişehir'de de yatırımcılarla görüştüklerini açıklamıştı.

Bekhit, New York ve Londra'ya Divan Oteli açmayı hedeflediklerini belirterek, "10 otelimiz var. New York bizim için kesinlikle olmak istediğimiz yer. Bakü, Budapeşte ve Saraybosna'da Divan Oteli açmak için görüşmeler sürüyor" diyor.

Grup, Mar Yapı'nın Güneşli'deki G Plus projesinde, yeni otel markası Divan Express ve rezidans projesiyle yer alıyor. Mar Yapı rezidansları satacak, Divan ise oteli ve rezidansları işletecek.

Martı şehir otelleri açacak
Martı markası ile resort otelcilik yapan Grup, şehir otelciliğine giriyor. Grubun İstanbul başta olmak üzere dar ve en az riskli bölgelerde şehir otelleri açma planı var. Bu oteller, tur operatörleri ile çalışabilecek oteller olacaklar.

Martı Otel işletmeleri Yönetim Kurulu Başkanı Oya Narin, hedeflerinin 2015 yılında yatak kapasitelerini 5 bin 500'e çıkarmak, dünyada hızla öne çıkan Türk otelcilik sektöründe kapasite bazında ilk 10'a girmek olduğunu söylüyor.

İstanbul'da, şehir turizmi açısından Taksim'de son derece stratejik bir konumda olan otel binasını 30 yıllığına kiralayarak 5 yıldızlı 300 odalı bir otel için önemli bir adım atan grup, bu adımla, şehir otelciliğinde güçlü bir başlangıç yaptı. Marmaris İçmeler'de, 22 bin metrekare arazi üzerine 300 odalı 5 yıldızlı bir turizm tesisi projesine ilişkin çalışmaları süren grup, Hisarönü'nde, Martı Marina içinde yer alan Hemitea Butik Oteli de hayata geçirdi.
 
Titanic büyüyor
İlk olarak Titanic markasıyla Antalya'da kıyı oteli kuran Aygün Grup, Titanic markasıyla otel zinciri kurma çalışmaları yapıyor. Grup, Antalya'nın ardından İstanbul ve Berlin'de 5 yıldızlı oteller açan grup, 3-4 yıldızlı otelleri ile de büyüyor.

Aygün Grup Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Aygün, Titanic markası altında 3 yıldızlı otellerini 'Comfort', 4 yıldızlıları 'City', 5 yıldızlı otellerini de 'Business' konseptinde açacaklarını söylüyor. Şu anda zincire dahil edilen tesislere kendileri sahip olan grubun, önümüzdeki yıllarda açacakları otellerde işletme yolunu tercih edebilecekleri belirtiliyor.

Hilton, l3 oteli daha gündeme aldı
Hilton International Hotels, Türkiye'de büyüme hedefleri çerçevesinde geliştirme aşamasında bulunan otel sayısını 13'e çıkardı. İstanbul Ataköy, Kuşadası, Malatya ve Samsun'da yeni anlaşmalar imzalayan grubun faaliyette olanlarla birlikte Türkiye'deki toplam otel sayısı 33 olacak.

Hilton Worldwide Avrupa Bölge Başkanı Simon Vincent, yeni anlaşmalarla ilgili olarak şunları söylüyor. "Geçen yıl Türkiye genelinde rekor sayıda otel açtık. Sadece son birkaç ay içinde bile ilk Hampton by Hilton otelimizi ve beşinci Hilton Garden Inn otelimizi açarak marka portföyümüzü genişlettik. 2013 sonuna kadar Türkiye'deki otel sayımızın 33 olmasını planlıyoruz. Avrupa'nın önemli büyüme pazarlarından biri olan Türkiye'de varlığımızı daha da artırmak için yeni fırsatlar olabileceğini öngörüyoruz."

Hilton Worldwide'ın Türkiye'de sekiz yeni otel açarak bir rekor kırdığı 2011 yılının ardından, gelecek 12 ay içerisinde şirketin lüks Hilton ve DoubleTree by Hilton markaları ile orta kesime yönelik Hilton Garden Inn markası altında 10 yeni otelin daha açılması bekleniyor.

Grup, DoubleTree by Hilton Kuşadası'nı 2013 sonunda, DoubleTree by Hilton Malatya'yı 2012 sonunda, Hampton by Hilton Samsun'u 2013'te, Hampton by Hilton İstanbul Ataköy'ü 2014te açacak. Böylece grup Türkiye'ye 15 yeni otel açacak.

Accor yeni markalarını getirecek
Türkiye'de 34 yıldızlı İbis, Novotel markaları ile var olan Accor Grubu'nun Sofitel markasını da Türkiye'ye getirme hazırlıkları yaptığı belirtiliyor. Grubun resort markalarından olan Sofitel Coralia ve Mercure Coraile, Novotel Coralia markaları için de Türkiye'nin güney bölgelerinde yer baktığı da belirtiliyor.

The Rezidor Group, 20 otel daha planlıyor
Radisson markasını bünyesinde bulunduran The Rezidor Group Başkan Yardımcısı Puneet Chhatwal Türkiye'deki otel sayılarını artırmaya yönelik çalışmalar yaptıklarını, İstanbul'da iki olan otel sayılarını dörde çıkaracaklarını açıklamıştı.

Havalimanı ve Boğaz'da iki oteli bulunan grup, Ant Yapı'yla beraber Ataşehir'de yapılacak üçüncü otelini açma hazırlıklarında ve dördüncü otel için de anlaşma yapmak üzere.

Hotel Missoni markasını ilk olarak Antalya'ya getirdiklerini belirten Chhatwal şunları söylüyor:
"İstanbul'da da mutlaka olmak istiyoruz. Geçmişte Maçka'daki otel için anlaşma yapmıştık ama daha sonra iptal edilmişti. Boğaz'da yer arıyoruz. Orta segmente hitap eden Park Inn markasını da Türkiye'ye getireceğiz. İlk yatırımımıza bu yılın ortasında başlamış olacağız. Bunun için ikinci şehirlere bakacağız. İstanbul ve Ankara'da da olacağız ama diğer Anadolu şehirleri önceliğimiz olacak. 5 yılda 20 otel planımız var."

Wyndham'nın yeni markalan yolda
Ramada markasıyla Türkiye'de bulunan Amerikalı Wyndham Otelleri de, yeni markalarıyla Türkiye'deki otel sayısını 20’ye çıkaracak anlaşmalara imza attığını duyurdu. Grubun önümüzdeki dönemde Wyndham (5 yıldızlı), Days Inn (3 yıldızlı), Tryp (4 yıldızlı), Ramada gibi markalarıyla Türkiye'de oteller açması bekleniyor.

Wyndham Hotel Group Orta ve Batı Avrupa Başkan Yardımcısı Christian Michel, Ramada'dan sonra, 5 yıldızlı Wyndham, 4 yıldızlı TRYP ve üç yıldızlı Days Inn markalarını getireceklerini açıkladı.
Michel Türkiye'ye yönelik planlarını şöyle özetliyor:

"Wyndham markasıyla Kalamış ve Güneşli'de, Ramada markasıyla Üsküdar'da bir tane, Gebze'de iki tane, İzmir,  Adana  ve Malatya'da birer tane anlaşma yaptık. 3 yıldızlı Days Inn markasıyla ilk olarak İstanbul'a girip sonra Anadolu'ya yayılacağız. Akdeniz tarzlı konsepti ile Tryp markasıyla ise İstanbul'da olmak istiyoruz. Özellikle İstanbul'un merkezi yerlerinden Şişli, Maslak'ta yer arıyoruz. Orta vadede istanbul'da 2030 otele çıkacağız. Türkiye'de franschise sistemiyle büyüyeceğiz."

Orient Express İstanbul'a odaklandı
Pera Palace Otel'le tanınan Orient Express de Taksim Pera bölgesi ve Boğaz'da yer arayan zincirler arasına girdi. Orient Express Hotels Başkanı ve CEO'su Paul White, İstanbul'daki fırsatlara baktıklarını açıklamıştı.

Dedeman Park ile büyüyecek
Dedeman Grubu, 2018 yılına kadar yurt içi ve yurt dışında 39 yeni otel açmayı planlıyor. Dört yıldızlı Dedeman Park markasını yaratan grubun planladığı otel yatırımlarının 15'i bu marka ile olacak.
 
Dedeman Hotels & Resorts International tarafından oluşturulan yeni konsept sadece konaklama açısından değil, işletme açısından sektöre farklılıklar sunacak. 4 yıldız seviyesinde hizmet verecek olan Dedeman Park otelleri dahilinde Dedeman Hotels & Resorts International da yatırımcı olacak.
Bunun için öncelikli adres İstanbul olarak gösteriliyor. Dedeman Park konseptinin 'anası' olarak nitelendirilen Dedeman Park Antalya geçirdiği renovasyon döneminin ardından konsepte dahil olacak.
İlk Dedeman Park uygulaması Mart 2012'de Denizli'de gerçekleştirilecek. Dedeman Park Denizli'de işletme modeliyle Dedeman Silk Road Tashkent otelinin de yatırımcısı olan Apeas Mühendislik ve İnşaat ile işbirliği yapıldı. Aynı yatırımcı ile 5 yıl içinde açılmak üzere 10 Dedeman Park Oteli için anlaşma imzalandı.

Dedeman Park otelleri yurt dışında da faaliyete geçecek. İlk örnekleri ise Kazakistan'da Dedeman Park Oskemen ve Rusya'da Dedeman Park İzmailova Moscow olacak. 118 odalı Dedeman Park Oskemen otel için işletme anlaşması imzalandı, 2013 yılında açılması planlanıyor. 110 odalı Dedeman Park İzmailova Moscow için de işletme anlaşması imzalandı ve o da 2014 yılında açılması planlanıyor. Böylece Dedeman Park Rusya'nın ilk Türk otel zinciri olacak. 16 oteli ile faaliyet gösteren Dedeman Hotels & Resorts International yurt içi ve yurt dışı büyüme stratejisi doğrultusunda 2018 yılında 55 otele ulaşmayı hedefliyor.

Elite World zincirleşiyor
İstanbul Taksim'de biri 4 yıldızlı diğeri 5 yıldızlı olmak üzere toplam 347 odayla turizm sektörüne giren Elit Turizm Yatırım AŞ, önümüzdeki yıllarda birbiri ardına üç oteli daha hizmete sokmayı planlıyor.

Elite World markasıyla otel zinciri almayı hedefleyen grup 3'üncü yatırımını Van'da yapıyor. Van'ın ilk 5 yıldızlı otelini Ekim ayında hizmete açacak olan Bit Turizm, Van'daki otel inşaatının yanı sıra İstanbul Maltepe ve Atatürk Havalimanı yakınlarında proje aşamasında ve inşaatı devam eden iki otel projesi daha var.

Atatürk Havalimanı yakınında Elite World Business Otel'in inşaatına başladıklarını ve 2013 yılının başında hizmete açmayı amaçladıklarını belirten Elite World Otelleri Genel Müdürü Ünsal Şinik, bu otelin 200 odalı olacağını, yakında inşaatına başlanıp 3 yıl içinde devreye alınması planlanan Maltepe'deki yatırımın ise şirketin en büyük projesi olacağını söylüyor.

Van'ın ilk 5 yıldızlı oteli Bite World Van Hotel teknoloji ve konforun tüm ayrıntılarını birleştiren toplam 230 oda ve 460 yatak kapasiteli olacak.

Eser üç otel daha açacak
İstanbul'da 1997 yılından bu yana Business, Resort, SPA ve Turistik oteller alanında başarılı adımlar atan; bünyesinde iki beş yıldızlı, bir dört yıldızlı ve bir de butik otel bulunduran Eser Oteller Grubu, 5 yıl içerisinde Türkiye genelinde otel sayısını 7ye çıkaracak. Grup, Türkiye genelinde hedeflediği 3 yeni yatırımla ilk beş yıl içerisinde Business, Resort, SPA, oteller alanında zincir olmayı hedefliyor.
Eser Oteller Grubu İcra Kurulu Başkanı Bülent Alıcı, grup olarak bu yıl Pera bölgesinde, ilk 5 yıl içerisinde de Ege bölgesinde ve Konya'da birer otel projelerinin olacağını söylüyor.

YILDIZLAMADA HANGİ STANDARTLAR GEÇERLİ
1 Yıldızlı Oteller:
En az 10 oda kapasiteli olmalı. Kahvaltı ofisi ve bağlantılı kahvaltı salonu, yeterli büyüklükteki oturma salonu veya varsa lokanta, bu amaçla kullanılabilir. Odalarda telefon hizmeti olmalı.
2 Yıldızlı Oteller: En az 20 oda kapasiteli olmalı. Bar düzenlemesi, iklim koşullarına göre genel mahallerde klima sistemi, yatak katlarında kat hizmetleri için ofis veya dolap bulunmalı.
3 Yıldızlı Oteller: En az 40 odalı olmalı. İkinci sınıf lokanta veya kafeteryası, klima, kişi başına 1.2 metrekare olmak üzere en az 50 kişilik çok amaçlı salonu ile çamaşır yıkama ve ütüleme hizmeti olacak.
4 Yıldızlı Oteller: En az 80 odalı olmalı. Asansörü, her katta kat ofisi düzenlemesi, kuru temizleme hizmeti, doktor ve hemşire hizmeti, odalarda minibar ile pasta ve içki servisi verilen en az 100 kişilik salon olmalı.
5 Yıldızlı Oteller: En az 120 odalı olacak. Oda sayısının en az yüzde 20'si kadar
park yeri ve garajı bulunmalı. Uydu veya video yayınları imkanı, 24 saat oda servisi ve
turizm amaçlı satış üniteleri olmalı.
 
Yeni otel projeleri yolda
Zincir                         Kaç otel planlıyor                 Hangi markalarla büyüyecek             Hedef iller
Dedeman Otelleri    39                                         Dedeman, Dedeman Park İstanbul, Samsun, Gaziantep, Adana, Diyrbakır, Denizli, Malatya

Wydham Hotel Group 20 Wyndham, Days Inn, Tryp, Ramada İstanbul, Ankara, Gebze, İzmir Adana, Malatya

The Rezidor Group 20 Hotel Missonu, Park Inn          İstanbul, Ankara, Adana, Gaziantep, Şanlıurfa

The Address Hotels 20 The Address lstanbul, Ankara

Starwood Group 20 Sheraton, Aloft, Elements        İstanbul, Adana, Eskişehir, Ankara, Denizli, Malatya, Konya

Divan Grubu 16 Divan, Divan Express                     İstanbul, Samsun, Gaziantep, Adana, Diyarbakır, Denizli, Malatya

Hilton Worldwide 15 Hilton Garden Inn, Hilton         İstanbul, Kuşadası, Malatya, Samsun, Adana

Marriot Group 10 Courtyard by Marriot, Marriot       İstanbul, Ankara, Adana, Samsun, Trabzon
InterContinental Hotels Group 10 Holiday Inn, Holiday Inn Express         İstanbul, Adana, Eskişehir, Ankara, Denizli, Malatya, Konya

Titanik Otelleri 10 Titanik Business, Titanik City, Titanik Comfort      İstanbul, Ankara, Eskişehir

Anemon Otelleri        10           Anemon                   İstanbul, Kayseri, Malatya

Accor Grubu 10 Ibis, Novotel                                  İstanbul, Antalya, Adana, Malatya

ShangriLa Hotels&Resorts S ShangriLa City Hotels     İstanbul, Bodrum

The Green Park s The Green Park                         İstanbul, İzmit, Bursa

Mandarin Oriental Group 3 Mandarin                    İstanbul, Bodrum

Elite World 3 Elite World                                        İstanbul, Van

Eser Oteller Grubu 3 Eser Busines, Eser Resort        İstanbul, Ege Bölgesi, Konya

Bia Otelleri 3 Bia                                                   Bursa, Bodrum

Jumeirah Group 2 Jumeirah                                 İstanbul

Toplam: 224  

HANGİ SEKTÖR VE İŞ KOLLARI BESLENECEK
Oteller yapım aşamasından işletme ve renovasyona kadar çeşitli aşamalarda 54 sektör ve iş kolu turizm yatırım ve işletmeciliğinden besleniyor. Bu sektör ve iş kollarını şöyle sıralamak mümkün:

Çimento, demir çelik, alüminyum, hırdavat, PVC, aydınlatma, cam, seramik, mobilya, havlu, perde, yatak, halı, cam eşya, metal eşya, porselen eşya, şezlong, minder, armatür, küvet, mozaik, seramik, mobilya, boya, duvar kağıdı, elektrik, elektronik malzemeler, kapı, kapı kolu, kilit, cam, kişisel bakım ürünleri, güvenlik ürünleri, personel üniformaları, temizlik malzemeleri, peyzaj malzemeleri, dekorasyon malzemeleri, kırtasiye malzemeleri, şemsiye kozmetik (şampuan, saç kremi), süt ürünleri, konserve, alkolsüz içecekler, alkollü içecekler, ithal içki, kuru gıda, meyve-sebze, şarküteri.

OTEL YATIRIMCILARI NELER YAPIYOR
AĞAOĞLU: Turizm alanında yatırımları bulunan Ağaoğlu, önümüzdeki dönemde gerçekleştireceği projeleri ile birlikte otel yatırımlarını da sürdürmeyi planlıyor.

AMPLIO Hilton ile Garden Inn markası için 9 ilde 15 oteli kapsayan bir anlaşma imzaladı. Yeni yatırımlar için çalışıyor.

DOĞUŞ HOLDİNG: Geçtiğimiz yıllarda Turizme 200 milyon dolarlık yatırım planını açıklayan grup, marinalar ve ellerindeki otellere yenilerini ekleme konusunda çalışmalar yapıyor. Doğuş Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ferit Şahenk, turizmde yeni yatırım potansiyellerine baktıklarını, grup bünyesindeki marinalar ve ellerindeki otellerin turizm yapılanmaları için yeterli olmadığını söyleyip, "Arkadaşlarımız şu anda dünyanın içinde olduğu dönemi de zannediyorum fırsat olarak kullanacaklar" açıklamasını yapmıştı.

SÖNMEZ HOLDİNG: Baia oteller zinciri için kurmayı planlayan holding, bu alanda yeni yatırımlar yapmayı planlıyor.

EVER GRUP: Savunma sanayi, otelcilik ve medikal sektörlerinde çeşitli projeleri hayata geçiren Ever Grup, otelcilikte büyüyecek. 5 yılda 12 şehir oteli açmayı hedefleyen grup bu alanda yaklaşık 190 milyon Euro'luk yatırım gerçekleştirecek. İlki İzmir Balçova'da yapılacak otel toplam 402 yataklı ve business konseptinde olacak. Otel için dünyanın önde gelen markalarıyla görüşen Ever Grup, Ramada Encore ile anlaşma imzaladı. Ever Grup Yönetim Kurulu Başkanı Selen Ersü, "2006 yılında Ankara'daki Mega Residence Hotel ile otelcilik sektörüne adım atmıştık. Beş yıl içerisinde dünyanın önemli otel zincirleri ile anlaşmalar yaparak Türkiye'nin çeşitli bölgelerinde farklı konseptlerde toplam 190 milyon Euro'luk yatırımla 12 otel yapmayı hedefliyoruz. İlk anlaşmamızı Wyndham Grubu ile İzmir için yaptık" diyor.
 
PALMALİ GRUP: Türkiye'de ulaşımdan turizme inşaattan gıdaya olmak üzere çok sayıda sektörde faaliyet gösteren Palmali Grup, Türkiye'de turizm sektörüne yatırım tutarını 2012'de 350 milyon dolara çıkarmayı hedefliyor.

Palmali GrupTurizm'den Sorumlu Başkan Yardımcısı Kerem Tümay, Türkiye'deki turizm yatırımlarına 2007 yılında The İstanbul Edition oteli inşaatıyla başladıklarını hatırlatarak, 'Şu an faaliyet gösteren 5 tesisimiz bulunuyor. Türkiye yatırımlarımız Palmalife Hotel, Palmalife Marina Hotel, Palmarina ve The İstanbul Edition. Türkiye'deki turizm sektörüne bugüne kadar 300 milyon dolarlık yatırım yaptık. Bu tutarı 2012 sonunda 350 milyon dolara çıkaracağız" diyor.
Tümay, yeni hedeflerinin İstanbul'da bir otel daha açmak olduğunu, bunun için Palmalife markalarıyla devam edebilecekleri gibi Marriott'un başka bir markasıyla da anlaşabileceklerini ya da Edition'un Anadolu yakasında ikinci bir versiyonunun da düşünülebileceğini söylüyor.

AKFEN HOLDİNG: Accor Grubu ile anlaşan Akfen Holding, ağırlıklı İstanbul olmak üzere Türkiye'nin gelişen kentlerinde otel yatırımları yapıyor. Akfen Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın, şu anda 18 olan otel sayısını iki yıl içinde 24'e çıkartacaklarını söylüyor.

Türkiye'de nüfusu 1 milyonu aşan 20 kent bulunduğunu ve buralarda 34 yıldızlı otel yatırımlarının artacağını belirten Akın şöyle devam ediyor; "Ekonomik anlamda iyimserlik sürmeli. Bahsedilen kriz yeni değil, dört yıldır var. Beş yıldızlı otellerin her zaman alıcısı bulunuyor. Ama kitlelerin otel kullanım alışkanlığını artırmak için 3-4 yıldızlı otel yatırımları yapmak gerek. Biz Accor'a 3-4 yıldızlı oteller üretiyoruz. Bu işten Accor kârlı çıkıyor. 'Otel sayısı 100'e ulaşınca siz de kâr edeceksiniz' diyorlar."

BİLGİLİ HOLDİNG: W Otellerinden Radisson Blu'lara kadar çeşitli markaların otel yatırımlarını gerçekleştiren Bilgili Holding, yeni otel yatırımları için 150 milyon Euro'luk fon kurdu. Otel işletmecilerden gelecek talepler doğrultusunda yeni otel yatırımlarının yapılması planlanıyor.

Bilgili Holding Başkanı Serdar Bilgili, Türkiye’ye yatırım yapmak isteyen fonlarla yatırım yapmak istediklerini ancak uyum sağlanamadığı için kendi fonlarını oluşturmayı karar verdiklerini söylüyor.

Bilgili, "1.5 yıldır fon yaratıyoruz. 150 milyon Euro'luk birikimimiz oluştu. Otel işletmecileri çok araştırma yapıyorlar. Özel araştırmacılar tutuyorlar, sizin sosyal hayatınızı bile inceliyorlar ve ondan sonra karar veriyorlar. Ancak güven duyduktan sonra razı oluyorlar" diyor.
 
TURUNCU GRUP: Ege bölgesinde inşaat ve yapılarıyla tanınan Kumtaş A.Ş ile alüminyum üretim ve inşaat faaliyetleri ile tanınan  Ankara  merkezli Başkent A§. turizmde ortak büyüme kararı aldı. Bu amaçla Turuncu Grup A.Ş. bünyesinde yer alan Supreme Otel, Yüzbaşı Otel ve Çamkar otelden sonra Marmaris bölgesinde Casa De Maris adında 5 yıldızlı yeni bir otel inşaatına başladı. Otelin 15 Mayısta açılması planlanıyor. Grup, önümüzdeki dönemde 5 yıldızlı resort oteller ve 4 yıldızlı şehir oteli yatırımları yapmayı planlıyor.

MAKYOL İNŞAAT: Büyük otel yatırımlarına başlayan Makyol, 150 milyon dolarlık Etiler projesini hayata geçirdi. Turizm sektöründe büyük yatırım planları bulunan Makyol'un duyurulmuş projeleri arasında İstanbul'da Taksim-Beyoğlu'nda bir otel daha bulunuyor.

KOSİFLER: Türkiye'de gelişmekte olan illerde 25 yeni Hilton Garden Inn oteli kurma planı bulunan Kosifler, ilk oteli Kütahya'da açmıştı. Kosifler Yönetim Kurulu Üyesi Sinan Kosif, İstanbul Bostancı, Kütahya, Mardin ve Şanlıurfa'da Hilton Garden Inn'lerin inşaatlarına başlandığını ve krize rağmen devam edildiğini açıklamıştı.

BİR TURİZM YATIRIMI İÇİN NASIL TEŞVİK ALINIR
Turizm yatırımı yapmak isteyen bir yatırımcıya devlet tarafından verilen teşviklerden yararlanmak için Turizm Bakanlığı'ndan yatırım belgesi almak zorunda. Yatırım belgesi alan yatırıma bu sayede 3 ve üzeri yıldızlı bir otel yapmak istiyorsa bölgesel teşvikten, 2 yıldızlı bir otel yapmak istiyorsa genel teşvikten yararlanabiliyor. Bölgesel teşvikte KDV indirimi, gümrük vergisi indirimi, SSK desteği (3. ve 4. bölgeler için), kredi faiz desteği (3. ve 4. bölgeler için) ve arsa tahsisi alabiliyor. Genel teşvik uygulamasında ise KDV ve gümrük muafiyeti (makine ekipmanda) uygulaması yapılıyor.

Turizm yatırım belgesi tesis istetmeye açıldıktan sonra turizm işletme belgesine çevriliyor. Böylece yapılacak ek yatırımlarda ya da yenilenme yatırımlarında bir takım teşviklerden yararlanmak mümkün oluyor. Ancak önümüzdeki haftalarda açıklanması beklenen yeni teşvik yasası ile birlikte bu teşviklerin de değişmesi bekleniyor.

Levent Gökmen/Ekonomist
 


Geri Dön