15 / 11 / 2024

Davut Doğan: Mobilyada dört marka ile daha masadayız!

Davut Doğan: Mobilyada dört marka ile daha masadayız!

Mobilyada Kelebek markasını satın alarak öne çıkan Doğanlar Holding, yurtiçinde ve yurtdışında dört yeni marka ile daha masaya oturdu. Davut Doğan amaçlarının bir mobilya markası daha satın almak olduğunu belirtti...





Mobilyada dört marka ile daha masadayız. Mobilyada Kelebek markasını satın alarak öne çıkan Doğanlar Holding, yurtiçinde ve yurtdışında dört yeni marka ile daha masaya oturdu. Amaçlarının bir mobilya markası daha satın almak olduğunu belirten holdingin yönetim kurulu başkam Davut Doğan, "Enerjide ABD'li ortağımızın hisselerini satın alıyoruz. İstanbul'da 15 dönüm arazi üzerine de otel ve AVM yapacağız" diyor. 


Lokomotif markaları Doğtaş'ı 41 yıl önce faaliyete geçiren, geçen yıl satın aldıkları Kelebek ile de atağa kalkan Doğanlar Yatırım Holdingin 2023'e ilişkin iddialı bir hedefi bulunuyor. Bu tarih, Doğtaş'ın 50'nci kuruluş yılına denk geliyor. Doğanlar Yatırım Holding'in yönetim kurulu başkanı Davut Doğan, mobilya sektörünün en büyük şirketi olma hedefleri olduğunu söylüyor. 


Bu konudaki en önemli hamlesini geçen yıl Kelebek Mobilya'yı satın alarak yapan Davut Doğan, marka sayısını artınnak için yeni arayışları olduğunu söyledi. Halihazırda sektörün ikinci büyük grubu olduklarını belirten Doğan, "Yurtiçinde üç marka ile görüşme halindeyiz. Bir İtalyan marka ile de pazarlık yürütüyoruz" dedi. 


Doğanlar Holding Yönetim Kumlu Başkanı Davut Doğan, sorularımıza şu yanıtlan verdi: Bir yıl önce sektörün ilk markalarından Kelebek Mobilya'yı bünyenize kattınız. Bu bir yıl içinde ne gibi gelişmeler yaşandı? 


Öncelikle markayı cilalamak için yola çıktık. Yeni bir yapılanmaya gittik. Kadrolarda eksiklik vardı. Buradaki ekipleri kurduk. Yeni mağazaları hızla devreye alıyoruz. Kelebek Mobilya'da 75, Kelebek Mutfak'ta 25 mağaza hedefimiz var. Yani Kelebek te toplamda 100 mağazaya yıl sonuna kadar ulaşacağız. 


Doğanlar Holdingin sahip olduğu şirket sayısı 25. Mobilya, perakende mağazacılık, sağlık, sağlık turizmi, gayrimenkul alanlarında faaliyeti bulunan holdingin yönetim kurulu başkanı Davut Doğan, "Üç yıl içinde Kelebek ve Doğtaş'a 30 milyon dolar yatırım yapacağız" dedi.



Ciro performansından memnun musunuz? 


Kelebek'in 40 milyon liralık bir cirosu vardı. Onu yüzde 100 artırarak 82 milyon liralık bir hedef koyduk. Lokasyonlann kayması nedeniyle bu yılı 70 milyon liralık bir satışla kapatacağız. 


2013'te iç pazarda pek çok şirket planlarında revizyona gitti. Sizin yıl sonu planlarınız tutuyor mu? 


Doğtaş'ta bu yıl 220 milyon liralık bütçe planı yaptık. Kelebek'te de 82 milyon liralık. Toplam 302 milyon liralık bütçemiz vardı. Fakat Doğtaş'ın yılı 200 milyon lira, Kelebek'in ise 70 milyon lira ile kapatacağını öngörüyoruz. Toplamda yılı 270 milyon liralık satışla kapatacağız. Burada planlarımıza göre yüzde 10'luk bir kayıp görüyoruz. Ama Doğtaş'ta yüzde 5, Kelebek'te de yüzde 70 büyüme var. 

Doğtaş'ın şu anda 114 bayisi bulunuyor. Bunu 120'ye tamamlayacağız. 


Bu gerilemenin nedeni nedir? 


Konut satışında bir artış olmadı bu yıl. Bir durgunluk başladı. Yeni bir marka çıkmadı. Bazı markaların ciddi problemleri oldu. Fiyatlar çok istikrarsız. Tüketicinin bu ortamlarda öteleyeceği en önemli harcama kalemi mobilya. Ben bunu tamamen konut satışındaki durgunluk ile döviz ve altındaki dalgalanmaya bağlıyorum. 


Doğanlar, hem yatay hem de dikey büyüme içerisinde olan bir grup. Satın almalara da açık. Gündeminizde bu yönde bir proje var mı? 

Avrupa açılımı için İngiltere'de bir markayla görüşme yaptık. Fiyat konusunda anlaşamadık. İtalyan bir markayla ilgilendiğimiz oldu. Orada da bir yol alamadık. Suriye'de de savaş öncesi bu yönde bir ortak üretim düşünmüştük. 


İç pazarda yeni bir arayış içinde olduğunuzu duydum. Ajandanızda olanları alabilir miyim? 


Türkiye pazarında bulunan bir değil, üç marka ile birden görüşmemiz sürüyor. Bu üç markadan birini bünyemize katmak istiyoruz. 

Gelecek hedeflerimiz büyük. Bu açıdan yeni markalara da ihtiyaç duyuyoruz. 


Yalnızca marka isteği mi, yeni yakın alanlara açılma stratejisi de var mı? Bu yaklaşımınızı ne kadarlık bir bütçe ile oluşturacaksınız? 


Biz burada markalarımızı da daha çok geliştirmek istiyoruz. Üçüncü markamız yatak ve ev tekstili olacak. Üç ayrı markayla görüşüyoruz. 30 milyon, 50 milyon dolarla başlayıp 200 milyon dolara kadar çıkan bir yatırım. Hangisi olacağı tam olarak belli değil. Ancak rakamı tam telaffuz etmek doğru gelmiyor bana. Üç ayrı dosya var. Bunların arasında da fiyat farkı var. 


Yurtdışında bir İtalyan markası satın alma girişimimiz var. Bir tanesi olacak tabii. İçinde çok büyük olan da var, küçük olan da var. 

Bu görüşmeler ne zaman sonuçlanır? 


Önümüzdeki ay içinde sonuçlanacak aşamaya getirdiğimiz bir proje var. Ama bir yıl da sürebilir. Önümüzdeki ay yurtiçindeki olabilir. 


Mobilya dışında enerjide de önemli bir oyuncusunuz. Buradaki çalışmalarınız yabancılarla ortak yürüyor. Bu ortaklıklarda son durum nedir? 


Bölgemiz Çanakkale rüzgar alan bir yer olduğu için işe rüzgarla başladık. Denizli, Biga, Çan, Çanakkale diye dört lokasyonda projeler var. Bunun için Amerikalı bir şirketle ortaklık yaptık. Bu ortağımızla projeleri başlatacaktık. Fakat bu büyük grup Almanya'da bir marketler zincirini satın aldı. Bu nedenle bizim işi ağırdan alıyorlar. Bu yüzden yeni bir pazarlığa oturduk. 


Nasıl bir pazarlık bu? 


270 milyon dolarlık bir yatırım söz konusu. Biz burada lokasyonlan paylaşalım, ortaklığa düşen payımızı alalım ve kendimiz yapalım düşüncesindeyiz. Yüzde 30'u bize ait ortaklığın. Yakın zamanda bu durumu çözeceğiz. 


Güney Koreliler ile de ilerliyorsunuz? 


Güney Koreliler ile yaptığımız bir anlaşma var. Aydında Büyük Efe'de doğalgaz termik santrali için 141 megawattlık bir proje. Güzel olan yanı burada Güney Kore devletinin şirketiyle bir ortaklık imzaladık. Kasım ayında başlıyor, üç yıl içinde tamamlanacak. Erzurum'da 16 megawatt HES var. Üretime geçti. Ağn'da da 16 megawatt gücünde bir HES yatırımımız var. Yüzde 50 pay ile Hollandalı bir grupla el sıkıştık. Bu yıl sonunda başlayacak. 


Son dönemdeki ilgi alanlarınızdan biri de Gayrimenkul geliştirme. Bu alanda ne gibi projeleriniz var? 


İnşaat sektörü ile ilgi bir çalışmamız var. Kardeşlerimizden İsmail Doğan ilgileniyor. Kentsel dönüşüm projeleriyle ilgileniyoruz. Çanakkale'de bir AVM vardı, onu yıkıp yeni bir AVM yapıyoruz. Bir de İstanbul'da Dünya Ticaret Merkezi yakınlarında bir proje üzerinde çalışıyoruz. Orada bir AVM, otel ve rezidans yapmak istiyoruz. Arazinin büyüklüğü 15 dönüm. Çok iyi bir saha. Kentsel dönüşüme giren eski evler var. Şahıslara ait yerler. Arsaların alınma süreci ve inşaatlar için 100 milyon dolarlık bir yatırım gerekiyor. 



Mustafa Kemal Çolak/ EKONOMİST


Geri Dön