Yerli firmalaran 'ev' atağı!
Yerli hazır giyim firmaları artık “home” kategorisinde de var olmaya başladı. Bir dizi firma koleksiyonlarında ev tekstili ve dekorasyon seçenekleri sunuyor. Hepsi, dünya devi markalar karşısında güçlü rakipler olarak çıkıyor...
Değişen yaşam standartları, sosyal medya ve daha pek çok etken, tüketicinin beklentilerinin değişmesine neden oluyor. Giyimden dekorasyona, teknolojiden kişisel bakıma sayısız alan bu değişim rüzgarından etkileniyor. Özellikle hazır giyim sektöründeki markalar tüketicinin beklentilerine cevap verme yarışında çeşitli projelere imza atıyor.
Para Dergisi'nden Şebnem Can Kılınçarslan'ın haberine göre, son yıllarda hazır giyim firmalarının bünyelerine ekledikleri ev tekstili ve dekorasyon kategorisi tüketici beklentilerini karşılamaya yönelik projeler arasında öne çıkıyor. Birçok yerli ve köklü marka, İngilizce “home (ev, yuva)” sözcüğüyle ifade edilen kategoride tüketiciye ev tekstilinden dekorasyona çok sayıda seçenek sunuyor. Home kategorisini bünyesine katan markaların yetkilileri, tüketicinin ilgisinden memnun olduklarını ve bu kategoride büyümeye devam edeceklerini söylüyor.
ÇEŞİTLİLİK ARTIYOR
Vakko Home markası, bu konseptin ilk örneklerinden. Vakko Home’un var olma gerekliliğinin 2000’lerin başında doğduğunu söyleyen Vakko CEO’su Jaklin Güner, kuruluş hikayesini şöyle anlatıyor: “Vakko Home, 80 yıllık bir marka olan Vakko’nun şık çizgisini şekillendiren, yılların deneyim süzgecinden geçerek hayatın her alanında kendini gösteren bir stilin dekorasyona yansıması. Vakko dünyası, sadece bu alt markasıyla değil, kumaş seçimleriyle ve dekorasyonla ilgili dokunuşlarıyla aslında uzun yıllardır bu dünyanın içindeydi.” Modern yaşamın kaçınılmaz bir gereği olarak farklılaşan ev tiplerinin ve değişen yaşam alanlarının, insanların stilini ifade şekillerinden birini oluşturduğunu belirten Güner, bu nedenle ev ürünleriyle ilgili trendlerde yükseliş görüldüğünü söylüyor. Ofislerin evlerden sonra en çok zaman geçirilen mekanlar olduğunu ifade eden Güner, “Ofisler için de işlevsel ve görsel ürün seçkilerimiz var. Bu konuda da ilgi oldukça fazla” açıklamasını yapıyor. Trendlerin tüketicinin ürün ilgisini değiştirdiğinden de söz eden Güner, ilgiyi karşılamak için her sezon ürün çeşitliliğini ihtiyaçlara göre artırdıklarını anlatıyor. Ürün çeşitliliğinin sezonda belirledikleri trendlerle paralel ilerlediği bilgisini veren Güner, “Sezonun ilham kaynakları doğrultusunda belirli konsept-ler hazırlanıyor. Kumaşlarda özel desen çalışmaları gerçekleştiriliyor. Vakko Wedding, Vakko Özel Dikim ve Vakko Espace ile sunduğumuz evlilik dünyasına, Vakko Home evlilik listesiyle eşlik ediyoruz” şeklinde konuşuyor.
Lüks perakende sektörünün globalde ve iç piyasada artan bir grafikle seyrettiğini dile getiren Güner, “Lüks kategorilerinde yaşanan büyümede üst gelir grubunun yaptığı harcamalar etkili oluyor. Bu kitlenin yanı sıra orta gelir grubu da lüks ürünlere ilgi duyuyor. Bu nedenle stratejilerimiz tüm bu hedef kitleye yönelik çalışmaları içeriyor. Hem mağaza açarak hem de var olan mağazalardaki verimliliğimizi artırarak home grubunda büyümeye devam ediyoruz” diyor.
FARKLI MAĞAZA KONSEPTİ
Ürün yelpazesine home kategorisini ekleyen bir diğer marka ise LC Waikiki. Marka, 2016’da giriş yaptığı home kategorisinde 2019’da Türkiye genelinde 67, yurtdışmda 70 olmak üzere toplamda 137 mağazada hizmet veriyor. LCW Home Marka Grup Müdürü Ümmühan Şan, “Bir Türk firması olarak yıllarca moda perakendesine yönelik ürünler sunduk. Tüketicinin giyim ihtiyacının yanında ev tekstili alanında da kaliteli ve uygun fiyatlı ürünler sunabileceğimizi gördük. Müşterilerimizin ihtiyaç duyduğu ürünleri belirleyerek bu alanda da katkı sağlama hedefiyle yola çıktık” diyor. Şan, başlangıç olarak ev tekstil ürünlerini ter-cih etme nedenleriyle ilgili ise, “En iyi olduğumuz konu tekstildi. Bu nedenle ev tekstiliyle başladık. Müşteri talepleri geldikçe istekleri değerlendirip çalışmalarımızı yaptık. Halı grubunu satışa çıkardıktan sonra dekoratif ürün talepleri geldi. Bu doğrultuda kategorilerimiz arttı” açıklamasını yapıyor.
Son zamanlarda ev trendlerinden sıkça bahsedildiğini belirten Şan, bunda sosyal medyanın etkili olduğunu söylüyor. “Artık herkes kolaylıkla ve küçük dokunuşlarla evini keyifli yaşam alanlarına dönüştürmek istiyor” diyen Şan, özellikle önüne satış kanallarının artmasıyla bu tür ürünlere çok büyük bütçeler ayırmadan ulaşmanın mümkün olduğunu dile getiriyor.
Koleksiyonlarında yetişkin, çocuk ve bebek olmak üzere her kategoriye uygun ve ihtiyaç duyulan ürünlere yer vermeye çalıştıklarını anlatan Şan, “Yatak odası tekstil ürünleri, pelüş oyuncak, paspas, halı, havlu-bornoz, battaniye gibi ürünlerin yanı sıra kupa, fincan ve tabak gibi ürünleri bulmak mümkün. Ayrıca oda kokusu, kolonya, sabun gibi ev kozmetik leri ve dekorasyonu güçlendirecek şamdan, mum, sepet, çiçek ve LED ışık gibi geniş bir yelpaze mevcut” diyor. Şan, gelecek dönem hedeflerinden de bahsediyor: “Mutfak ürünlerini güçlendirmek, plastik, cam ve porselen ürünlerde çeşitliliği artırmak istiyoruz. Dekoratif ürünlerde derinleşiyoruz. Yakında halılarda farklı boyutlarda birçok çeşidi görme şansımız olacak. 2019’da home markasını ayrı bir mağaza konsepti içinde sunmak bizi heyecanlandıran projeler arasında.”
"BÜTÜNLÜK İLGİ ÇEKİYOR"
Yargıcı da home koleksiyonlarıyla dikkat çeken bir marka. Yargıcı Konfeksiyon Kreatif Direktörü Beril Goral, yıllardır mağazalarında yer alan ve her sezon genişleyen dekorasyon koleksiyonunu müşterilerinden gelen yoğun istek üzerine 2015’te tek çatı altında topladıklarını söylüyor. “Dünyanın farklı yerlerinden getirdiğimiz özel dekorasyon ürünleri, zamansız klasik ana parçalar, tamamlayıcı ev tekstili ve mutfak ürünleriyle özgür ruhlu mekanlar yaratmaya devam ediyoruz” diyen Goral, Yargıcı olarak sadece bir moda/giyim markasını temsil etmek yerine her sezon farklı bir hikayeyi ve yaşam biçimi anlatmaya çalıştıklarım dile getiriyor, insanların artık giyimden aksesuara, dekorasyondan kozmetiğe kadar bütünlüklü bir yaşam biçimi sunan markaların ve ilham veren detayların peşinde olduklarını ifade eden Goral, “Yargıcı kadınının evi nasıl olurdu, nasıl bir yerde yaşardı, seyahatlerinde nasıl objeler satın alırdı diye düşünerek yola çıkıyor; daha sonra Yargıcı Homeworks koleksiyonumuzu oluşturuyoruz. Bu bütünlük, her sezon tüketicilerimizin de ilgisini çekiyor ve heyecanla beklenen, ilgi gören koleksiyonlar yaratmamızı sağlıyor” diyor.
Goral, Yargıcı Homevvorks koleksiyonunun her sezon büyüdüğünden söz ediyor: “Mobilya ve bahçe aksesuarlarından hah, yastık, yatak örtüsü, minder gibi ev tekstili ürünlerine, aydınlatma grubundan birçok farklı seçenek bulabileceğiniz sofra ürünlerine, blue-blanc porselen ürünler, el yapımı Japon seramikleri ve gümüş serisinden fener, mum, mumluk, çerçeve gibi dekoratif tamamlayıcı ürünlere kadar birçok seçenek sunuyoruz.”
"YÜZDE 140 BÜYÜDÜ"
Tüketiciyi home kategorisiyle buluşturan bir diğer marka ise Boyner. “Sofra ve mutfak, ev dekorasyonu, ev tekstili, elektrikli ev aletleri ve kişisel bakım alanlarında geniş bir seçki sunan ev kategorimiz, markamızın adının Çarşı olduğu dönemden bu yana bünyemizde yer alıyor” diyen Boyner Büyük Mağazacılık Giyim Dışı Kategori Direktörü Dilek Çağlayan Değirmenci, 2008 itibariyle ev koleksiyonlarını ‘Boyner Evde çatısı altında tüketiciyle buluşturduklarını anlatı yor. Farklı ürün gruplarını bir arada sunan bir firma olarak her yaş grubuna, farklı zevklere ve müşterilerinin hayatlarının her anma temas ettiklerini ifade eden Değirmenci, “Boyner Evde kategorimiz, tüm yaşam alanlarını güzelleştirmek, farklı koleksiyonlarıyla mekanlara enerji katmak ve müşterilerimize ayrıcalıklı bir alışveriş deneyimi yaşatmak üzere hayata geçirildi” diyor. Bu kategoride ilk olarak ev aksesuarları, mutfak ürünleri, yatak odası ve banyo tekstil gruplarını tüketiciyle buluşturduklarını söyleyen Değirmenci, zamanla ürün gruplarına kişisel bakım ürünleri ve elektrikli ev aletlerini eklediklerini dile getiriyor.
Perakendenin, Türkiye’nin en hızlı büyüyen, lokomotif sektörlerinden biri olduğunu aktaran Değirmenci, “Sektörde son yıllarda ev perakendeciliğinin etkilerini görmeye başladık. Geleneksel züccaciyelerin modernleşmiş hali olan uzmanlaşmış mağazalar, Türkiye’de de gelişmeye başladı. Değişen yaşam kültürü, genç nüfus gibi etkenlerden dolayı ev perakende mağazaları tüketicilerin yoğun ilgisiyle karşı karşıya. Bu alanda faaliyet gösteren yerli ve yabancı markalar, her geçen gün mağaza sayılarını ve ürün çeşitliliğini artırıyor” açıklamasını yapıyor. Şu anda 20 mağazada tüketiciyle buluşturdukları Boyner Evde’nin 2018’de bir önceki yıla göre yüzde 140 oranında büyüdüğünü belirten Değirmenci, “Farklı ürün grupları ve markaları bir arada sunan koleksiyonlarımızın genel satışlar içindeki payı her geçen yıl artıyor” şeklinde konuşuyor.
Dünya markalarında da trend
Home kategorisi, sadece yerli hazır giyim markalarının değil, dünyaca ünlü markaların da bünyelerinde yer verdiği kategorilerden. Zara ve H&M gibi ulaşılabilir markaların yanı sıra Gucci, Versace, Ralph Lauren,
DKNY, Missoni ve Etro gibi lüks hazır giyim markaları da koleksiyonlarında dekorasyon ürünlerine ve ev tekstiline geniş olarak yer ayırıyor.
Firmalar her ihtiyaca cevap vermek istiyor
Her marka kendi içinde bir "department store" va da bir alışveriş merkezi olma çabasında. Markalar, artık tüketicinin ev gereçlerinden kozmetiğine kadar her ihtiyacına cevap vermek istiyor. Bu nedenle bünyelerine çeşitli kategorileri ekliyorlar. Tuketici de böyle bir mağazaya girdiğinde bütün ihtiyaçların, karşılayabiliyor, o markanın
kendisini anladığın, düşünüyor ve zamandan kazanıyor. Dolayısıyla aralarında kopmayan organik bir bağ kuruluyor. Böylelikle mağaza rol kazanıyor. Tüketici, bu ürünleri merak ediyor. Sırf görmek için bile gidip mağazayı gezebiliyor. Fakat mobilya dışındaki küçük ev alışverişinde insanlar çoğu zaman sadık değil. Cok sayıda yerden alışveriş yapmak, farklı markaların ürünlerini birbirine karıştırmak diyorlar. Ancak güven kurulduktan sonra bir başkasında o ürünü gördükten sonra ya da indirim varsa hazır giyim markalarının home kategorilerinden ey alışverişlerin, yapmayı ediyorlar.