02 / 05 / 2024

Ulaşım projelerinin ücretlerinin döviz cinsinden olması sorunu TBMM'de!

Ulaşım projelerinin ücretlerinin döviz cinsinden olması sorunu TBMM'de!

Bazı tünel, otoyol ve köprü projelerinin maliyetine, yapılan ihalelerin, verilen hazine garantilerinin ve belirlenen geçiş ücretlerinin döviz cinsinden olmasına ilişkin soru önergesi hazırlandı..



Ulaşım projelerinin ücretlerinin döviz cinsinden olması sorunu TBMM de!


CHP Antalya Milletvekili Çetin Osman Budak, Bazı tünel, otoyol ve köprü projelerinin maliyetine, yapılan ihalelerin, verilen hazine garantilerinin ve belirlenen geçiş ücretlerinin döviz cinsinden olmasına ilişkin soru önergesi hazırladı. Budak sorularını Başbakan Yıldırım'a iletti.


Budak önergesinde "Elinde silahı, bombası olan teröristle, elinde doları, eurosu, faizi olan teröristle arasında hiçbir fark yoktur, şeklinde açıklamalarla yurttaşların tehdit edildiği bir süreçte; kamu kurumları dolarizasyonu arttıran uygulamalar yapmaktadır.


İstanbul 3’üncü Havaalanı, 3'üncü köprü ve Osmangazi Köprüsü’nde olduğu gibi Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, 1915 Çanakkale Köprüsü'nün ihalesinde de döviz bazlı geçiş ücreti belirlemiş ve döviz üzerinden garanti vermiştir." dedi.


"Hazine Müsteşarlığı; 11 milyar dolar bütçeli Avrasya Tüneli, 3. Köprü ve Osmangazi Köprüsü için şirketlerin kullandığı 8 milyar 654 milyon dolar tutarındaki kredileriyle ilgili borç üstlenimi yoluna giderken, bir yandan da 3. Havaalanı, 3’üncü köprü ile Osmangazi Köprüsü için verilen garantinin tutarı da 25 Milyar Dolar düzeyindedir. Çanakkale Köprüsü için verilen garantiler de eklendiğinde, halkın sırtına bindirilen dövize endeksli yük daha da büyüyecektir.


Ayrıca, kamu kurumlannın alacakları için döviz kuru sabitlenirken, iktidara yakın işadamlarının aldığı ihalelerle ilgili hazine garantileri kapsamındaki ödemeler için benzer bir sabitlemeye gidilmemesi; şirketlerin çıkarının, kamunun çıkarından üstün tutulduğu iddialarını beraberinde getirmektedir." şeklinde açıklamalarda da bulunan Budak 6 soru sordu.


Budak'ın soruları

1- Avrasya Tüneli, Kuzey Marmara Otoyolu-3'üncü Köprü, Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu-Osmangazi Köprüsü'nün yapım maliyetleri ayrı ayrı nedir? Bu projelerde sözleşme ile verilen hazine garantilerinin döviz cinsinden ayrı ayrı toplamı nedir?


2- Söz konusu 3 proje için hazine garantisi kapsamında, proje şirketine yapılan Ödemelerin projelere göre döviz cinsinden ayrı ayrı tutan nedir?


3- Yaklaşık 10.3 milyar TL yatırım bedelli 1915 Çanakkale Köprüsü için verilen hazine garantisinin toplam tutarı ne kadardır? Geçiş ücreti ve garanti bedeli döviz kuru üzerinden mi belirlenmiştir?


4- Elinde döviz bulunduran yurttaşların "terörist" olarak suçlandığı bir dönemde, kamunun döviz üzerinden ihale yapması, garanti vermesi ve kullanım ücreti belirlemesinin gerekçesi nedir? Hükmet TL'ye güvenmemekte midir? Döviz cinsinden ihale şirketlerin mi talebidir? Bundan sonra benzer ihalelerin TL ile yapılması sağlanabilecek midir?


5- Kamunun alacakları için döviz kurunu dolar için 3.53, Euro için 3.70 TL üzerinden sabitlerken, köprüler için verilen garantiler kapsamında da döviz kuru sabitlenmiş midir? Sabitlenmemiş ise gerekçesi nedir?


6- TL’ye dönüş kapsamında İstanbul 3'üncü Havaalanı, 3’üncü köprü, Osmangazi Köprüsü, Avrasya Tüneli ve 1915 Çanakkale Köprüsü ile ilgili sözleşmelerin TL cinsinden yenilenmesi yoluna gidilecek midir? Kamu-özel işbirliğiyle yapılan diğer projelerde TL'ye dönüş sağlanacak mıdır?





Geri Dön