Barış Görgüç: Bahçe mobilyalarında vizyon değişikliği şart!
Mobilya Sanayi İşadamları Derneği ( MOBSAD ) Genel Sekreteri Barış Görgüç, sektörün yıllık üretiminin 100 milyon doların, ihracatının da 50 milyon doların altında olduğu bilgisini verdi...
Potansiyelinin çok altında bir üretim ve ihracat yapan Türkiye bahçe mobilyaları sektörünün ilerleyip gelişmesi için bir takım çalışmaların yapılması gerektiğini söyleyen Mobilya Sanayi İşadamları Derneği (MOBSAD) Genel Sekreteri Barış Görgüç, sektörün yıllık üretiminin 100 milyon doların, ihracatının da 50 milyon doların altında olduğu bilgisini verdi. Görgüç, ayrıca fonksiyonel ve mevsimlik olarak algılanan bahçe mobilyasının Türkiye'de, önündeki önemli fırsatı henüz değerlendiremediğini kaydetti. Yerli bahçe mobilyası üreticisinin çıkış yolunun bir kaç özel koşula bağlı olduğunu aktaran Görgüç, bu koşulardan ilkinin mukayeseli üstünlük kurulan alanlardaki üretime yoğunlaşılması olduğunu söyledi.
Ayrıca maliyet avantajı yakalanamayacak bir kısım ithal hammaddeye dayalı alanların terk edilmesi geretiğini vurgulayan Görgüç, inşaat ve proje firmalarıyla eşgüdümlü çalışmaların yapılmasının önemine dikkat çekti. Toplu konut ve otel/tatil köyü projelerinde yer alınmasının da önemli olduğunu kaydeden Görgüç, "Tüm bunlar için tasarım, Ar-Ge ve katma değerli ürün imalatına ağırlık verilmesi gerekiyor. Aksi takdirde bahçe mobilyaları sektöründe adeta bayraktarlık yapan az sayıdaki başarılı yerli üreticinin Çin faktörüne dayanması mümkün değil. Dış ticaret açığı verdirmeyen hatta ihracatı ithalatının îki katından fazla olan mobilya sektörünün en az yabancı girdi kullanan sektör olması da dikkate alınınca maalesef bahçe mobilyası karşı karşıya kaldığı ithalat kaynaklı haksız rekabet baskısı ile sektörün yumuşak karnı haline geldi. Dış ticaretimize bırakınız ihracat katkısı yapmayı yapılan ithalatın fazlalığıyla cari açığın sebeplerinden biri olmaması için bahçe mobilyasında radikal bir vizyon değişikliği gerekiyor" dedi.
Türkiye mobilya sanayinin son 10 yılda üretimini, ihracatını, istihdamını ve imajını geliştiren nadir sektörlerden biri olduğunu söyleyen Barış Görgüç, 2003'te 430 milyon dolar olan mobilya ihracatının 2012 sonu itibarıyla 2.2 milyar dolara ulaştığını, bu yıla dair ihracat beklentisinin ise 2.5 milyar dolar olduğunu açıkladı. Arap Baharı'nın, Türkiye'nin mobilya ihracatında yeni yeni ivme kazanan ülkelerden başta Libya olmak üzere bazı pazarların geçici olarak kaybına neden olduğunu belirten Görgüç, ancak 2012 yılıyla birlikte durumun değişmeye başladığını ve yeniden imar hamlesine girişilen Libya'da ciddi talep artışı olduğunu aktardı. ABD ve yakın komşuları (Meksika-Kanada) piyasası ise bir başka büyük ve iştahlı pazar olmasına rağmen yerli mobilya üreticilerinin henüz yeterince bu bölgeye nüfuz edemediğine dikkat çeken Görgüç, "Bunda başlıca sebep navlun giderleri gibi gözükmekle birlikte tedarik zincirinde yaşanacak zamanlama sorunları da üreticilerimizi bir miktar geride tutuyor. Yine de navlun desteği verilmesi gibi bir talebi olan mobilya sektörünün bu beklentisinin karşılık bulması kısa vadede ihracata adeta doping olabilecek kadar hızlı sonuç verecek" diye konuştu.
Dünya Focus