1938 yılında İstanbul'da üç yeni cadde açılacak!
1938 yılında Mimar Prost, İstanbul'un nakliyat ihtiyaçlarını giderecek ve turizm için gerekli üç yeni caddenin açılmasına karar vermiş. Açılacak caddelerin başlangıç noktası da tarihi abideler ve önemli mevkiler olacakmış.
İstanbul tarafında açılacak yeni caddeler
Turizm bakımından ehemmiyeti olan üç cadde daha açılacak
B. Prost şehrin İstanbul cihetinde açacağı caddelerin istikametlerini tayin ederken büyük abidelerle mühim mevkileri başlangıç noktası olarak kabul etmiştir. Bu yollardan bir kısmı şehrin nakliyat ihtiyaçlarını temin edeceği gibi, bir kısım yollar da turizm bakımından ehemmiyetleri düşünülerek tanzim edilmiştir.
Bu mütalaa ile açılacak yolların güzergahında tarihi eserlerle güzel, yeşil sahaların bulunmasına da dikkat edilmiştir.
B. Prost nazım planın da bu noktaları tebarüz ettirmektedir. Aşağıda izah ettiğimiz yollar bu noktai nazara göre çizilmiştir:
1- Sultan Selim ve Fethiye camileri önünden geçecek yol.
Başlangıç noktası Sultan Selim Cami olan bu yol, münhasıra bir turist yolu olarak çizilmiştir. Bu caddenin istikameti, Fethiye Cami'nden sonra biri Haliç'te, diğeri de Edirnekapı'da nihayet bulmak üzere iki kısma ayrılacaktır. Bu yolun muhtelif kısımları güzel manzaraları ihtiva edecektir.
2- Atatürk Köprüsü'nün Unkapanı cihetinden Fethiye ve Fatih camileri arasında bir yol daha açılacaktır.
Bu yol, Cibali'nin üstünden geçerek Fatih Cami'nin Karadeniz Medreseleri önüne kadar gelecektir. Yol, Fatih'e doğru ilerlerken yokuşlu olacaktır..
3- Şehzade Cami ile Fatih Cami'ni birbirine bağlayacak olan yol.
Bu yol, Fatih'le Şehzadebaşı arasında bugünkü Fatih Belediye Dairesi ve İtfaiye Müdürlüğü binası arkasına tesadüf eden Valens (Bozdoğan) Kemeri'ni takip edecektir. Kemer, her taraftan görülebilecek şekilde meydana çıkarılacaktır. Bu yeşil saha ile kemerin arasında iki tarafta geniş şose bulunacaktır. Bu suretle bu yol aynı istikameti takip etmek suretiyle iki kolda ilerleyecektir.
Yolun iki tarafında da binalar bulunacaktır. Fakat bu binalar, yolun tam önünde bulunmayacak, binalar birbirlerinden ayrı olmakla beraber, şose ile ayrılacaktır. Gerek binalar arasındaki mesafe, gerek bu bahçelerin genişlik dereceleri bilahare tatbikat planıyla tespit edilecektir. Ancak, bu yolun güzergahını teşkil edecek olan istikamette bugün mevcut binaların vaziyeti, yolun yukarıda kaydettiğimiz istikametine uygun değilse mütehassıs tarafından ileride hazırlanacak bu mahallenin imar planı, yolun karakteristik vaziyetine uydurulacaktır.
Akşam 2 Mayıs 1938
Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com