Yapı marketler arttıkça kendi zevkimize göre ev döşüyoruz
Türk tüketicileri arasında ''yaşanan mekanları kendi zevkine göre yeniden oluşturma'' isteğinin giderek yaygınlaşması, Türkiye'de faaliyet gösteren yapı market zincirlerinin hızla artmasına neden oluyor.
2007 yılı sonunda sayıları 55'e ulaşacak olan yapı marketlerine 2008 yılında 19 market daha eklenecek. Yapı marketlere olan talebin artmasındaki en önemli unsuru, bu marketlerde tekstilden el aletlerine, dekorasyondan inşaat malzemelerine kadar bir çok farklı ürünün bir arada bulunması oluşturuyor.
Yapı marketler çığ gibi yayılıyor kendi zevkimize göre ev döşüyoruz
Konut projelerinin peş peşe uygulamaya konması, Türkiye'de faaliyet gösteren yapı marketlerinin sayısının da 50'ye ulaşmasını sağladı. Bunda da Türk tüketicileri arasında "yaşanan mekanları kendi zevkine göre yeniden oluşturma" isteğinin giderek yaygınlaşması etkili oldu. Hızla mağazalaşma sürecine giren bu marketler, tekstilden el aletlerine, dekorasyondan inşaat malzemelerine kadar bir çok farklı ürünün bir arada toplanmasını sağlıyor. 2007 yılı sonunda sayıları 55'e ulaşacak olan yapı marketlerine 2008'de 19 market daha eklenecek.
Yapı marketler geliyor
Şu anda Türkiye'de Bauhaus'un 4, Koçtaş'ın 12, Tekzen'in 23, IKEA'nın 2, Praktiker'in de 9 olmak üzere toplam 50 yapı marketi bulunuyor. Binlerce ürünü bir arada sunma özelliği ile dikkat çeken bu marketlere her geçen gün yenileri ekleniyor. 2007 yılında Koçtaş'ın, İzmit ve Bursa'da, Bauhaus ve Praktiker'in Ankara'da, Tekzen'in ise, Kayseri ve Romanya'da yeni şubeler açmasıyla bu yıl 6 yapı market daha eklendi. Koçtaş, İzmir Balçova'daki marketinin de yerini değiştirip yeniledi. 2007 yılı sonuna kadar Koçtaş, Mersin, Eskişehir, Alanya ve Ankara'da olmak üzere 4 market daha açmayı planlarken IKEA'nın Bayrampaşa şubesi 1 Kasım'da kapılarını açacak. 2008 yılında ise Koçtaş 6 mağaza daha, Praktiker, Bayrampaşa'da Forum Alışveriş Merkezi'nde bir mağaza açmayı planlarken Tekzen'in önümüzdeki iki yıl içinde 12 yeni market açma planı bulunuyor.
İlk yapı market
Türkiye'deki ilk yapı market Tekfen ve Götzen ortaklığıyla 1994 yılında Merter'de kurulan Tekzen oldu. 1996 yılında ise yerli ve yabancı bir çok kuruluş, yapı market açmaya başladı. Bauhaus ilk mağazasını Kozyatağı'nda açarken Koçtaş, İzmir Bornova'da faaliyetlerine başladı. Bunların ardından 1998 yılında Praktiker yapı marketleri sektöre girerken IKEA'nın Türkiye'ye girişi 2005 yılını buldu. Mr.Bricolage, Planet, AS 2000, YAPIT gibi market zincirleri de rekabete ayak uyduramayarak, kısa sürede kapandı. Yapı marketlerde ev gereçleri, bahçe, banyo, elektrik, mutfak, elektrikli el aletleri, boya, aydınlatma, dekorasyon, hırdavat, mobilya, nalburiye, yer döşemeleri, ahşap, inşaat, tesisat, seramik, batarya-musluk, beyaz eşya, ısıtma-soğutma cihazları ile oto ürünleri satılıyor. Bu kategorilerden en fazla ilgiyi ise banyo, iç dekorasyon, bahçe, aydınlatma ve ısıtma görüyor. Yapı marketlerden alışveriş yapanların yüzde 80'inini bireysel tüketici, yüzde 20'sini kurumsal tüketiciler oluşturuyor. Tüketicilerin yüzde 60'ı kadın, yüzde 40'ı ise erkekler oluyor. Organize perakendeciliğin toplam olarak 55-60 milyar dolarlık bir payı bulunuyor. Bunun 20-25 milyar dolarlık kısmı yapı market mağazacılığının ürün gamı içinde yer alıyor.
Dünyada ABD lider
Dünyadaki en büyük yapı market zincirleri ABD'de bulunuyor. Avrupa kökenli firmalar da dünya pazarlarından aldıkları payı hızla artırmaya başladırlar. ABD'de Homedepot ve Lowes cirolarıyla ön plana çıkan yapı marketler olurken Avrupa'da Almanya kökenli firmalar dikkat çekiyor. Türkiye'de faaliyet gösteren Avrupalı yapı marketleri arasında Bauhaus, Praktiker ve IKEA yer alıyor. Koçtaş'ın İngiliz B&Q ile ortaklığı bulunuyor.
20 yeni Bauhaus açılacak
1996'dan bu yana faaliyet gösteren Bauhaus, Avrupa'daki uzman satış merkezlerine Türk üreticilerinin mallarının pazarlanmasını da destekliyor. Özellikle üretici KOBİ'ler için Avrupa'daki Bauhaus'lar önemli bir pazar oluşturuyor. Bauhaus Türkiye Genel Müdürü Erol Yelmer, Türk tüketicisi artık daha bilinçli ve kendi evindeki/ofisindeki düzenlemeleri daha ucuza ve zevkine göre yapmak istiyor. Mevcut Baushaus'lara gelen talepler, bilinçli tüketici eğiliminin giderek arttığını ve büyük illerde yaygınlaştığını gösteriyor. Bu durum yeni Baushaus uzmanlık satış merkezi açma niyetimizi daha belirgin hale getiriyor. Bu kapsamda önümüzdeki 10 yıl içinde Türkiye'de 20 yeni Baushaus açmayı planlıyoruz. Bunun için öngördüğümüz yatırım tutarı 500 milyon Euro" dedi.
Koçtaş'tan ev yenileme hizmeti
Koçtaş 'ın mimarlardan oluşan kadrosu, evini güzelleştirmek isteyen müşteriler için 'Anahtar Teslimi Ev Yenileme' hizmetini sunuyor. Koçtaş müşterileri, 'Anahtar Teslimi Ev Yenileme' hizmeti ile, mimari projelendirme ve danışmanlık hizmetinden yararlanarak çok çeşitli fiyat ve taksit seçenekleri ile tüm evi ya da evin herhangi bir bölümünü yenileyebiliyor. Komple ev yenileme, mutfak yenileme, banyo yenileme, su-elektrik tesisatı yenileme, boya uygulamaları, seramik uygulamaları ve yer döşemeleri uygulamaları da aynı paket kapsamında sunulan hizmetler arasında yer alıyor. Koçtaş müşterileri satın aldıkları ürünlerin nakliye ve montaj işlemlerini de Koçtaş'tan aldıkları hizmetle gerçekleştirebiliyorlar. Koçtaş'ın ayrıca 'Telefonla Sipariş' hizmeti, profesyonellere özel ticari kart ve Koçtaş Kurumsal Müşteri Danışmanı uygulaması bulunuyor.
Praktiker: Yeni mağaza yatırımları yolda
Türkiye'de faaliyetlerini 1998 yılından bu yana sürdüren Praktiker, toplam 77 bin 500 metrekare satış alanında 850'den fazla kişiyi istihdam sağlıyor. 2006 yılında 100 milyon Euro ciroya ulaşan Praktiker'in Türkiye'de sadece büyük şehirlerde değil, Anadolu'da da yatırımları olduğunu belirten Frank Bednar, "Gelecek yıl İstanbul Bayrampaşa'da Forum Alışveriş Merkezi'nde bir sonraki mağazamızı hizmete açacağız. 2008, 2009 ve 2010 yıllarında faaliyet gösterdiğimiz şehirlere yeni mağazalar açmayı planlıyoruz. Bursa, Antalya ve Bodrum da yakın dönem planlarımızın arasında yer alıyor" dedi.
(Hürriyet)