BDDK'nın bankaların ücret ve komisyonlara yönelik düzenlemesi!
Tüketiciler Derneği Genel Başkanı Levent Küçük, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumunun (BDDK) bankaların ücret ve komisyonlarına yönelik düzenlemesine ilişkin yürürlüğe giren kararın tüketicileri hayal kırıklığına uğrattığını savundu...
Tüketiciler Derneği Genel Başkanı Levent Küçük, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumunun (BDDK) bankaların ücret ve komisyonlarına yönelik düzenlemesine ilişkin, "Yönetmelikle belirlenen söz konusu ücretler esas alındığında, tüketicilerin bankalarla yaptığı hemen hemen tüm işlemler ücret kapsamına alınmış olup, tüketicilerin ekonomik çıkarlarının korunması ihmal edilerek, bankaların faiz dışındaki faiz dışı gelirlerine yasallık kazandırılmıştır" dedi.
Küçük, AA muhabirine yaptığı açıklamada, yürürlüğe giren kararın tüketicileri hayal kırıklığına uğrattığını savundu.
Tüketicilerin bankalarla ilgili sorunlarının her geçen gün arttığını belirten Küçük, "Tüketici hakem heyetleri ve tüketici mahkemelerine başvuruların büyük kısmı bankalarla yaşanan sorunlardan oluşurken, BDDK'nın 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'a istinaden çıkaracağı yönetmelik, tüketiciler tarafından merakla bekleniyordu. Yönetmeliğin, 6502 sayılı kanunun ruhuna uygun tüketiciyi koruyacak ve bankalarla sorunları ortadan kaldıracak şekilde düzenlenmesi ümit ediliyordu" diye konuştu.
Kanunun kendilerini ve tüketicileri büyük hayal kırıklığına uğrattığını öne süren Küçük, şöyle konuştu:
"Yönetmelikle belirlenen söz konusu ücretler esas alındığında, tüketicilerin bankalarla yaptığı hemen hemen tüm işlemler ücret kapsamına alınmış olup, tüketicilerin ekonomik çıkarlarının korunması ihmal edilerek, bankaların faiz dışındaki faiz dışı gelirlerine yasallık kazandırılmıştır. Yönetmelikte en dikkat çekici düzenleme, tüketicilerle bankalar arasında büyük sorun yaratan, tüketici hakem heyetlerinde ve mahkemelerde büyük iş yüküne neden olan dosya masrafının kaldırılmayarak, yerine 'kredi tahsis ücreti' ismiyle, tüketicilerden alınan bu masrafa yasallık kazandırılmış olmasıdır. Yönetmelikte yer alan kredi tahsis ücretinin tanımında, 'finansal tüketicilere kullandırılacak krediler için kredi ihtiyacının karşılanmasına olanak sağlayan sistemin işletilmesi ve operasyonel süreçlerin yönetilmesi amacıyla alınan ücret' ifadesi kullanılmaktadır. Bu tanım ve gerekçe, karmaşık, belirsiz ve tüketicilerin ekonomik çıkarlarını korumaktan uzaktır."
- "Tüketiciler nelere dikkat etmeli"
"Yönetmelik hükümleri gereğince, bankalarla finansal tüketiciler arasındaki sözleşmeler ve yapılan bilgilendirmeler en az 12 punto büyüklüğünde, anlaşılabilir dilde, açık, sade ve okunabilir şekilde düzenlenmeli ve bunların bir nüshası kağıt üzerinde veya kalıcı veri saklayıcısı vasıtasıyla tüketiciye verilmelidir" diyen Küçük, şu uyarılarda bulundu:
"Kağıt üzerinde düzenlenecek sözleşmelerde, 'sözleşmenin bir nüshasını elden aldım' şeklindeki ibarenin finansal tüketici tarafından yazılmasının sağlanması zorunludur. Sözleşmeler kapsamında ücret alınabilecek her ürün veya hizmet için finansal tüketicinin onayının alınması zorunludur. Kuruluşlar tarafından finansal tüketicinin onayının alındığı ispatlanmadığı takdirde, onay alınmamış sayılır. Finansal tüketicilerden alınacak faiz, kar payı, ücret ve diğer kesintilere ilişkin güncel bilgiler açık, anlaşılır ve kolay erişilebilir şekilde kuruluşların internet sitelerinde karşılaştırmaya uygun biçimde yer almak zorundadır. Bu bilgilerde değişiklik olması halinde, internet sitesi eş zamanlı güncellenir.
Kuruluşlar, kredi ürünlerinin kullanılması halinde ortaya çıkacak faiz, kar payı oranı ve ücret bilgilerini detaylı gösteren hesaplama araçlarını internet sitelerinde sunmakla yükümlüdür."
Küçük, tüketicilerin yaşayabilecekleri her sorun hakkında ya tüketici mahkemelerine başvurmalarını ya da da sorunlarını tüketici dernekleriyle paylaşmaları uyarısında bulundu.
AA