Uluslararası 39 mimar Hatay ve Adıyaman’ın yeniden tasarımı için çalışacak!
Hatay ve Adıyaman, ulusal ve uluslararası 39 mimarla tekrar tasarlanacak. Projenin başında yer alan Türkiye Tasarım Vakfı’nın Başkanı Mehmet Kalyoncu, “Tüm tasarım sürecinin kaynağını biz sağlıyoruz. İlçe merkezleri dahil toplam 5 milyon dolar planlanıyor. Mart 2024’te tamamlanacak” diye konuştu.
Türkiye’yi yasa boğan 6 Şubat depremlerinde büyük hasar gören Hatay ve Adıyaman, Türkiye Tasarım Vakfı liderliğinde, yerli ve yabancı 39 mimarla tekrar tasarlanacak. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı ve Kültür ve Turizm Bakanlığı ile beraber gerçekleştirilen protokol çerçevesinde, yurt içi ve yurt dışındaki tarihçilerden, arkeologlardan, yer bilimcilerden, kent plancılarından, mühendislerden ve mimarlardan oluşan tasarım ve planlama çalışmaları şu anda tüm hızıyla devam ediyor.
‘Hatay’ın İhyası’ projesine öncülük eden Türkiye Tasarım Vakfı Başkanı Mehmet Kalyoncu, Kentsel Yenileme Merkezi Kurucu Ortağı Cem Yılmaz ve bunun yanı sıra, DB Mimarlık Kurucu Ortağı Bünyamin Derman, tasarım çalışmaları hakkında konuştu.
TÜM TASARIM PROJELERİ 31 MART 2024’DE BİTİYOR
Dünya gazetesinden Hamide Hangül’ün haberine göre, Hatay’ın ihyası için uluslararası alanda da model olabilmeyi amaçladıklarını aktaran Mehmet Kalyoncu, şu şekilde devam etti: “Hatay’ın ihyasında çeşitli tasarımcı ve disiplinlerle çalışmak en büyük gücümüzdü.
Biz birikimimizi, tecrübemizi ve çalışmalarımızı hem Türkiye’ye hem dünyaya katkı için iş birliğine açmaya hazırız. Kentlerimizin yeni bir hayal kırıklığına tahammülü yok.”
Bütün tasarım sürecini Türkiye Tasarım Vakfı’nın kaynağıyla gerçekleştirdiklerini açıklayan Kalyoncu, şu ifadeleri kullandı: “Hatay ve Adıyaman’ın bütün tasarım ve planlama süreçleri, ilçe merkezleri, master planı ile beraber 5 milyon dolar gibi planlanıyor.
Bütün tasarım süreçlerimiz Hatay ve Adıyaman için gelecek yılın mart ayının sonu gibi bitiyor. İlk etabı 15 Kasım tarihinde, tüm süreçleri 31 Mart tarihinde bitirmiş ve teslim ederek, görevimizi tamamlamış oluyoruz.” Tasarım çalışmaları sürecinde yurt içi ve yurt dışındaki mimarların da çalıştığını duyuran Kalyoncu, “İngiltere, İtalya ve Danimarka’dan mimarlık ofisleri de yer alıyor. Sivil toplum kuruluşları hariç, toplam 39 ortak var” dedi.
YIKIMIN NEDENİ HATALI UYGULAMALAR
Yüksek Şehir Plancısı ve Kentsel Yenileme Merkezi Kurucu Ortağı Cem Yılmaz, mühendisliği doğru çalıştırmanın önemini belirtti. Depremlerde Hatay’ın neden çok daha hasar aldığı konusunda Yılmaz, şu ifadeleri kullandı: “Görünen o ki çoğu yapı stoku eskiydi. Yapı stoku 1999 yılının öncesine ait. Hakikaten mühendislik ve uygulamalarda hatalar varmış. Bu çok açık. Kat sayısı fazla. Yüksek kat yapabilirsiniz. Fakat iyi bir mühendislik lazım. Mühendisliği doğru çalıştırabilmek son derece önemli.”
"500 BİLİMSEL KAYNAKTAN YARARLANDIK"
DB Mimarlık Kurucu Ortak Bünyamin Derman, Hatay’da sürdürülebilir ve güçlü yapılar kurmayı planladıklarına vurgu yaptı. Bu planlama sürecindeki en kritik bileşenin ‘toprak kaybetmeden dönüşüm’ olduğunun aktaran Derman, “Bu kadim kent, tarihteki büyük depremlerde 7 kez yıkıldı. Bu son depremde ise şehrin yüzde 80’i yerle bir oldu. Bu yüzden Hatay’ın ihyası için iş birliğiyle hareket ettik. Bu kapsamda, 500’e yakın bilimsel çalışmadan yararlandık. Kentin kültürel mirasını ve aynı zamanda, fiziksel sistemini bir arada besleyecek adımlar da atmaya çalışıyoruz” şeklinde konuştu.
"DİJİTAL RUHSAT BAŞVURUSU ŞART"
Ruhsat konusunun altını çizen Mehmet Kalyoncu, belediyelerde raportörlerin masasını paftaların kaptığını söyleyerek, “İnsan yetmiyor, mekân yetmiyor” diye konuştu. Sürecin başarılı olması gerektiğini vurgulayan Kalyoncu, “Zira kentlerimizin yeni bir hayal kırıklığına tahammülü yok. Bu yüzden belediyenin, müteahhidin üzerine düşenleri de biz tavsiye edip, o süreçte de izlemek zorundayız.
Bunun çözümü de dijital ruhsat süreçlerinden geçiyor. Bir ruhsat incelendiği zaman hangi tarihte ne değişmiş bakılması lazım. Bunlar açık olmalı dilenirse. Bizim sonraki adımımız bu olacak” ifadelerini kullandı. Tasarım süreci biter bitmez bu konuda da modelleme gerçekleştireceklerini kaydeden Kalyoncu, enerji, atık, parklanma gibi pek çok hususta şehrin dijital ikiziyle belediyecilik yapılabileceğini söyledi.
YERALTI OTOPARKI ÖNERİSİ
Hatay’ın İhyası projesindeki MIC Proje Lideri Marco Bianconi, “Hatay’da yaya ve araç trafiğini rahatlatmak amacıyla yeni köprüler ve yeraltı otoparkları kurulmasını tavsiye ediyoruz. Raylı sistem, özel araç, toplu taşıma, yaya ve bunun yanı sıra, bisiklet gibi bileşenlerin, birbirine bağlanan bir sistemde geliştirilmesi gerekliliğine inanıyoruz” değerlendirmelerinde bulundu.
Bodrum’da kaçak yapılara geçiş yok! Kaçak yapılara beton veren firmalar ifşa edilecek!
Kahramanmaraş’ta konut sevinci! 2 bin 94 TOKİ konutunda sona gelindi!
O ilde kiralık sıfır dairelerin fiyatı 6 bin TL’ye kadar düştü!