21 / 12 / 2024

Uludağlı ihracatçılar 2015 için temkinli hedefler koydu!

Uludağlı ihracatçılar 2015 için temkinli hedefler koydu!

Uludağ İhracatçı Birlikleri, dövizdeki hareketler ve çevre ülkelerde yaşanan sorunlar nedeniyle temkinli adımlar atma kararı aldı. Birlikler, bu nedenle 2015 için sadece 1.1 milyar dolarlık ihracat artışı hedefliyor




Uludağ İhracatçı Birlikleri’nin (UİB) 2014 yılı ihracat rakamları ile 2015 yılı beklenti ve hedefl erinin açıklandığı UİB Başkanlar Kurulu Basın Toplantısı gerçekleştirildi. UİB’e bağlı 5 birliğin başkanlarının kendi sektörlerine ait ihracat rakamları hakkında bilgiler verdiği toplantıda Koordinatör Başkan ve Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) Başkanı Orhan Sabuncu, Uludağ Tekstil İhracatçıları Birliği (UTİB) Başkan Yardımcısı Osman Nuri Canik, Uludağ Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (UHKİB) Başkanı Şenol Şankaya, Uludağ Meyve Sebze Mamulleri İhracatçıları Birliği (UMSMİB) Başkanı Orhan Gençoğlu ve Uludağ Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği (UYMSİB) Başkanı Salih Çalı yer aldı. 


2014 yılında UİB ihracatının bir önceki yıla göre yüzde 2.7 artarak 23.4 milyar dolar olduğunu açıklayan Sabuncu, UİB’in yılı en fazla ihracat yapan birlik olarak kapattığını söyledi. 2015 ihracat hedefini 24.5 milyar dolar olarak açıklayan Sabuncu, 5 birliğin 194 ülkeye ihracat yaptığını, AB ülkelerinin ihracattan yüzde 73 oranında pay aldığını, bu bölgeye yapılan ihracatın geçen yıl yüzde 9 oranında arttığını kaydetti. Komşu ülkeler Ukrayna, Rusya, Irak ve Suriye’deki gelişmelerin ihracatçının önünü net görmesini engellediğini dile getiren Sabuncu, “Rusya’nın AB ülkeleri ile ABD’ye birçok üründe ambargo koyması bizleri umutlandırsa da, rublenin aşırı değer kaybetmesi ve Rusya ekonomisinde yaşanan sıkıntılar nedeniyle buradan beklediğimiz katkıyı bir türlü alamadık. Öte yandan yılın son aylarında ABD’de büyümenin hızlanması, AB ülkelerinde ise resesyon olmadan büyümenin mütevazi şekilde olsa da devam etmesi, Çin’in yeniden büyük oranlarda büyüme hamlesi için girişimlerde bulunması bizleri 2015 için umutlandırıyor. 2014’te ihracat anlamında hedeflere çok yaklaştığımız için başarılı bir yıldı söyleyebiliriz. Bundan sonra katma değerli üretime yönelerek ihracatta kilo bazlı katma değeri bugünkü 1.5 dolar seviyelerinden iki katına çıkarmalıyız” dedi.


2008 rakamlarına ulaşılamadı 


Otomotiv rakamlarını da değerlendiren Sabuncu, otomotiv sektörünün son 9 yılda 15 milyar dolarlık dış ticaret fazlası verdiğine dikkat çekerek, otomotivin geçen yılı yüzde 4.5 artışla 22.3 milyar dolarlık ihracatla kapattığını ifade etti. Otomotiv ihracatında Almanya’nın yüzde 16’lık payla ilk sırada yer aldığına vurgu yapan Sabuncu, Rusya’da ise yüzde 32 oranında gerileme yaşandığını aktardı. 2008 'de 24.7 milyar dolarlık ihracatla bugüne kadarki en yüksek değere ulaşıldığına işaret eden Sabuncu, bu rakamlara halen ulaşılamadığını kaydetti.


‘Pariteden dolayı ihracat düşüyor’ 


İhracat hedefleri belirlenirken paritenin gözönünde bulundurulduğunu, bu nedenle de göreceli olarak düşük hedefler belirlendiğini aktaran Sabuncu, sözlerine şöyle devam etti: “Otomotiv endüstrisinde ihracatın yüzde 74’ü AB ülkelerine gidiyor ama yüzde 85’i euro ile yapılıyor. Parite değiştikçe, göreceli olarak ihracat düşmüş gibi oluyor. Esasında ihracat düşmüyor. Miktarsal olarak baktığımızda artıyor ama pariteden dolayı düşmüş gibi oluyor. Buna bir çözüm bulmak lazım. Belki ihracat rakamlarını hem euro hem de dolar olarak açıklamak lazım. Ortada bir paradoks var. Biz 23 milyar dolar hedef koyarken TİM’in verdiği rakamlara göre pariteyi 1.23 olarak baz aldık. Geçen yıl 1.34’müş. Bundan dolayı 1 milyar 300 milyon dolarlık bir pariteden kaybımız olacak diye hesapladık. Demek ki parite kaybımız olmasaydı 23 değil, 24.3 milyar dolarlık bir hedef kkoymamız gerekiyordu. Bunun bir karışıklık yaratacağı kesin, çünkü gittikçe düşüyor.”


Hazır giyim ihracatta hedef düşürdü


Hazır giyim ve konfeksiyon ihracat hızının son 2 ayda yavaşladığına değinen UHKİB Başkanı Şenol Şankaya, “İstikrarsız euro kuru hazır giyimi olumsuz etkiledi. 3 liranın üzerindeki euro, hazır giyim ve konfeksiyon sektörüne ciddi bir rekabet gücü sağladı. 2014’ün ilk 9 ayında bunu gördük. İhracatımızın yüzde 80’i AB ülkelerine yapılıyor. Kurların etkisi bir hayli fazla. Maalesef TL’nin hala sağlam tutulması ve faizlerin bu oranda yüksek kalması 2015 yılı ihracatında bizim için bir tehdit oluşturuyor. Güçlü TL ihracatın önündeki en büyük engel olarak görülüyor” diye konuştu. AB ülkelerine ihracatta yüzde 8’lik büyüme yakalandığını, yaşanacak bir daralmanın sektörü olumsuz etkileyeceğini anlatan Şankaya, Rusya’da ise yüzde 35 gerileme yaşandığını bildirdi. 570 milyon dolar ihracat yapan hazır giyim ve konfeksiyon sektörü olarak 2015 hedefl erini 550 milyon dolar olarak belirlediklerini açıklayan Şankaya, şunları söyledi: “1.30- 1.35 olan paritenin, rakamlar dolar olarak açıklanacağından, 1.15’leri göreceğini öngörerek bu yıl 550 milyon doları yakalayabilirsek bizim için başarı olacağını düşünüyoruz. 2014 için koyduğumuz hedefi 2015 için de koymuş oluyoruz.” Ayrıca OİB’in bu yılki ihracat hedefi 23 milyar dolar olarak belirlenirken, UTİB 1.6 milyar dolar, UMSMİB 200 milyon dolar, UYMSİB ise 120 milyon dolar olarak belirlendi.



Dünya


Geri Dön