28 / 04 / 2024

Türkiye'nin dev projeleri hız kazandı!

Türkiye'nin dev projeleri hız kazandı!

Türkiye'nin proje stokunda birçok dev proje bulunuyor. Bunların bir kısmı tamamlanarak faaliyete geçerken, bir kısmında ise çalışmalar devam ediyor. İşte mega projelerde son durum...



 

Türkiye'nin proje stokunda; Marmaray, Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren, İzmit Körfez Geçiş Köprüsü, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Kanal İstanbul, Nükleer Santral, İstanbul'a 3. Havalimanı, İstanbul-İzmir Otoyolu, Kars-Bakü-Tiflis demiryolu hattı, 3 katlı Büyük İstanbul Tüneli Projesi, İstanbul-Ankara  İzmir  gibi ana hatlar üzerinden ülkenin sanayi, ticaret ve turizm bölgelerini birbirine ve dünyaya bağlayacak olan birçok dev proje bulunuyor. Dünya gazetesinden Hüseyin Gökçe'nin haberine göre, Bunların bir kısmı tamamlanarak faaliyete geçerken, bir kısmında ise çalışmalar devam ediyor.

 

1-Çılgın proje: Kanalİstanbul

 

43 kilometre uzunluğunda, 400 metre genişliğinde ve 25 metre derinliğinde olması öngörülen Kanalİstanbul projesi ile İstanbul Boğazı'ndaki yaşam ve kültürel varlıkları tehdit eden gemi trafiği minimize edilecek ve boğazı geçmek için Marmara'da demirleyen gemilerin yarattığı çevre kirliliği de ortadan kalkacak. İlk açıklandığında 'çılgın proje' olarak tanımlanan "Kanalİstanbul" da temelin 2018 yılında atılması bekleniyor.

 

2-Denizin altında üç katlı mega tünel: Büyük İstanbul Tüneli

 

Boğaz'ın 110 metre altında hayata geçirilecek üç katlı Büyük İstanbul Tüneli Projesi'nde, boğazın altından 6.5 kilometre uzunluğunda, 2 karayolu ve 1 metro yolu geçecek. Projeyle İstanbul'daki 9 raylı sistem birbiriyle bağlanmış olacak. Boğaz üzerindeki üç asma köprü ise birbirine bir ring halinde bağlanacak. İstanbul'un Avrupa yakasında yapılmakta olan üçüncü havalimanı ve Asya yakasındaki Sabiha Gökçen Havalimanı ve İstanbul Finans Merkezi ile bağlantıları da planlanan 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli projesinin günlük yolcu kullanım kapasitesinin 6.5 milyon kişi olması planlanıyor.

 

3-3. Havalimanı

 

150 milyon yolcu kapasitesine sahip 3. Havaalanı İstanbul'un Avrupa yakasında Karadeniz kıyısında hayata geçiriliyor. Projenin tüm etapları tamamlandığında 150 milyon yolcu kapasitesine ulaşacak. Bu haliyle havaalanı halen yılda 90 milyon yolcuya hizmet veren Atlanta Uluslararası Havalimanı'nı geride bırakarak dünyanın en büyük havaalanı olacak.

Havaalanının ilk etabı öngörüldüğü şekliyle 2018 yılında tamamlandığında, 90 milyonluk yolcu kapasitesini yakalayacak. Projenin bütün etapları tamamlandığında ise yaklaşık 1.5 milyon metrekarelik kapalı alanı, 165 yolcu köprüsü olacak. Aralarındaki ulaşımın raylı sistemle yapılacağı 4 ayrı terminal binası ile 3 teknik blok ve 8 hava trafik kontrol kulesi havaalanında bulunacak. Proje kapsamında, her türlü uçak tipinin operasyonuna uygun müstakil 6 pist, 16 taksi yolu, 500 uçak park kapasiteli toplam 6.5 milyon metrekare büyüklüğünde apron ve pek çok yardımcı tesis yer alacak. Projeyi Türk şirketleri; Cengiz, Mapa, Limak, Kolin, Kalyon Ortak Girişim Grubu, 22 milyar 152 milyon Euro'luk teklifiyle kazanmıştı. Yapımı sırasında 100 bin kişinin istihdam edileceği havaalanında, yıllık ortalama çalışan sayısının ise 120 bin olması planlanıyor.

 

4-Boğaz'da 3. köprü

 

Raylı sistemiyle dünyanın en uzun, en geniş ve en yüksek asma köprüsü Boğazın iki yakasını üçüncü kez bir araya getiren Yavuz Sultan Selim Köprüsü, 26 Ağustos 2016'da açıldı. Çoğunluğu Türk mühendislerden oluşan bir ekip tarafından 3 yıl gibi kısa sürede hayata geçirilen köprünün üzerinden 8 şeritli karayolu ve çift şeritli tren yolu aynı seviyede geçecek. Yavuz Sultan Selim Köprüsü aynı zamanda, dünya çapında pek çok ilke de imza imza atmış oldu. Toplam uzunluğu 1.875 metre olan köprü, 59 metrelik genişliği ile dünyanın en geniş, deniz üzerindeki 1408 metrelik ana açıklığı ile üzerinde raylı sistem olan dünyanın en uzun, 320 metreyi aşan yüksekliği ile de dünyanın en yüksek kuleye sahip asma köprüsü olarak tescillendi. Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nün toplam maliyeti, 350 kilometrelik Kuzey Marmara Otoyolu ile birlikte 4.5 milyar lirayı bulacak.

 

5-Marmaray'da ilk etap devreye girdi

 

Avrupa ve Asya yakalarındaki demiryolu hatlarını İstanbul Boğazı altından geçen bir tüp tünelle birleştiren 76 kilometrelik bir demiryolu iyileştirme ve geliştirme projesi olan Marmaray'ın ilk etabı Cumhuriyet'in 90'ıncı kuruluş yıldönümü olan 29 Ekim 2013 tarihinde açıldı. Marmaray'ın Asya yakasındaki Kadıköy ve Avrupa yakasındaki Zeytinburnu semtleri arasındaki 1.4 kilometresi denizin altında olmak üzere 5.5 kilometrelik bölümü yer altında bulunan ilk hattı ise 14 kilometre uzunluğunda. İnşaatı devam eden yeni hatların hizmete girmesi ile projenin toplam uzunluğu 76.3 kilometreye çıkacak. Tüm etaplar tamamlandığında ise İstanbul ulaşımının ana omurgasını oluşturan Marmaray'ın günlük 1 milyon yolcu taşıması planlanıyor.

 

6-Boğazın altından karayolu da geçecek: Avrasya Tüneli

 

Asya ve Avrupa kıtasını deniz tabanının altından karayolu ile birleştirecek olan Avrasya Tüneli'nde sona geliniyor.  Marmaray  projesinin 300 metre güneyinden geçen tüp geçit, trafiğin giderek işkence haline geldiği İstanbul'da iki yaka arasını ortalama 100 dakikadan 15 dakikaya indirmiş olacak. Projenin toplam maliyeti 1.3 milyar dolar.

 

7-Çanakkale Boğazı Köprüsü dünyanın en uzunu olacak

Dünyada kuleler arasındaki açıklık bakımından en uzun köprü Çanakkale Boğazı üzerinde hayata geçiriliyor. Köprünün 2023 yılına kadar hizmete girmesi planlanıyor. Lapseki (Anadolu)-Gelibolu (Trakya) arasında hayata geçirilmesi planlanan Çanakkale Boğaz Köprüsü tamamlandığında 2 bin 23 metre orta açıklık, toplam 3 bin 623 metre uzunluğuyla, şu anda Japonya'daki Akashio Köprüsü'nün unvanını elinden alarak dünyanın en uzun asma köprüsü olacak. 

 

8-Dünyanın 4. büyük asma köprüsü hizmete açıldı

 

İstanbul ile İzmir arasını 3 saatin altına indirecek 433 kilometre uzunluğundaki İstanbul-İzmir otoyolunda sona yaklaşılıyor. 3 yıl önce işlemlere başlanan İzmit Körfez Geçiş Köprüsü ise belirlenenden 2 yıl önce tamamlanarak hizmete açılmıştı. Dünyanın dördüncü büyük asma köprüsü olan  2 bin 682 metre uzunluğundaki ve 36 metre genişliğindeki köprüde, 3 gidiş ve 3 geliş olmak üzere 6 şerit yer alıyor. Projenin köprü dahil toplam maliyeti 9 milyar dolar olarak belirlendi. Projenin otoyollar dahil 2018 yılına kadar tamamlanması planlanıyor.

 

9-Yılların hayali Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu tamamlandı

 

Bakü-Tiflis-Kars demiryolu projesi, Bakü-Tiflis- Ceyhan ve Bakü-Tiflis-Erzurum projelerinden sonra her üç ülkenin gerçekleştirdiği üçüncü büyük proje olarak hayata geçiriliyor. Başlangıcı çok eskilere dayanan proje tamamlandı ve 2017 yılı içerisinde faaliyete geçecek. Boğaz Tüp Geçişi (Marmaray) projesi ve inşası devam eden BTK projesinin hayata geçirilmesi ve ayrıca bu projeleri destekleyen diğer demiryolu projelerinin inşasıyla; Asya'dan Avrupa'ya, Avrupa'dan Asya'ya çok büyük hacimde taşınabilecek yüklerin önemli bir bölümü de Türkiye'de kalmış olacak. 

 


Geri Dön