22 / 11 / 2024
fuzul

1981 yılında Tüp Geçit'in ve 2. Boğaz Köprüsü'nün temeli atılacakmış!

1981 yılında Tüp Geçit'in ve 2. Boğaz Köprüsü'nün temeli atılacakmış!

Asya ile Avrupa kıtasını İstanbul Boğazı üzerinden bağlayacak olan İkinci Boğaziçi Köprüsü ve demiryolu bağlantısını kuracak tüp geçit projelerinin temelleri 1981 yılında atılacakmış. İki proje 10 milyar liraya mal olacakmış.




1981 yılında Tüp Geçit in ve 2. Boğaz Köprüsü nün temeli atılacakmış!


1981'de başlanacak, 1985'de bitirilecek


2. Köprü ve Tüp Geçit'in temeli ocak ayında atılıyor


  Yeni köprü İstanbul'un iç ulaşımından çok transit Avrupa - Asya ulaşımına hizmet edecek. Tüp geçit ise şehiriçi deniz trafiğini hafifletecek.

  Kanlıca ile Baltalimanı arasına yapılacak olan ikinci köprü 3 milyar liraya mal olacak.

  Tüp geçit ise Söğütlüçeşme ile Sarayburnu arasına yapılacak.


  ANKARA, (Hürriyet) - Asya ile Avrupa kıtasını İstanbul Boğazı üzerinden bağlayacak olan ikinci Boğaziçi Asma Köprüsü ve demiryolu bağlantısını kuracak tüp geçit projelerinin temelleri 1981 yılı Mayıs ayında atılacağı, Boğaz Köprüsü'nün 3 milyar, tüp geçidin 10 milyar liraya mal olacağı açıklandı.

  İkinci Boğaz Köprüsü ayaklarının, Kanlıca-Baltalimanı arasında yapılacağını açıklayan Bayındırlık Bakanı Selahattin Kılıç, ''Tüp geçit, Söğütlüçeşme-Sarayburnu arasından, Yenikapı'ya ulaşacak'' dedi.


  2. BOĞAZ KÖPRÜSÜ 


  İstanbul Boğazı'nda ikinci asma köprünün yapımına 1981 yılında başlanacak. Proje hazırlıkları devam eden ikinci köprü Kanlıca ile Baltalimanı arasında yapılacak. 3 milyar liraya mal olacak köprü 1985 yılında hizmete girecek.

  Bayındırlık Bakanı Selahattin Kılıç, Hürriyet'e yaptığı açıklamada, Boğaz Köprüsü'nün giderek ihtiyacı karşılayamaz duruma geldiğine işaret etti, ikinci köprü projesinin de Boğaz Köprüsü'nün projesini yapan ''Frimeen Fucks Firması''nca hazırlandığı belirtti, şu bilgileri verdi:

  -''İkinci Asma Köprü, şu andaki Asya Karayolu (çevreyolu)


1981 yılında Tüp Geçit in ve 2. Boğaz Köprüsü nün temeli atılacakmış!


üzerinde yapılmakta olan Kuzey Anadolu Karayolu bağlantılı olarak hizmete girecektir. Birnci köprü ile ikinci köprünün birbirini görmesi sağlanarak aralarında ağ şeklinde yollarla bağlantı gerçekleştirilecektir.

  Kesin proje için çalışmalara başlanmıştır. Birinci köprü projesini hazırlayan şirket, ikinci köprü için de çalışmalarını sürdürmektedir.''

  Bayındırlık Bakanı Selahattin Kılıç, ikinci asma köprü için en uygun yer olarak Boğaz üzerinde, Kanlıca-Baltalimanı arasının seçildiğini hatırlatarak, yabancı şirketin bu iki bölüm arasında köprü ayaklarının konulacakları yerleri saptadığını belirtti. 

  Kılıç, 1981 Mayıs ayında yapımına başlanacak olan köprünün 5 yıl içinde hizmete girmesinin planlandığını bildirdi, şunları söyledi:

  ''İkinci köprünün yapımına 1977 yılında başlanmış olsaydı bağlantı yollarıyla beraber, 1 milyar 800 milyon liraya mal olacaktı. Artan fiyatlar sonucu köprü şimdi, yaklaşık 3 milyar liraya mal olacak.

  İkinci köprünün finansmanında, birinci köprünün gelirleri önemli yer tutacaktır.''

  Kılıç, ''İkinci köprü için bütçede 100 milyon lira bulunduğunu, 10 gün sonra Yüksek Planlama kurulu kararıyla 150 milyon liralık bir aktarma yapılacağını, çalışmalar ilerledikçe aktarmalara devam edileceğini'' söyledi.

  Bayındırlık Bakanı Kılıç, bu arada birinci asma köprünün günlük kapasitesinin 120 bin araç olarak planlandığını, 11 Ağustos 1977 tarihinde bir gün içinde 103 bin aracın geçiş yaparak bu sayıya çok yaklaşıldığını belirtti, şunları söyledi:

  -''Rakamlar, ikinci köprünün acele olarak hizmete girmesini gerektirmektedir. Günlük geçiş, bazı günlerde saatte 5 bin araca yaklaşmaktadır. 1983 yılından itibaren bu kapasite zorlanacak, köprü ihtiyacı karşılamayacak hale gelecektir. İkinci asma köprü 1985 yılında hizmete girdiği takdirde yeni kapasite birinci köprüye de rahatlık kazandıracaktır.''

  Asya ile Avrupa kıtasını birbirine bağlayacak tüp geçit projesinin temelinin 1981 yılında atılacağı, denizaltı geçidinin 10 milyar liraya mal olacağı açıklandı.

  Bayındırlık Bakanı Selahattin Kılıç birinci ve ikinci Boğaziçi köprülerinden sonra, Asya ile Avrupa kıtası arasındaki üçüncü geçişin denizaltından, tüp geçiş olarak planlandığını, kesin projelerin hazırlıklarına başlanıldığını söyledi.

  Bayındırlık Bakanı Kııç, Hürriyet'e verdiği özel demeçte Söğütlüçeşme ile Yenikapı arasında kurulması planlanan üçüncü geçiş hakkında şu bilgileri verdi:

  -''İkinci Boğaz Köprüsü'nün asma köprü olarak yapılması planlandı. Asya ile Avrupa arasında muhakkak bir demiryolu geçişi gerekiyor. Ortadoğu ülkeleri ile artan ticari faaliyetler sonucu, en ucuz ulaşım aracı olarak demiryollarının kullanılması Türkiye'ye büyük yararlar sağlayacaktır. 

  Söğütlüçeşme'de Türkiye'nin en büyk istasyonlarından birisi yapılmaktadır. Buradan yeraltına girecek, demiryolu tüp geçiş ile Sirkeci'nin üst kısımlarından karaya çıkacak Yenikapı taraflarında, yeryüzüne çıkan demiryolu, Avrupa tren yoluna bağlanacaktır.''


10 MİLYAR LİRA


  Bayındırlık Bakanı Kılıç, 10 milyar liraya mal olacak, tüp geçişin aynı zamanda İstanbul Metrosu için önemli bir kol olacağını belirtti, şunları söyledi:

  ''Arap ülkeleri Türkiye'den artan su ihtiyaçlarını karşılamak için birçok proje hazırlamaktadır. Türkiye'den Bağdat'a kadar uzanacak demiryolu-elektrikli tren projesinin Avrupa'ya bağlanması bu tüp geçiş ile sağlanacaktır.''

  Yapım için Suudi Arabistan'ın ve Dünya Yatırım Bankası'nın kredi imkanlarını araştırıyoruz. 

  Tüp geçiş, daha sonra İstanbul Metrosu'nun da geçişine olanak verecek. Söğütlüçeşme taraflarında Asya Kıtası metro çalışmaları başlayacaktır. Boğaz'ın Asya taraflarına metronun Üsküdar üzerinden uzatılması sağlanacaktır.''


(1980 yılında Reşat Altın 11.448 liraya satılıyormuş.)


Hürriyet Gazetesi 12 Ağustos 1980



Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com




Geri Dön