Akmerkez, yenilenmiş yüzüyle İstanbulluları ağırlamaya hazırlanıyor!
İnşaat çalışmalarının sürdüğü Akmerkez, yenilenmiş yüzüyle İstanbulluları ağırlamaya hazırlanıyor. 27 milyon euro’ luk yatırımın yapıldığı AVM, Parisvari kaldırım kafeleri ve terasıyla ziyaretçilerini İstanbul’un büyülü atmosferinden koparmayacak...
Bir süreden beri inşaat çalışmalarının sürdüğü Akmerkez, yenilenmiş yüzüyle İstanbulluları ağırlamaya hazırlanıyor. 27 milyon euro’luk yatırımın yapıldığı AVM, Parisvari kaldırım kafeleri ve terasıyla ziyaretçilerini İstanbul’un büyülü atmosferinden koparmadan ağırlayacak.
Önce Akmerkez vardı. Diğerleri sonra geldi. 1995’li yıllarda Anadolu’dan İstanbul’a gezmeye gelen insanlar dahi, AVM’de boy gösteren ‘zengin’ insanları görmek için Etiler’e koşuyordu. Şaşalı hayatların, lüks markaların, sanatçıların hayatlarının izlendiği yerdi biraz da AVM. Akmerkez bir AVM’den fazlasıydı, kentin en lüks buluşma noktasıydı.
Filmlere, kitaplara konu oldu... Beyaz Türklerin restoranı Papermoon’un da açılmasıyla şenlik tamamlandı. Maslak, Zincirlikuyu, Levent aksındaki alışveriş merkezlerini, konseptin duayeni Akmerkez tetikledi.
Sigara yasağından etkilendi
Lüks markalardan alışveriş yapanların, çocukluk ayakkabısını buradan alanların, gençliğinde sevgilisiyle burada buluşan sadık müdavimlerine karşın Akmerkez sigara yasağından çok etkilendi. Yıllardır bitmeyen tadilat çalışmaları da AVM’yi zorladı... Yetmedi, Bylgari, Louis Vuitton, Valentino, Dior gibi ultra lüks markaları, eataly, Jamie’s Italian, Nusr-et, Morini gibi yeme içme, bulvar katındaki geniş sosyal alanlarıyla Zorlu Center gelip yanı başında kuruldu.
Zorlu Center açıldığı günden bu yana, Akkök’ün üçüncü kuşak temsilcisi olarak işlerin başında bulunan Raif Dinçkök ile röportaj yapmak için uğraşıyordum.
Yalova’ya yaptırdıkları kendisi ve dedesinin adını taşıyan kentin sanatsal faaliyetlerinin mekanı Raif Dinçkök Kültür Merkezi için dahi ikna edememiştim. Şu ana kadar hiç röportaj vermeyen, bırakın röportajı basında görünmekten hoşlanmayan Raif Bey nihayet ikna oldu. Röportaj gerçekleşti.
Bir yüzünü Etiler’e dönecek
Zorlu’nun en çok etkileyeceği AVM’lerden birisinin de Akmerkez olması bekleniyor(du). Raif Bey ile yaptığımız görüşmeden anladığım öyle olmayacağı...
Süreci devam eden inşaat ruhsat izni çıktığında AVM’nin Etiler’e bakan tarafı kafe ve restoranlara açılacak. İnşaat ruhsat izni talebi olumlu sonuçlanırsa Koç Köprüsü’ne bakan suyun aktığı duvar havuzundan başlayarak, Beymen’in olduğu alana kadar uzanan geniş kaldırımın olduğu bölge ve giriş katındaki bazı mağazaların yerinde kaldırım kafeleri olacak.
Yine Etiler tarafında Zeytinoğlu caddesine bakan teras katı da yeniden düzenlenip, camlarla rüzgarı kesilerek açık alan olarak misafirlerin hizmetine sunulacak.
Uzun süredir gördüğümüz geceleri ışıklandırılan mavi panolar kaldırılacak, İstanbul’u özellikle denizi sembolize eden alüminyum ve cam ile giydirilecek. Nispetiye Caddesi’nin popülerliğini arkasına alıp açık alanları, yenilenmiş sinemalarıyla misafirlerine bambaşka bir Akmerkez sunacaklar.
Raif Bey, her İstanbullunun mutlaka bir anısının olduğu Akmerkez’i yeni rekabet ortamına nasıl hazırlıyorsunuz?
DİNÇKÖK: Akmerkez, bundan tam 20 yıl önce alışveriş merkezi, ofis ve rezidans yaşamını birleştirerek Türkiye’yi ilk kez alışveriş ve yaşam merkezi konseptiyle tanıştırdı. Sektörde birçok alışveriş merkezine örnek olan Akmerkez’i hâlâ yılda ortalama 14 milyon kişi ziyaret ediyor. Ziyaretçi sayısı ve ortalama 3.5 saatlik ziyaret süresiyle dünya ortalamasının çok üstünde. Dünya standartlarındaki markalar listesinde de yerimizi korumaya devam ediyoruz. Akmerkez’in iç alanlarının yenilenme çalışmaları tamamen bitti. Dış alanda da gerekli izinleri alabilmemiz durumunda kafe ve restoranların olacağı bir konsept ile yenilenme çalışmalarını tamamlamış olacağız.
Akasya 2014’te açılıyor
BERKMAN: Akmerkez butik bir alışveriş merkezi. Akmerkez’e gelen müşteri direkt alışveriş yapmaya geliyor. Son yaptığımız yenilenme çalışmaları bütün katlardaki aydınlatma, havalandırma, dış görünüş, seramikler, ısıtma sistemini, garaj katını yeniledik. Bir AVM’nin çok büyük olması gerekmiyor. Hemen hemen bildiğiniz bütün markalar var. Zorlu’nun farkı Louis Vuitton, Prada, Dior gibi markalar. O markaların alıcıları da belli, A plus müşterilere hitap eder bu markalar. Bunun dışındaki lüks markalar zaten var Akmerkez’de. Çok lüks markalar metrekare olarak büyük mağazalar istiyorlar. Akmerkez o kadar büyük bir AVM değil. Akmerkez 33 bin metrekare, Zorlu 65 bin.
Yenilenme çalışmaları kaça mal oldu?
DİNÇKÖK: Alışveriş merkezi ve rezidansların yenilenmesine ilişkin yatırımların maliyeti yaklaşık 27 milyon euro civarında. Akmerkez olarak, pek çoğu Türkiye’de ilk olan projelerle 2013’de aldığımız birbirinden değerli toplam 15 uluslararası ödül doğru yolda ilerlediğimizi ve kaliteli hizmet anlayışını benimsediğimizi tescilledi.
Akmerkez sinemaları da şu an yenileniyor. Avrupa’nın en şık sinemalarından birisini yapıyoruz. Cinepink’in işleteceği sinemanın tüm koltukları adı dünyanın en iyi tasarımcıları arasında sayılan Aziz Sarıyer tarafından tasarlandı.
Sinema salonlarının tamamında Sony’nin 4K teknolojisiyle dijital projeksiyon cihazları kullanılacak. Türkiye’de ilk defa kullanılacak olan atmos ses sistemi iki salonda yer alacak. Tek başına sinemanın yatırım maliyeti 3 milyon doları buldu. Fiziksel yenilenmemiz yanı sıra düzenli olarak yaptığımız müşteri araştırmalarından aldığımız neticeler doğrultusunda mağaza karmasını da sürekli yeniliyoruz.
AVM tarafında büyümeye devam edeceksiniz anladığım kadarıyla...
DİNÇKÖK: Kesinlikle... İki yıl önce Esenyurt bölgesinde kurulan Akbatı Alışveriş ve Yaşam Merkezi, 200’e yakın mağaza, sinema salonları, her yaştan insana yönelik sosyal alanlarıyla bölgenin çekim merkezi oldu. Anadolu yakasında SAF GYO’nun, Acıbadem’de, 600 milyon dolarlık yatırımla gerçekleştirdiği Akasya projemiz ise 182 bin metrekarelik alan üzerinde inşa edildi.
Projede bin 344 konut, home ofis ve ticari ofis var. Akasya Yeni Nesil Yaşam Kompleksi, 250 mağaza ile Şubat 2014’de ziyaretçilerini ağırlayacak. Marka karması, sosyal yaşam seçenekleri, gölleri, yeşil alanları ve ulaşım kolaylığı ile Akasya İstanbul’un en iddialı yeni nesil yaşam kompleksi olacak.
15 sinema salonu, dünya mutfaklarına ev sahipliği yapan restoranları, sergi, gösteri ve farklı etkinlikleriyle ziyaretçilerine alışverişin dışında yeni deneyim fırsatları sunacak. Dünyanın en büyük çocuk eğitim ve eğlence markası KidZania da Türkiye’deki ilk noktasını Akasya’da açacak...
200 SANATÇI 1.5 MİLYON ZİYARETÇİ İLE BULUŞTU
Günümüzde sadece AVM olmak yetmiyor... Kültür, sanat faaliyetleri de yer almaya başladı AVM’lerde... Akmerkez’de bu yönde etkinlikler var mı, olacak mı?
Yıl boyunca kültürel etkinliklere ev sahipliği yaparken sosyal sorumluluk faaliyetleri yürütüyoruz. Sanat ile toplumu buluşturmak amacıyla yola çıktığımız, ‘Sanat Akmerkez’de projesiyle, 2003 yılından günümüze 200’den fazla sanatçıyı ayda ortalama 1.5 milyon ziyaretçiyle buluşturduk.
Abidin Elderoğlu, Adnan Çoker, Bedri Baykam, Balkan Naci İslimyeli, Bubi, Burhan Doğançay, Devrim Erbil, Ergin İnal, Erol Akyavaş, Ferruh Başağa, Komet, Leyla Gamsız, Mustafa Ata, Ömer Uluç eserlerini sergilediğimiz sanatçılardan birkaçı.
Hayata geçireceğimiz sanat projeleri, fark yaratacak yeni sinema salonlarımız, zengin mağaza karmamız, açılacak restoranlarımız, hem rezidans tarafında hem de AVM tarafında yenilenen yaşam alanlarıyla Akmerkez bu yıla damgasını vuracak.
AKKÖK’ÜN CİROSU 3 MİLYAR DOLAR
Akkök Holding bünyesinde bulunan Ak Enerji, Sakarya, Kocaeli, Bolu, Düzce’yi kapsayan dağıtım bölgesi SEDAŞ, akrilik şirketi DowAksa ile Türk sanayisinin en büyük oyuncularından.
2012 sonuçlarına göre Türkiye’nin en büyük 11. şirketi. Yıllık cirosu 3 milyar dolar...Koç Grubu Eski Planlama ve İnsan Kaynakları Grubu Başkanı Mehmet Ali Berkman’ın başkanlığında kurumsallaşma çalışmaları tamamlanmış. Kimya, enerji ve gayrimenkul alanlarına odaklanmış grubun genç patronu Raif Dinçkök, Ak Enerji, Aksa, Akiş, Akcez’in Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ali Berkman, grubun CEO’su Ahmet Dördüncü’nün katıldığı sohbetimiz akşamın ilerleyen saatlerine kadar sürünce, Boğaz köprüsünü ışıklı haliyle fotoğrafladık.
Şehir kulübü Papermoon
Yeme içme sektörüne yeni mekanlar, markalar, sermaye yapısı geldi. Papermoon sektördeki yeni yapıdan nasıl etkileniyor?
Dinçkök: 1996 yılından bu yana da Türkiye’de lezzet peşinde koşan, kendini evindeymiş gibi hissetmek isteyen ve iyi servise önem veren misafirlerine hizmet veriyor.
Papermoon’un vizyonu, yiyecek ve içecek sektöründe gösterdiği başarının her zaman kalıcı olmasını sağlamak. Standartlarımızdan ödün vermeden yol alabilmek için elbette sektördeki gelişmeleri yakından takip ediyoruz.
Berkman: Burası İstanbul’un şehir kulübü adeta. Bu yıl yine en iyi İtalyan lokantası seçildi. Sadece yemek için değil, bir şeyler içmek istediğinizde de Papermoon’a gidersiniz. Mobilyayı dahi değiştirmemizi istemiyor müşteri.
Dekorasyonda ufak tefek bazı değişiklikler yapmak istedik, devamlı gelen müşterilerimiz katiyen istemediler... Eskiden rezervasyon yaptıramayanlar Raif Bey’i arıyorlardı. Bahçe yapılıp restoran büyüyünce müşteri rahatladı.
Ruslarla ortak karbon elyafı
Ruslarla yapacağınız karbon işbirliğinin detayları neler?
BERKMAN: Mersin Akkuyu nükleer santralini de üstlenen Rosatom’un bir şirketiyle yapacağız bu işbirliğini. 21. yüzyılın en stratejik hammaddelerinden karbon elyaf havacılık, uzay endüstrisi, savunma sanayisi, endüstriyel malzemeler, bina ve altyapı güçlendirmeleri yanı sıra otomotiv sektörü ve spor malzemeleri alanlarında da kullanılıyor. Pazarın yüzde 65’i Japon üreticilerinin hakimiyetinde. Grup şirketlerimizden Aksa Akrilik, Türk mühendislerinin başarısı sonucunda kendi teknolojik altyapısını geliştirerek 2009 yılında karbon elyaf pazarına girdi.
Aksa, geçen yıl Amerikalı Dow Europe Holding ile yüzde 50’lik eşit hisseye dayalı ortak girişim DowAksa’yı kurdu. Sektörde büyüme kararı alan DowAksa, bunun ilk adımı olarak Rusya’da Rusnano ve Kompozit Holding ile, Kompozit Nanoteknoloji Merkezi için ortak yatırım kararı verdi.
Son tüketicinin farketmeden elinin değdiği birkaç Aksa Akrilik ürünü sayabilir misiniz?
BERKMAN: Aksa Akrilik, dünya pazarının yüzde 15’ne sahip dünyanın en büyük akrilik üreticisi.
Halıdan döşemeliğe, süveterden çoraba, iplikten el örgüsüne, kadifeden kilim, battaniye, tente ve endüstriyel filtrelere kadar çok çeşitli alanlara tekstil ve teknik tekstil hammaddesi tedarik ediyor.
MİNİKLER BİRİKİM ÖĞRENECEK
KidZania nasıl bir konsept peki?
DİNÇKÖK: Çocuklara, gerçek dünyanın bir simülasyonu ile geleceğe hazırlanırken bol bol eğlenme ve öğrenme olanağını barından bir konsept.
12 ülke ve 15 şehirde faaliyet gösteriyor. KidZania Keşif ve Eğlence Cumhuriyeti 2014’ün ilk çeyreğinde Akkök Holding, Yıldız Holding, Sinpaş GYO ve Doğu-Batı Grubu ortaklığında Akasya’da açılacak. 400’den fazla kişiye istihdam sağlayacak KidZania’nın yıllık ziyaretçi sayısının ortalama 650-800 bin olmasını bekliyoruz. KidZania’da, yetişkinlerin dünyasında yer alan markalar ile işbirliği yapılarak, 4-14 yaş arasındaki çocukların, yetişkinlerin taşıdığı rolleri canlandırmalarına imkân veriliyor.
Merkez bünyesinde 0-4 yaş çocuklara özel bir bölüm de var. Çocuklar, KidZania’da yer alan 60’tan fazla aktivite alanında, ilgi alanlarına uygun; yaklaşık 90 rol üstlenerek, diledikleri meslekleri seçebilecekler.
Çocuklara uygun boyutlarda tasarlanmış hastane, itfaiye, tiyatro, havacılık, diş sağlığı merkezi, banka, stadyum gibi çok sayıda aktivite alanında; doktor, itfaiye, diş hekimi gibi meslekleri canlandıracaklar. Minikler, sadece para harcamayı değil, aynı zamanda emek sarf ederek nasıl para kazanılacağını ve tasarruf edileceğini öğrenecekler.
Songül Hatısaru/ Milliyet Gazetesi