15 / 11 / 2024

Demiryolu ulaşımı turizmi etkiliyor mu?

Demiryolu ulaşımı turizmi etkiliyor mu?

Tünaydın Gazetesi köşe yazarı Osman Uzun bugünkü yazısında Demiryolu ve Turizm başlığını ele alıyor. İşte Osman Uzun'un bugünkü yazısı;




Demiryolu; Üzerinde trenlerin yol aldığı paralel iki çelik raydan oluşan ulaşım yolu. 

Bugün, bir yerden bir yere karadan gitmek için en kullanışlı yol kuşkusuz demiryoludur. Yolcuya, karayollarının kazalarından ve tıkanıklığından uzak tam bir rahatlık ve güvenlik sağlar Türkiye'de Demiryolu, Demiryolu işletmeciliği Türkiye'ye oldukça geç geldi. Osmanlı toprakları üzerinde ilk demiryolu 1854'"te Kahire-İskenderıye arasında yapılmıştı. Bugünkü Türkiye topraklarında yapılan ilk demiryolu ise bir ingiliz şirketinin gerçekleştirdiği İzmirAydın hattı oldu. 

Devletin doğrudan doğruya yaptırdığı ilk demiryolu 1888'de gerçekleştirilen İstanbul-İzmit demiryolu oldu. 1889'da Almanlarla ortaklaşa Anadolu Demiryolları Osmanlı Şirketi kuruldu. Bir Fransrz şirketine de AlaşehirÂfyon yolunun yapımı verildi. 1893'te Almanlarla Ankara-Kayseri yolu için anlaşma yapıldı. Eskişehir-Konya arası da Fransızlara ihale edildi. 

Türkiye'de demiryollarındaki önemli gelişme Cumhuriyet döneminde oldu. Bu dönemin başında yabancı şirketlerin elinde bulunan demiryollarının toplam uzunluğu 2352 km idi 1924'te Devlet Demiryolları kuruldu ve bu kuruluş bir yandan yabancıların elindeki hatları satın alırken bir yandan da yeni demiryolları yapımına girişti. Kesintisiz sürdürülen bu çabanı n sonucu olarak 1974'te Demiryolları İşletmesi'nin elindeki toplam demiryolu uzunluğu 8252 km'yi buldu. 

Tunzme Katkısı Ulaşım, turistleri bir tüketim noktası olan turizm bölgelerine bağlayan köprü niteliğindedir Bu özelliği ile ulaşım turizm için bir ana üründür Turizmde ulaştırmanın geliştirilmesi ve daha sağlıklı işlemesi için ulaştırma türleri arasında bir entegrasyon oluşturulması gereklidir. Bu doğrultuda ülkemizde turizmin tüm yıla yayılması, kıyı turizmi dışında diğer turizm çeşitlerinin ve iç bölgelerimizdeki turizm aktivitelerinin geliştirilmesi için ulaşım bağlantıları güçlendirilmelidir Dünyada demiryolu ile iki kent arasında ilk yolcu taşıması 15 Eylül 1830 günü LıverpoolManchester arasında başlamıştır. 1840yılında yani 10 yıl sonra yine bu iki şehir arasında üç günlük bir genel tatil (Paskalya tatili) boyunca demiryolu ile taşınan yolcu sayısı onbeşbin olmuştur. Bir kentten öbürüne çok sayıda insanın kısa sürede taşınabilmesi, 1841 yılında toplu gezi programlarının düzenlenmesi girişimlerini de başlatmıştır. 

1844 yılında İngiltere'de demiryolu ile taşınan yolcu sayısının 23 milyon kişiye varması üzerine, şebekenin devletçe denetlenmesi gereği ortaya çı kmıştı r. Bu gerekçe ile aynı yı I demiryolu taşı ması nda yolcuların can güvenliği ve rahatlığı acısından işletmelerin yükümlülükleri ve denetimleri. 

özel yasa ile saptanmıştır. 

1854'de yine İngiltere'de şebekenin taşıdığı yolcu 79 milyon kişiye ulaşmıştır. Bir mekandan öbürüne çok sayıda insanın, kısa surede taşınabilmesi. bireysel turizmden kitle turizmine geçiş için gerekli koşulları hazırlamıştır. 

Demiryolunun bir başka etkisi, denizden uzak yerleşim merkezlerinde oturanları kıyılara bağlamasıdır. O zamana kadar limanlar arasında denizden yapılan yolcu taşıması, demiryolunun sisteme girmesiyle limandan içeriye ve içeriden limanlara yapılır hale gelmiştir. Böylece iç bölgelerden kıyılara toplu taşıma bağlantısı kurulmuştur Demiryolu, bugün için yüksek hızların elde edilebildiği teknolojik bir yapıya kavuşturulmuştur. 

Türkiye Turizm Stratejisı'nin en önemli özelliklerinden biri ulaşım sisteminde yapılacak düzenlemeleri de içermektedir. Bu doğrultuda turizm sektörü için önemli bir girdi olan kara, hava ve deniz ulaşım bağlantılarının turizm potansiyelleri ile bir bütün halde değerlendirilerek geliştirilmesi hedeflenmelidir. 

Ülkemizin doğal, tarihi ve turistik değerlerini daha iyi tanıtmak amacıyla, demiryolu sektörü kamu ve özel sektör işbirliği ile yenilenerek geliştirilmelidir. Ülkemizde ulaşımın çeşitlendirilmesinde özel sektöre imkan verilmesi rekabet ve kalite için de önemlidir Demiryolu taşımacılığında teknolojinin gelişimi sonucu, demiryolu ulaşımı güvenli ve rahat bir konuma ulaşmıştır. Artan çevresel duyarlılık sonucu demiryolu taşımacılığının karayolu taşımacılığına oranla önümüzdeki yıllarda öneminin artması beklenmektedir. 

Bu doğrultuda mevcut demiryolu bağlantılarını birbirleriyle birleştirecek ve ülke genelinde ana turizm bölgelerini birbirine bağlayacak tren hatları ve bölgesel bağlantılar geliştirilmelidir. 

TCDD'de turistik faaliyetler ilk defa 1982 yılında buharlı trenler ile başlamıştır. 

Ulaşım teknolojisi bakımından demiryolunun turizme olumlu etkilerine bakarsak; • Bir seferde 1200-1500 yolcu taşınabiİlmektedir. Böylece yer değiştirim bireysel olmaktan çıkmış toplumsal nitelik kazanmıştır. 

• Yolculuk giderleri azalmıştır. Böylece halkın büyük bir kesimi seyahate katılabilme olanağına kavuşarak turizm, toplumsal bir olguya dönüşmüştür. 

• Gidilen mekanın turizm merkezine dönüşmesi süreci başlatılmaktadır. Bu varış noktasına tren seferlerinin sürekli ve düzenli biçimde ulaşması,farklı ihtiyaçlan da talep ettiği için. turizme kazandırılan bu mekanda turizme dönük konaklama tesislerinin.diğer yeni uğraşıların, iş dallarının, uzmanlık alanlarının, mesleklerin oluşumuna da yol açılmıştır. 

Ayrıca demiryolu ile yüzlerce turisti birlikte taşımak. turistlerin yemek,eğlence ve dinlenme ihtiyaçlarını trende karşılamak, gece yolculuklarında yataklı vagonlarla seyahat etme imkanı yaratılarak gündüz saatlerinde belirlenen turistik yerlerde gezme imkanını sunmak suretiyle maliyetler azaltılabilir. 

Demiryolunun her çeşit iklim koşullarında coğrafi engelleri aşmaya yapisal özelliğinin elverişli olması. yolculuk boyunca dış etkenlere karşın sağladığı güven ve rahatlık, gece-gündüz farkı olmaksızın ulaşımın kesilmemesi vb özellikleri, uzun süren yolculukları, kesintisiz sağlayabilir. 

Böyle bir yeterlik, demiryolunun ülke sınırlarını da aşarak ülkeler ve kıtalar arası ulaşım hizmetine girmesine dolayısıyla da uluslararası kapsamda bütünleşmenin de bir unsuru olmaktadır. 



Tünaydın


Geri Dön