1915 Çanakkale Köprüsü ayaklarına son bloklar konuyor!
Çanakkale Boğazı’nın ’gerdanlığı’ olacak 1915 Çanakkale Köprüsü’nde sona yaklaşıldı. Sütlüce’de kurulan şantiyede, kuru havuzda neredeyse her biri birer futbol sahası büyüklüğündeki 2 kule kesonu yapıldı.
Çanakkale Boğazı’nda, Gelibolu’nun Sütlüce ve Lapseki’nin Şekerkaya mevkileri arasında yapılan 1915 Çanakkale Köprüsü’nün yapımında sona yaklaşıldı. Hürriyet'te yer alan habere göre; Sütlüce’de kurulan şantiyede, kuru havuzda neredeyse her biri birer futbol sahası büyüklüğündeki 2 kule kesonu yapıldı. Denizin dibine çakılan demir kazıkların üzerine geçen yıl mayıs ayında batırılan kule kesonları üzerine ilk bloklar, ağustos ayında konuldu ve kırmızı- beyaz renkleriyle Türk bayrağını simgeleyen köprü ayakları yükseliyor.
AYAKLAR 313.5 METREYE ULAŞTI
Geçtiğimiz 9 ay boyunca köprü ayaklarında sona yaklaşıldı. Gelibolu yakasında bulunan köprü ayağında 32’nci blokların montajı başladı ve kulelerde 313.5 metre yüksekliğe ulaşıldı. Lapseki yakasındaki köprü ayağına ise 32’nci ve son bloklar ise yarın düzenlenecek tören ile konulacak. Lapseki ilçesi Şekerkaya mevkisindeki törene, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu katılacak. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın ise telekonferans ile katılacak. Törende, köprünün Lapseki yakasındaki ayağına son blok konularak, kuleler tamamlanacak.
Ana kabloların taşıyıcısı olacak çelik kule semerlerinin montajıyla birlikte de köprü ayakları Çanakkale Deniz Zaferi’ni temsil eden 318 metre yüksekliğe ulaşılmış olacak.
Yaz sonunu doğru, köprüde kablo örme çalışmalarına başlanacak. Köprü inşaatında kullanılacak olan kabloların ağırlığı 33 bin 268 ton, uzunluğu ise 162 bin kilometre olacak şekilde hazırlandı. Kablo örme çalışmasıyla birlikte köprünün silueti ortaya çıkmış olacak.
Diğer yandan 14’üncü blokların arasına ilk bağ kirişinin konulmasından sonra 24’üncü blokların arasına da ikinci bağ kirişi montajı yapılmıştı. 32’nci bloklar arasına ise 3’üncü ve son bağ kirişi yerleştirilecek.
KORONAVİRÜSE RAĞMEN İZOLASYON İLE ÇALIŞMA
Lapseki Kaymakamı Tahir Şahin başkanlığında, Karayolları Genel Müdürlüğü Kamu Özel Sektör Ortaklığı Bursa Bölge Müdürü ve 1915 Çanakkale Otoyol ve Köprüsü İnşaat Yatırım ve İşletme A.Ş. yönetimiyle yapılan görüşmelerin ardından, koronavirüs salgını ile mücadele de Lapseki şantiyesi yaşam alanlarında, izolasyon sağlanarak 1915 Çanakkale Köprüsü’nün çalışmaları hız kesmeden sürdürülüyor. Köprü inşaatında 2 bin 500 kişi, otoyol projesinde ise 3 bin 600 kişi çalışıyor. Gelibolu’nun Sütlüce ve Lapseki’nin Şekerkaya mevkileri arasında inşa edilen 1915 Çanakkale Köprüsü’nün her iki yakasındaki ankraj bloku imalatı da tamamlandı.
Malkara’dan Lapseki’ye kadar uzanan otoyol çalışmalarına devam edilirken, Lapseki yakasında 680, Gelibolu yakasında 365 metrelik yaklaşım viyadüklerinin ayaklarının yapımı büyük ölçüde tamamlandı. Yaklaşım viyadükleriyle birlikte yani kabloların ankrajlanacağı noktalar arasındaki mesafe 4 bin 100 metre, projedeki tabliye genişliği 45 metre, ayakların yüksekliği ise 318 metre olacak. Tabliyede kullanılan çeliğin ağırlığı da 49 bin ton. Köprünün inşaatında, 114 bin ton inşaat çeliği kullanılacak. Ankraj betonları da dahil yaklaşım viyadükleri için kullanılacak beton miktarı ise 230 bin ton olacak.
İNCELİKLİ TASARIM
1915 Çanakkale Köprüsü, tasarımında bulunan inceliklerle de dünyada bir ilk olmaya aday olacak. Cumhuriyetin 100üncü kuruluş yıl dönümünü temsil eden 2023 metrelik orta açıklığı ile tamamlandığında dünyanın en büyük orta açıklığına sahip asma köprüsü unvanını alacak 1915 Çanakkale Köprüsünün kule bağlantıları ve bağlantı unsurları, Türk bayrağının renkleri olan kırmızı- beyaza boyanacak. 318 metrelik yüksekliği ile 18 Mart Çanakkale Deniz Zaferi’nin simgesi olacak kulelerin üst kısmı da Seyit Onbaşı’nın Çanakkale Savaşları’nda namluya sürdüğü top mermisini temsil edecek şekilde olacak. Köprünün 770’er metre yan açıklıklar ile birlikte toplam 3 bin 563 metre uzunluğunda olması planlanırken, 365 ve 680 metrelik yaklaşım viyadükleri ile toplam geçiş uzunluğu ise 4 bin 608 metre olacak. 2x3 trafik şeritli olacak köprünün, yaklaşık 45,06 metre genişlikte olması planlanıyor. Köprü tabliyesinin her iki tarafında bakım onarım için kullanılacak yürüme yolları olacak. Her iki kule temeli yaklaşık 40 metre derinlikte, deniz tabanında konumlandırılacak ve çelik kule yüksekliği yaklaşık 318 metre olacak.
18 MART 2022’DE HİZMETE AÇILACAK
Proje içerisinde 1 asma köprü, 2 yaklaşım viyadüğü, 4 betonarme viyadük, 6 alt geçit köprüsü, 38 üst geçit köprüsü, 5 köprü, 43 alt geçit, 115 çeşitli ebatlarda menfez, 12 kavşak (devlet yolu üzerindeki kavşaklar dahil), 4 otoyol hizmet tesisi, 2 bakım işletme merkezi, 6 ücret toplama istasyonu yapılacak. 1915 Çanakkale Köprüsü'nün 18 Mart 2022 tarihinde tamamlanıp hizmete açılması planlanıyor.. Çanakkale Boğazı'nda yapılan bu köprü ile 6 dakikada geçilebilecek.
1915 Çanakkale Köprüsü'nün ayakları tamam!
1915 Çanakkale Köprüsünün kuleleri Erdoğan’ın bağlanacağı tören ile tamamlanacak!