23 / 12 / 2024

Veraset ilamı noterden alınır mı?

Veraset ilamı noterden alınır mı?

Veraset ilamı noterden alınır mı?: Yönetmeliğin, nüfus kayıtlarının yeterli olduğu ve yargılamanın gerekmediği durumlarda veraset ilamı verilmesi için mahkemelerin yanı sıra noterin de görevlendirildiği maddesi bulunuyor...




Veraset ilamı noterden alınır mı?


Ölüm halinde mirasçıların yapmaları gerekenlerden biri de 'veraset ilamı' (mirasçılık belgesi) alınmasıdır. Mirasçılık belgesi; kimlerin, ne oranda mirasçı olduklarını gösteren bir resmi belgedir. Miras bırakan öldüğünde, mirasçıları mahkemeye başvurarak kendilerine veraset ilamı verilmesini talep edebiliyorlar.


Veraset ilamı için başvurulacak görevli mahkeme, 'sulh hukuk mahkemesi'. Yetki açısından bir sınırlama bulunmadığından, Türkiye'nin her yerindeki mahkemelere başvuru yapılması mümkün. Ancak, işlemlerin hızlı yürümesi bakımından ölenin nüfus kaydının bulunduğu yerdeki mahkemeye başvurulmasında yarar bulunuyor.


Ölenin birden fazla mirasçısının olması durumunda, mirasçılardan birinin talepte bulunması yeterli. Bu durumda diğer mirasçılar da dilekçeye yazılıyor. Başvuru üzerine mahkeme tarafında verilen belge, tüm mirasçılar için aynı sonucu doğuruyor.


Mirasçılık belgesi talebi için verilecek dilekçeye eklenmesi gereken en önemli belgelerden birisi, miras bırakanın 'nüfus kayıt örneği'dir. Mahkeme, ölenin nüfus kaydının bulunduğu yerdeki nüfus idaresine yazı yazarak, o kişinin aile durum tablosunu getirtir. Uygulamada bu tabloya 'vukuatlı nüfus kaydı' deniliyor.


Başvuru öncesinde mirasçıların, ölüm durumunu nüfus idaresine belgesiyle birlikte bildirmeleri gerekiyor. Sürecin hızlandırılması için mahkemenin nüfus idaresine yazdığı yazının elden götürülüp, yanıtının elden getirilmesi de mümkün.


Veraset ilamı noterden alınır mı?


6217 sayılı 'Yargı Hizmetlerinin Hızlandırılması Amacıyla Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun'un 14. maddesiyle Noterlik Kanunu'na 71/A, 71/B ve 71/C maddeleri eklendi.


1 Ekim 2011 tarihinde yürürlüğe giren bu değişikliklere göre bundan böyle noterler de mirasçılık belgesi verebilecek. Noterler, mirasçılık belgesine ilişkin işlemleri bizzat yapmak zorunda. Ancak, noterlik dairesinde imza yetkisi verilmiş hukuk fakültesi mezunu görevli veya noter stajyeri varsa bu işlem onun tarafından da yapılabilecek. Konu ile ilgili yönetmeliğin önceki gün yayınlanmasının ardından uygulamanın hayata geçmesinin önünde engel kalmadı.


Yönetmeliğe göre; noter başvuru üzerine nüfus kayıtlarını inceleyerek öncelikle ilgilinin yasal mirasçı olup olmadığını tespit edecek. Mirasçılığın tespitinde ilgili tarafından sunulacak güncel nüfus kayıt örnekleri veya noter tarafından elektronik ortamda temin edilecek kayıtlar esas alınacak. Nüfus kayıt örneğinin elektronik ortamda temin edilememesi halinde, bu kayıtlar noterce nüfus müdürlüğünden yazıyla da istenebilecek.

İlgilinin nüfus kayıtlarına göre yasal mirasçı olduğunun tespit edilmesi halinde özel kanunlardaki usuller de dikkate alınarak ilgiliye, miras paylarını gösterir mirasçılık belgesi ve suretleri verilecek. Mirasçılık belgesi için başvuranların notere harç ödemeleri gerekiyor.


Nüfus kayıtlarının mirasçılık belgesi verilmesi konusunda yeterli olmaması, yabancılar tarafından talep edilmesi veya mirasçılık belgesi verilmesinin bilirkişi incelemesi yapılmasını, tanık dinlenmesini gerektirmesi ya da talebin yabancılık unsuru taşıması gibi yargılamayı gerektiren durumlarda, noterlerce mirasçılık belgesi verilemiyor.


Noterler tarafından verilen mirasçılık belgesi hakkında, başvuruyu yapan ya da bu belge sebebiyle menfaatinin ihlal edildiğini iddia edenler tarafından 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu'na göre yetkili sulh hukuk mahkemesine itirazda bulunulabiliyor. İtiraz üzerine verilen kararın bir örneği mirasçılık belgesini veren noterliğe ve Türkiye Noterler Birliğine bildiriliyor.



Veraset nedir?
Veraset ve intikal vergisi mükellefi kimdir?
Veraset ve İntikal Vergisinin matrahı!
Veraset ve intikal vergisi muafiyeti!



Nagihan AKDAŞ/Emlakkulisi.com


Geri Dön