24 / 11 / 2024

Carrefour için 4 senaryo yazıldı!

 Carrefour için 4 senaryo yazıldı!

Carrefoursa’yı Tesco Kipa’nın satın alabileceği kuvvetli bir iddia iken, diğer iki senaryoya göre Sabancı Holding, Carrefour’u markasıyla ya da markasız olarak satın alacak. Şirket için bir sürpriz isim de Carrefour’un BAE’deki franchise şirketi Maf Holdi






Perakende sektörünün geçen haftaki en önemli gündem konusu Carrefour’du. Türkiye’de operasyonlarını Sabancı Holding ile ortak yürüten Carrefour’un Türkiye’deki performanstan mutlu olmadığı yaklaşık iki yıldır alttan alta dillendiriliyordu. Bu olumsuz gidişin önüne geçebilmesi için Fransız kuruluş, geçen yıl Türkiye’de genel müdür değişikliğine de gitti. Fakat bugün piyasalarda konuşulanlar, sürecin yeniden eski parlak günlerine dönemediği ve Carrafour’un Türkiye’den çekilmenin yollarını aradığına işaret ediyor.


Perakende sektörü özellikle Avrupa’da kan kaybediyor, global şirketler de dünya üzerindeki operasyonlarını en karlı hale getirmenin yollarını arıyor. Bu kapsamda ilk adımı Yunanistan’dan çekilerek atan Carrefour, şimdi Türkiye’den de çekilebileceğinin mesajını verdi.


Gözler Sabancı'da


Bu açıklamanın ardından gözler bir anda Carrefour’un Türkiye’deki ortağı Sabancı Holding’e çevrildi. Sabancı Holding Perakende Grubu Başkanı Haluk Dinçer’den, Carrefoursa’nın tamamını almaktan çekinmeyecekleri, ancak öncelikle şirketin yaratacağı değere bakılması gerektiği açıklaması geldi. Bu açıklamanın üzerinden perakende dünyasında Carrefour'un Türkiye’deki sıkıntılarından kurtuluşu için 4 senaryo üzerinde durulduğu bilgisine ulaştık.


İlk olarak satın alma yapabilecek tarafın Tesco Kipa olacağı konuşuluyor. Çünkü Carrefour ve Tesco dünya genelinde bir pazardan çıkma kararı aldıklarında genelde birbirlerine devredip, o pazardan çıkıyorlar.


Diğer formül ise Sabancı Holding’in ya Carrefour ismini bir kenara bırakarak, ya da isim hakkıyla birlikte bütün operasyonları devralacağı yönünde. Kulislerde çok dolanan bir başka olasılık da Carrefour'un Birleşik Arap Emirlikleri bölgesi franchise şirketi MAF Holding ile Türkiye’deki opresyonu için görüştüğü yönünde.


Güçlü olan Tesco Kipa


Bu seçenekler içinde, üzerinde en çok durulan alternatif ise Tesco Kipa. İngilizler Türkiye’deki büyümesini hızla sürdürüyor. Artık Ege Bölgesi dışında da mağazalaşan zincir, yeni bir satın almayla çok güçlü bir oyuncu haline gelebilir. Bu alternatife daha fazla şans verilmesinin nedeni Carrefour’un global anlamda da Tesco ile bu konuda zaman zaman benzer operasyonlara girişmesi.


Örneğin 2005 yılında Avrupa’da bir ilke imza atmıştı Carrefour ve Tesco İkilisi. İki oyuncu, Orta Avrupa ve Tayvan'daki marketlerini değiş tokuş etmişti. Carrefour Çek Cumhuriyeti ve Slovakya'daki 15 marketini 189 milyon Euro yani 227 milyon dolara Tesco'ya devretti. Ingiliz Tesco da, Carrefour'dan 132 milyon Euro’ya Tayvan'daki 6 Hsin Tien hipermarketini almıştı.


İkinci seçenek Sabancı'dan


Diğer güçlü olasılık olarak, satın alma konusunda istekli olan Sabancı Holding için konuşuluyor. Buna göre Sabancı Holding, Carrefoursa’nın tamamını ya Carrefour markasını dışarıda tutarak alacak, ya da Carrefour markasıyla alıp yoluna devam edecek.


Bir de sürpriz bir isim var bu satış için: MAF Holding. Dubai merkezli bu grup, Carrefour’un Kazakistan, Azerbeycan, Gürcistan ve Ermenistan dahil omak üzere 17 ülkedeki franchise şirketi. Carrefour’un Türkiye operasyonu için bu şirketle de konuştuğu belirtiliyor.


Sabancı Holding, belirtiğimiz Tesco Kipa ya da diğer seçeneklere karşı bir açıklama yapmıyor. Ancak geçen hafta konuyla ilgili konuşan Sabancı Holding Perakende ve Sigorta Gaip Başkanı Haluk Dinçer’in Carrefour'un Türkiye'den çıkacağına yönelik haberleri değerlendirmesi şöyle olmuştu. 


Dinçer Türkiye'de yüzde 100 paya sahip olma konusunun gündemdeki yerini koruduğunu belirterek, “Carrefoursa'yı satın almaktan korkmayız. Ama ne kadar değer yaratıyorsunuz ona bakıyoruz” açıklamasını yapmıştı. Dinçer’in şu sözleri Carrefour’un Türkiye’deki geleceği ile ilgili önemli ipuçları veriyor:


Türkiye'nin Carrefour'un portföyü içindeki ağırlığı yüzde 1-1.5 civarında. Öncelikli değildir ama finansal performansın onları da memnun etmediğini biliyoruz. Aralık ayında biz de stratejik opsiyonları değerlendireceğimizi açıklamıştık. Ümit ediyorumki, yıl sonuna kadar bir yol alınmış olacak. Yeni CEO'nun göreve gelmesi bazı kararların alınmasını geciktirdi. Yeni CEO 'hangisinden çıkarsam daha iyi olur'un detaylı analizini yapacaktır. Carrefoursa'yı satın almaktan korkmayız. ama ne kadar değer yaratıyorsunuz ona bakıyoruz.


Neden


Diğer yandan Carrefour’un karlılığı dünya genelinde de Türkiye’de de azalıyor. Sabancı Holding, bu karlılık düşüşündeki sıkıntısını daha önce dile getirmişti. Sabancı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Güler Sabancı, geçen Şubat ayında gazetecilerle yaptığı sohbet toplantısında “’Bizde, Carrefour’un biraz kendi meseleleriyle meşgul olduğu hissiyatı var. Böyle büyük bir şirketin ana merkezinde sorunlar olunca, bunun bölgesel etkileri de oluyor. Bir çözüm bulmak istiyoruz” değerlendirmesinde bulunmuştu.


Sabancı Holding CEO’su Zafer Kurtul, 24 Şubat’ta düzenlenen holdingin yıllık paylaşım toplantısında bu yıl perakende sektöründe büyümek istediklerini CarrefourSA’da çoğunluk yapıya ulaşmak için Carrefour’la görüşeceklerini ifade etmişti.


İki yıldır küçülüyordu


CarreforSA, aslında 2010 yılından beri yeni bir yapılanma içinde. Karsız mağazalarını kapatıyor, ama bir yandan da yeni mağazalar açmaya devam ediyor. Geçen yıl aralarında Gaziantep’in de olduğu verimsiz altı tane mağazasını kapatan zincirin, bu mağazalarının özellikle Anadolu’da olduğu gözleniyor. İstanbul’da ise Nautilus, Ümraniye, mağazalarının metrekarelerini küçülten zincir yine Anadolu’da Mersin’de ve Erzurum’da mağaza metrekarelerini küçülttü. 



Ekonomist



Geri Dön