Genel

Türkiye'nin ilk online B2B depo platformu yurt dışına açıldı!

Doğan Selçuk, Emlakkulisi.com okurları için Park Palet Kurucu Ortağı Alp Çiçekdağı ile "yeni iş modelleri ve gelecek yatırımlar"ı masaya yatırdı...

Doğan Selçuk, Emlakkulisi.com okurları için Park Palet Kurucu Ortağı Alp Çiçekdağı ile röportaj yaptı. İşte Doğan Selçuk'un Alp Çiçekdağı röportajı;

1- Sizin hikâyenizi ve Park Palet’e giden yoldaki kariyerinizi dinleyebilir miyiz öncelikle?
Boğaziçi Üniversitesi Ekonomi bölümünden mezun olduktan sonra gayrimenkul değerleme, fizibilite ve yatırım analizleri üzerine çalışmaya başladım. Ardından Amerika’ya giderek gayrimenkul geliştirme ve yatırım üzerine master yaptım ve orada konut üzerine bir gayrimenkul yatırım ortaklığı şirketinde çalıştım. 2002’de Dubai’ye geçerek, Dubai Holding bünyesinde Ortadoğu’da 9 ülkede büyük master planlı projeler geliştiren ekibi yönettim. 2011 yılında Türkiye’ye dönünce kendi gayrimenkul geliştirme ve yatırım şirketimizi kurduk. Bu dönemde hem teknoloji, hem de lojistik sektörü için yapılan yatırımların içinde bulunduk. Bu iki sektöre yakınlaşmamız, perakende, hızlı tüketim ve e-ticaret gibi sektörlerde sık yaşanan stok dalgalanmalarının verimli yönetilememesi durumunda kurumsal şirketlerin artan lojistik maliyetlerini görmemiz, bizi “on-demand (talep üzerine) depolama iş modeli üzerine çalışmaya ve Park Palet’i kurmaya yönlendirdi.

2- Park Palet hangi ihtiyacı karşılıyor, kullanıcının hangi sorununa çözüm üretiyor?
Park Palet 2018 yılında, kısa dönem için depo alanı arayan şirketlerle, kapasite fazlası olan depolama şirketlerini buluşturan Türkiye’nin ilk online B2B depo platformu olarak kuruldu. Sabit kira ve işletim maliyeti yerine, ürünün ölçeği ve depoda kaldığı süre üzerinden ödeme yapılmasına olanak sağlayan platform, depo alanına ihtiyaç duyan şirketlerle, atıl alanlarını palet bazında hizmete sunmak isteyen depo işletmecilerini Park Palet üzerinden bir araya getiriyor.

Atıl kalan alanları sisteme kaydeden depo işletmecileri, bir aydan başlayan kısa dönemli anlaşmalar ile depolarını Park Palet üzerinden potansiyel müşterilere sunabiliyor. Depo işletmecileri, ihtiyaç duydukları zaman, depolarını kendi kullanımları için de geri alabiliyor.

3- İş ve gelir modeliniz nasıl çalışıyor?
Depo ihtiyacı olan müşteriler sisteme parametrelerini istedikleri tüm detaylar ile girerek talep oluşturuyor. Sistem, ağ içindeki depoları tarayarak, talebi karşılayabilecek uygun depoları belirliyor. Müşteriler, depo seçeneklerinden en uygununu seçtikten sonra, sigorta ve elleçleme hizmetleri gibi gerekli tüm koşulları içeren Standard Park Palet Sözleşmesi’ni imzalayarak hemen çalışmaya başlayabiliyor. Üyelik ücretimiz yok, yapılan işlemlerden hizmet bedeli alıyoruz.

4- Şu andaki ölçeğiniz nedir? Yurt içi ve yurt dışı hedeflerinizi öğrenebilir miyiz?
Park Palet olarak Türkiye geneline yayılmış, başta lojistik sektörünün güçlü olduğu İstanbul- Kocaeli hattı olmak üzere, tüm büyük şehirleri kapsayan bir depo ağı oluşturma hedefiyle yola çıktık. Şu anda sistemde Türkiye geneline yayılmış başta lojistik sektörünün güçlü olduğu İstanbul-Kocaeli hattı olmak üzere Erzurum’dan Çanakkale’ye, Hatay’dan Kayseri’ye 18 bölgede işletilen 180 depo ve 400 bin palet kullanılabilir kapasitemiz bulunuyor. 2020 sonunda 300 depoya ulaşmayı hedefliyoruz.

Türkiye’de şu anda A sınıfı dediğimiz, belirli bir yer taşıma kapasitesi olan, belirli sayıda rampası olan, kat ve çatı yüksekliği 8-10 metrenin üzerinde olan ve yangın sistemi bulunan depoların 15 milyon metrekare depolama alanı bulunuyor. Park Palet sisteminde bulunan depoların kapasitesi de 1,5 milyon metrekareyi geçti. Bunun içinde atıl olup bizim kullanabildiğimiz alan ise 400-450 bin metrekare civarında.

Sadece kurumsal lojistik şirketlerin depolarını değil, kriterlere uygun olan orta ölçekli işletmeleri de ağımıza ekliyoruz. Ayrıca son zamanlarda üretici firmaların depolarını da sisteme eklemeye başladık. Park Palet ağında müşterilerimizin ihtiyaçları doğrultusunda serin, soğuk veya donuk özelliklere sahip iklimlendirilmiş depolar, kimyasal depolar, antrepolar ve açık depolama alanları da bulunuyor.

İlk yurt dışı depomuz olan Romanya’yı 2019’un son günlerinde ağımıza ekledik. Çekya, Kazakistan ve Gürcistan’da bulunan depolarımızla da müşterilerimize yurt dışında hizmet sunmaya devam ediyoruz. Balkanlar ve Ortadoğu’da bir ülke ile yurt dışında büyümeye devam edeceğiz. Bölgesel bir platform haline geldikten sonra, uluslararası bir oyuncu olmayı hedefliyoruz.

Gündemimizdeki bir diğer konu ise “e-ticaret lojistiği”. Hedefimiz e-ticaret şirketleri için sadece depo sağlayan bir şirketin ötesine geçerek, siparişlerin hazırlanmasından, paketlenmesine, faturalanmasından kargolanmasına ve iade işlemlerine kadar tüm süreçleri müşterilerimiz adına yönetebilmek.

Bu hizmeti, platformumuzu kullanan tüm e-ticaret şirketlerinin kullanımına açarak kendilerine ekonomik, verimli ve esnek yapılar kurabilmelerini sağlayacağız. Özellikle KOBİ’lerin e-ticaret süreçlerinde depolama ve sipariş hazırlama süreçlerinde dışarıdan hizmet alabilme imkanları kısıtlı. Park Palet olarak hem platformumuzda bu alanda hizmet veren uzman operatörler, hem de sağladığımız yazılım altyapısı ile sistemimizde yer alan ve bu alanda büyümek isteyen tüm depolama firmaları ile her boyutta ve lokasyondaki ihtiyaçları karşılayabilmeyi hedefliyoruz. Bu da işletmeler için sipariş hazırlama ve lojistik maliyetlerinde düşüş, müşteri memnuniyetinde artış ve genel olarak dinamik bir lojistik ağ yapısına sahip olmak anlamına geliyor.

5- Müşteri portföyünüz nasıl? Hangi sektörler ağırlıklı? Sektör tercihiniz veya bu yönde bir konumlamanız oldu mu?
Müşteri portföyümüzün yüzde 50’sini büyük kurumsal firmalar, diğer yüzde 50’sini ise KOBİ’ler oluşturuyor. Bu dağılımda özellikle lojistik tarafında desteğe ihtiyacı olan KOBİ tarafını artırmak için çalışmalar yürütüyoruz. Üçüncü grubumuz da yeni yeni başladığımız e-ticaret yapan firmalar olacak.

Kısa dönem depolama ihtiyacının temel sebebi stok dalgalanmaları olduğundan mevsimsellik ve stok dalgalanmaları yaşayan her şirket bizim hedef kitlemiz diyebiliriz aslında. Perakende ve FMCG (hızlı tüketim) sektörleri elbette başta geliyor. Otomotiv ve yedek parça sektöründen talep almaya başladık. E-ticaret odaklandığımız sektörlerden bir diğeri. Pek çok e-ticaret firmasının küçük yerlere ihtiyacı oluyor ki, biz bunu Park Palet sistemi içinde rahatlıkla çözeceğimize inanıyoruz. Gıda sektöründeki müşterilerimiz için de ağımızda müşterilerimizin ihtiyaçları doğrultusunda serin, soğuk veya donuk özelliklere sahip iklimlendirilmiş depolar bulunuyor. Ayrıca kimyasal depolar, antrepolar ve açık depolama alanları da sistemimizde yer alıyor.

Türkiye ile ticaret yapan Ortadoğulu müşterilerimiz oluşmaya başladı. Bu kesim Türkiye’den farklı mallar alıp, bunları bir depoda toplayıp, sonra da ihraç ediyor. Onlara da depo hizmeti sunuyoruz. Bu da büyütmek istediğimiz alanlardan biri.

6- Yatırımcı cephesinde işler nasıl gidiyor? Kimlerden yatırım aldınız ve almaya devam edecek misiniz?
İlk kuruluş aşamasında bir yatırım aldık ve büyüdük. Şu anda artık finansal açıdan belirli bir noktaya geldik. Ancak hızlı büyümek istediğimiz e-ticaret lojistiği ve yurt dışı yatırımlar için yeni yatırım planımız var. Bu nedenle yeni yatırımcı arayışımız için hazırlıklarımızı tamamladık. Önümüzdeki günlerde yurt içi ve yurt dışından yatırımcı platformları ile görüşmelere başlayacağız.

7- Eklemek istedikleriniz.
Türkiye’de depoculuk ve lojistik sektöründe olmayan düzenli bir veri üretimine başladık. Genelde depo fiyatları ile ilgili verilere gayrimenkul danışmanlarının analizlerinden ulaşılabiliyor. Ancak konutta olduğu gibi, lokasyona göre kira bedellerini verebiliyorlar ağırlıklı olarak. Depolar boş olduğunda gayrimenkul gibi gözüküyor ve ona göre değerlendirmesi yapılıyor. Kiralandığında ise metrekare fiyatları var. Oysa işletilen depoların içerisinde depocular hizmet verirken depolama fiyatlarının, palet giriş-çıkış fiyatlarının ne kadar olduğunu, biz sistemimiz üzerinden ürettiğimiz tekliflerin ortalamalarına bakarak analiz edebiliyoruz. Bu analizi şimdi soğuk hava depoları için de yapıyoruz. Web sitemizde özellikle e-ticaret şirketlerinin kabaca aylık depolama bütçelerini hesaplayabileceği bir modül bulunuyor. Bu şekilde sektörde önemli bir veri sağlayıcı da olmak istiyoruz.

'En iyi kiracınız' Blueground, unicorn olmayı hedefliyor!

Türkiye’nin proptech'e odaklanan ilk girişim sermayesi fonu kuruldu!

Türkiye’de verinin ulaşılabilir olması için çalışıyoruz!

Mete Varas Proptech'i anlattı!

Proptech ile gayrimenkulde kurallar yeniden yazılıyor!