22 / 11 / 2024
fuzul

AVM'ler kaybolan veya çalınan eşyalarımızdan sorumlu mu?

AVM'ler kaybolan veya çalınan eşyalarımızdan sorumlu mu?

AVM'ler kaybolan veya çalınan eşyalarımızdan sorumlu mu? Avukat Emre Avşar herkesin merak ettiği bu sorunun yanıtını verdi. İşte detaylar...




İstanbul Barosu’na Kayıtlı, Prof Hukuk Bürosu avukatlarından Emre Avşar gündelik hayatta karşımıza çıkan sorunlara açıklık getirdi.

Hemen hepimiz bir hafta sonu alışveriş yapmak, sinemaya gitmek ya da sadece gezmek için bile AVM’lere gitmekteyiz. Buralarda sık karşılaşılan sorunlardan biri de şahsi eşyalarımızın kaybolması ya da çalınması olabilir. Mağazaların girişlerinde “Kaybolan ya da çalınan eşyalarımızdan müessesemiz sorumlu değildir.” yazmaktadır. Bu yazının hukuki bir geçerliliği var mıdır?

Evet, AVM’ler oldukça kalabalık, her gün binlerce tüketicinin girip çıktığı, sürekli sirkülasyon halinde bulunan alanlardır. Haliyle AVM’ler ve AVM içindeki mağazaların, güvenlik konusunda olağandan daha fazla dikkatli ve özverili olması gerekir. Mağazalar da bu durumu bildiğinden sorumluluktan kurtulmak adına bu yazıyı yazmaktadırlar. Ancak bu yazının hukuki bir geçerliliği bulunmamaktadır.

Bu konuya,  Yargıtay Kararları ve kanun cevap vermektedir. Bildiğimiz üzere AVM’ler güvenlik ağının en yoğun olduğu alanların içerisindedir. Her bir AVM’de onlarca belki de yüzlerce güvenlik kamerasıyla anlık görüntü alınmaktadır. AVM’lere girerken güvenlik araması ve Xray cihazlarından geçilmektedir ve AVM içindeki mağazalarda güvenlik detektörü bulunmaktadır. Bu sebeple, AVM içesindeki mağazalarda tüketicinin ürünün çalınması ve kendi kusuru olmadan kaybolması halinde, mağazanın sorumluluğu doğmaktadır. Bu sorumluluk, hizmet kusurundan doğmaktadır. Yani tüketici o mağazaya girerken aynı zamanda Mal ve Can güvenliliğinin de sağlanacağına inanarak girmektedir. Başka bir örnek vermek gerekirse aynı sorumluluk AVM otoparkına park edilen araçlar ve araç içerisindeki eşyalar için de geçerlidir.

Bu konuya ilişkin Yargıtay’ın vermiş olduğu bir emsal kararda, “Tüketicinin sunulan hizmetten makul olarak beklediği faydaları güvenlik yönünden azaltan hizmetlerden olduğu kabul edilerek davasını ispatladığı sonucuna varılmıştır.” Yani müessese sahipleri mağaza girişine ‘’Kaybolan ya da çalınan eşyalarımızdan müessesemiz sorumlu değildir.” yazarak bu sorumluluktan kurtulamazlar. Bu nedenle, kendi kusuru olmaksızın zarara uğrayan tüketicinin, tazminat hakkı gündeme gelecektir.

Peki bu durumla karşılaşan bir kişi ne yapmalı?

Öncelikle bu durumla karşılaşan kişilerin muhakkak bir avukata danışmasını öneriyoruz. Her ne kadar burada ne yapılması gerektiğinden bahsedecek olsam da her durum kendi içerisinde farklı sonuçlar doğurabileceğinden, benzer durumla karşılaşan kişilerin profesyonel bir yardım alması her açıdan daha güvenlidir.

Soruya gelecek olursak; Öncelikle yukarıda bahsettiğimiz sorumluluk konusunu irdelememiz gerekmektedir. Mağazaların bu durumdaki sorumluluğu kusursuz sorumluluk değil, Tüketiciyi Koruma Kanunundan kaynaklanan bir “Hizmet Sorumluluğudur” Yani mağazanın verdiği hizmete, tüketicinin mal güvenliği de dahildir. Bu sebeple yapılması gereken ilk olay, eşyanın çalınması durumunda bunun derhal mağaza yetkilisine bildirilmesi, mümkünse bir tutanak altına alınması ve zararının karşılanmasının istenmesidir. Müessese tarafından olumsuz dönüş aldığında ise Tüketici Hakem Heyetine başvurarak zararının tazmini istenebilecektir.

 

10 soruda Türkiye'de AVM vakası!

Hangi ilde kaç AVM var 2020?


Geri Dön