23 / 11 / 2024
fuzul

Esenyurt TEM Güneyi 3. Etap imar planı askıda!

Esenyurt TEM Güneyi 3. Etap imar planı askıda!

Esenyurt Belediyesi, Esenyurt TEM Güneyi 3. Etap 1/1000 ölçekli imar planını ilanen askıya çıkarıldı. Peki Esenyurt TEM Güneyi 3 Etap imar planı tadilatıyla Esenyurt ve Ardıçlı Evler'de emsal kaç oldu? İşte detaylar...




Esenyurt TEM Güneyi 3. Etap imar planı askıda!


Esenyurt Belediyesi, Esenyurt TEM Güneyi 3. Etap 1/1000 ölçekli uygulama imar planı tadilatını ilanen askıya çıkardı. Belediyeden yapılan açıklamaya göre; 12.07.2013 tasdik tarihli 1/1000 ölçekli Esenyurt Tem Güneyi 3. Etap Uygulama İmar Planı itirazlarına ilişkin, Esenyurt Belediye Meclisi’nin 09.01.2014 tarih ve 04 sayılı kararıyla onaylanan plan notu değişiklikleri, İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisinin 12.06.2014 tarih ve 901 sayılı kararı ile onaylandı. Esenyurt TEM Güneyi 3. Etap 1/1000 ölçekli plan paftaları 14.06.2014 tarihinde de İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş tarafından onandı. 


Esenyurt Belediye Başkanlığı, onanlı planları 05 Aralık 2014 ve 05 Ocak 2015 tarihleri arasında bir (1) ay süre ile askıya çıkarıldığını ilan etti. Detaylar şöyle;


1/1000 ölçekli Esenyurt TEM Güneyi 3. Etap Uygulama İmar Planı


Esenyurt TEM Güneyi 3. Etap imar planı askıda!


1. Genel Hükümler


1.1. Bu plan; plan paftaları, plan notları ve plan raporu ile beraber bir bütündür.


1.2. Teknik ve sosyal altyapı alanları (eğitim, sağlık, kültür, dini tesis, resmi kurum, yeşil alan, teknik altyapı, açık otopark, kapalı otopark vb.) kamu eline geçmeden uygulama yapılamaz. Bu alanların tamamı kamu eline geçmeder yapı ruhsatı düzenlenemez. Tamamen veya kısmen donatı alanlarına ayrılmış parsellerin donatı alanında kalan kısımları tamamen kamu eline geçmeden bu parsellerde ifraz ve tevhid yapılamaz.


1.3. Avan proje onayları İstanbul İmar Yönetmeliği'nde belirtilen koşullara göre ilçe belediyesince veya İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından yapılacaktır. 


1.4. Planlama alanında "1. derece deprem bölgesi" parametrelerine uyulacaktır.


1.5. Planlama alanında, halihazırda ruhsatlı olup planda sanayi ve konut dışı kentsel çalışma alanı lejantı dışında farklı bir fonksiyonda gösterilen mevcut sanayi ve konut dışı kentsel çalışma faaliyetinin devam ettirilmek istenmesi halinde; sanayi ve konut dışı kentsel çalışma faaliyeti bütününde (üretim-depolama) "çevreye duyarlı ileri teknolojik endüstriyel sistemlerin kullanıldığı yönündeki" ilgili kurumların olumlu görüşleri alınması zorunludur. Bu alanlarda ruhsata esas müktesap haklarla belirlenmiş sınırlarda, ilgili kurumlardan alınan görüşler doğrultusunda üretim sistemlerinin yenilenmesi amacıyla "mevcut binaların yıkılıp yeniden yapılmaması" şartıyla yapısal iyileştirmeler yapılabilir. Ancak söz konusu yapıların yıkılıp yeniden yapılması halinde mer'i plan yapılaşma hakları ve fonksiyonu geçerli olacaktır.


1.6. Karayolu kenarında yer alan yapı adalarındaki yapılaşmalarda kamulaştırma hududu esas alınarak aynen uyulacaktır.


1.7. İmar planları için yapılmış olan genel jeolojik-jeoteknik araştırma raporu dikkate alınarak inşaat uygulamasından önce zemine dayalı (parsel ölçeğinde) jeolojik araştırma yapılmadan ve ilgili kurumlara onaylatılmadan uygulama yapılamaz. 


1.8. Enerji nakil hatlarının geçtiği alanlarda ilgili kurum görüşü doğrultusunda uygulama yapılacaktır.


1.9. Bu planda belirtilmeyen hususlarda 1/5000 ölçekli NİP plan hükümleri ve plan notları geçerlidir.


1.10. Açıklanmayan hususlarda İstanbul İmar Yönetmeliği, Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği, Katı Atıkların Kontrolü Yönetmeliği, Endüstriyel Kaynaklı Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği, Isınmadan Kaynaklı Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği, Gürültü Kontrolü Yönetmeliği, Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği, Tıbbi Atıkların Kontrolü Yönetmeliği ve Zararlı Kimyasal Madde Üretiminin Kontrolü Yönetmeliği, Toprak Kirliliği Yönetmeliği, Otopark Yönetmeliği vb. yönetmelik hükümleri geçerlidir.


2. Özel Hükümler


2.1. Kamu kullanımına ayrılan yapı ve alanların zemin altı kullanımları, afet ve olağan üstü hal durumlarında sığınak olarak kullanılmak üzere düzenlenecektir.


2.2. Planlama alanında, ticari amaçla tehlikeli ve kimyasal maddelerin (sıvı, katı, gaz) depolanacağı terminaller oluşturulamaz.


2.3. Planlama alanının merkezi özellik gösteren alanlarında, sağlık, itfaiye, haberleşme, iletişim gibi tesislerin bulunduğu alanlarda, ulaşım ağlarına yakın alanlardaki açık alan, meydan, park gibi yerlerin uygun noktalarında ilgili kuruluşların uygun görüşleri alınması, heliport yönetmeliğine uyulması şartı ile helikopter iniş-kalkış pisti (heliport alanı) yapılabilir.


2.4. "K" kavşak noktası şematik olup, uygulama projesinde kesinlik kazacak ve ilgili kamu kurumu tarafından onanacak uygulama projesine göre uygulama yapılacaktır.


2.5. Toplam inşaat alanı veya katlar alanı (KAKS) 5000 metrekareden büyük olan yapılar için inşaat yapım ruhsatı verilmeden önce yoldan parsele yapılacak giriş-çıkışlar için giriş-çıkış düzenlemesini gösteren UTK (Ulaşım ve Trafik Düzenleme Kurulu) kararı alınacaktır.


2.6. Karayolları koruma kuşağı sınırı içerisine çizilen yollar şematik olup, uygulama aşamasında ilgili kurum görüşü doğrultusunda uygulama yapılacaktır.


2.7. Kamu alanlarında toplam alanın yüzde 10'unu aşmamak şartıyla ilgili idarelerce uygun görülmesi, özel ve tüzel nitelikli alanlarda ise ilgililerin muvaffakatı ve ilgili idarelerince de uygun görülmesi halinde; trafo, doğalgaz, bölge regülatörü, vana odası vb. teknik yapılar yapılabilir. 


2.8. Planlama alanında konut dışı kentsel çalışma alanları, sosyal tesisler ve kültürel tesisler lejantlarında gösterilen alanlarda; özel veya kamuya ait sosyal ve kültürel tesisler, konferans salonları, sanat galerileri, müzeler, kongre salonları, kongre merkezleri, kapalı toplantı salonları, sinemalar, düğün salonları, kafeteryalar vb. alanlarda faaliyet gösterecek ve tamamı bu amaçlarla kullanılacak yapılarda katlara ait iç yükseklikler 5.00 m.'ye kadar yapılabilecektir. Bu yapılarda otopark, parsel ve bina bünyesinde karşılanmak kaydı ile iki bodrum kat emsal harici olarak iskan edilebilir. 


2.9. İmar durumu ve ruhsat alınmadan önce parselin topografyasını değiştirmek amacıyla dolgu veya hafriyat yapılamaz, setler tanzim edilemez.


2.10. İmar uygulaması yapılacak parsellerde kamuya ayrılan alanların parselin yüzde 40'ını geçmesi halinde bu alanlara bilabedel kamuya terk edildiğinde İstanbul İmar Yönetmeliği'ne göre yapılabilir ebatlardaki kalan net parsel alanından inşaat emsali yüzde 60 üzerinden hesaplanacaktır. 


2.11. Planlama alanında imar adasının yüzde 50'sinin yapılaşmış olması durumunda arka bahçe mesafesi 3 mt'nin altına düşmemesi koşulu ile teşekküle göre uygulama yapılabilir. Kamu eline geçmiş yeşil alana (çocuk bahçesi, park, spor alanı, açık otopark alanı) ayrılan yerlerde, bitişik parsellerin min. cephe ve derinlik şartını sağlayamaması  halinde; bu alanlara 2 m'ye kadar yaklaşılabilir. Bu mesafede çıkma yapılamaz fakat pencere açılabilir. 


2.12. Planlama alanında yapılacak tüm yapıların yan ve arka bahçe mesafeleri ile blok arası mesafeleri 4 kattan sonraki her kat için planda verilen bahçe mesafelerine 50 cm. ilave edilerek hesap edilecektir. Katsayısına göre hesaplanan bahçe mesafeleri zemin kattan itibaren uygulanacaktır. Ancak bu planın onayından önce inşaat ruhsatı alan parsellerde bloklar arası çekme mesafeleri avan projesinde belirlenecektir. 


2.13. Planlama alanında verilen yapılaşma koşulları ile bir parsel 42 metrekare inşaat taban alanı şartını gerçekleştirmiyor ise ve diğer plan şartları sebebiyle parsel yoldan cephe alamıyorsa plan koşullarına uygun olan başka bir yapı parseli ile tevhid edilir.


2.14. Planlama alanında üzerinde mevcut bina bulunan hisseli parsellerde min. ifraz şartı aranmaz. Planlama alanında ifraz yapılan parsellerde ifrazdan önceki yapılaşma koşulları geçerlidir, ifraz yapılarak parsellerin yapılaşma değerlerinde artış yapılamaz. Planda ifraz ve büyüklük şartı getirilmemiş alanlardaki boş parsellerde ifraz veya imar uygulaması sonucu 500 metrekareden küçük parseller üretilemez. Ancak üzerinde mevcut bina bulunan hisseli parsellerde minimum ifraz koşulu 150 metrekaredir. 


2.15. Planlama alanında iki kattan daha fazla bodrum kat açığa çıkan eğimli arazilerde 2. bodrum kattan sonraki bodrum katlar emsal hesabına dahil edilmek şartı ile iskan edilebilir. 10000 metrekare üzerindeki toplu konut alanlarında, nüfus yoğunluğunu arttırmamak sureti ile ilçe belediyesinin uygun gördüğü yerlerde 1. ve 2. bodrum kat emsal hesabına dahil edilmeden iskan edilebilir. 


2.16. Planlama alanı içerisinde yapılaşma nizamı B-BL-İ-A veya kütle olarak verilmiş tabi teşekkülü olan yapı adası için verilmiş nizam dışında oluşmuş parsellerdeki fili teşekküllere göre A-İ-BL-B yapı nizamına göre uygulama yapmaya belediyesi yetkilidir. B-İ-BL nizam yapılaşma koşullarına sahip adalarda köşe başına rastlayan parsellerde blok başı uygulama yapmaya ilçe belediyesi yetkilidir. 


2.17. Planlama alanında ruhsatlı olarak yapılmış yapıların  ruhsata esas müktesap hakları ruhsattaki yapılaşma hakları korunacaktır. Ancak yapının yıkılıp yeniden yapılması durumunda bu planda verilen yapılaşma hükümlerine göre uygulama yapılacaktır. 


2.18. 28.08.2008 tasdikli R.U.İ. planına göre; Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Yapı Denetimi Platformundan YİBF numarası alınıp ruhsat alınarak yapımına başlanmış yapıların ruhsat ve iskan işlemleri, 28.08.2008 tarihli planın yapılaşma hükümlerine göre yürütülür. Bu planın onay tarihinden önce ruhsat alınıp inşaatına başlanan ve yapı denetim işlemleri kamu kurumlarınca üstlenilmiş yapıların ruhsatta belirtilen yapılaşma hakları korunacaktır. Bu yapıların çekme mesafeleri, blok ebatları, blok alanı ve kot alınacak noktalarının belirlenmesinde ilçe belediyesi yetkilidir. Bu plana göre yola terk işlemleri yapılmadan ve diğer donatı alanında kalan kısımlar için donatı transferi yapılmadan bu hüküm uygulanamaz.


Bu plan sınırları dahilinde konut ve konut fonksiyonu içeren alanlarda emsal alanı diğer parsellere transfer edilebilir. Bir parseldeki emsal alanının transfer edilebilmesi için boş olması şarttır. Emsal alanı, net parsel alanı ile bu planda verilen emsal değerinin çarpılması ile elde edilen alandır. Bu planda, KAKS değeri verilmemiş alanlarda yoğunluk değerine karşılık gelecek KAKS değerleri aşağıda verildiği gibi olacaktır.


200 ki/ha- KAKS=1

300 ki/ha- KAKS=1.50

400 ki/ha- KAKS=2

500 ki/ha- KAKS=2.25

600 ki/ha- KAKS=2.50


- Emsal alanı transfer edilecek boş parseller, ilgili kurum lehine bedelsiz olarak terkin ve/veya devredilecektir. Bedelsiz olarak terkin veya devredilen parsellerde plan tadilatı ile bölgenin ihtiyaçlarına göre belirlenecek oranda kamuya ait; sosyo-kültürel, eğitim, sağlık, park, spor ve dini tesis fonksiyonları yer alacaktır. Bu alanların, bu maddede belirtilen fonksiyonlarına dışında başka bir amaçla kullanılmaması yönünde tapu kayıtlarına şerh düşülecektir. 


- Emsal transferi konut ve konut+ticaret fonksiyonları arasında gerçekleştirilir.


- Bir parselin bu plana göre tamamında veya bir kısmında bulunan donatı alanı, plan sınırları içerisinde kalan, konut veya konut fonksiyonunu içeren fonksiyonlara konu olan boş parsellere transfer edilebilir. Donatı transferlerinin yapılacağı parseller, transfer edilecek donatı alanından az olmamak şartıyla, ilgili kurum lehine bedelsiz olarak terkin edilecek ve/veya devredilecektir.


- Donatı ve/veya emsal alanı transferine konu parsellerde sırasıyla; 1/1000 uygulama imar planı, plan tadilatı, devir ve/veya terkin ve tescil işlemleri yapılmadan ruhsat ve diğer uygulama işlemleri yapılamaz. Yol alanları donatı transferine konu edilemez.


2.19. Planlama alanında taban alanı kat sayısı (TAKS) belirtilmemiş sanayi ve konut dışı kentsel çalışma alanlarında uygulama çekme mesafeleri içerisinde yapılır. Sanayi ve konut dışı kentsel çalışma alanlarında bodrum kat otopark yüksekliği 6 metreye kadar yapılabilir. 


2.20. Planlama alanı içerisinde, mevcut teşekküle uygun olarak kot alınacak noktaları belirlemede ilçe belediyesi yetkilidir.


2.21. Bitişik nizam yapılaşmalarda arka bahçe geçişleri merpen boşluğu altında 1.70 metre yüksekliğe kadar yapılabilir.


2.22. Bir parsele birden fazla yapı (blok) yapılabilir. 



2.23. TOPLULAŞTIRMA YAPILACAK KONUT VE KONUT + TİCARET ALANLARI


2.23.1. Bu plan notu konut ve konut fonksiyonu içeren fonksiyonların bulunduğu alanları kapsar.


2.23.2. Bu plan notu ile parsel büyüklüğü belirli bir büyüklüğe ulaşmış parsellerde mülkiyet hakkı parsel maliklerinde kalmak şartıyla, parselin yüzde 15'inin vaziyet planında park, çocuk oyun alanı fonksiyonlarından en az birisine ayrılması sağlanacaktır. Ayrıca parselin yüzde 20'lik kısmı plan yolundan en az 15 metre cephe alacak şekilde kamusal amaçlı kentsel ve sosyal donatı alanı (sağlık tesisi, ilköğretim tesisi, kültür tesisi, dini tesis, spor tesisi) olarak kullanılmak üzere bilabedel kamuya devredilerek/terk edilerek ve bu parsellerin başka amaçla kullanılmaması yönünde tapuya şerh düşürülmesi durumunda uygulanacaktır. Emsal hesabı yüzde 20 terkin veya devir yapılmadan önceki parsel hesabı üzerinden yapılacaktır. 


2.23.3. Parsel bünyesinde o parselde yaşayacak nüfus için gerekli otopark alanı, avan proje aşamasında çözümlenecektir.


2.23.4. Toplulaştırma sonucunda bölgenin sosyal ve teknik donatı ihtiyaçları tespit edilip, İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin görüşü ve ilçe belediyesinin teklifi doğrultusunda terkin veya devredilecektir. 

 

2.23.5. Bu planda, yapı adalarının birleşmesi sonucu arada kalan yol ve yeşil alanlarının miktarı kadar alan sosyal ve teknik donatı alanları düzenleme sahasının uygun bir kısmında ayrılacaktır. Bu alanlar yapılaşma hesabına dahil edilemez. Ayrıca; bu planda 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planı'ndan farklı olarak, özel mülkiyetteki parsellerin üzerinde kısmi olarak gösterilen park ve çocuk oyun alanları emsal hesabına dahil edilecektir.


2.23.6. Bu planda konut ve konut+ticaret fonksiyonlu alanlar içerisinde ayrılan sosyal donatı alanları için de bu hükümler geçerlidir. 


2.23.7. Yukarıdaki şartları sağlaması ve toplulaştırma sonucu;


- Parsel büyüklüğünün 5000 metrekare ile 10000 metrekare arasında bir büyüklüğüne ulaşması durumunda parselin bu planda belirlenmiş emsal değerine göre yapılaşma hakkı yüzde 5,


- Parsel büyüklüğünün 10000 metrekare ile 15000 metrekare arasında bir büyüklüğüne ulaşması durumunda parselin bu planda belirlenmiş emsal değerine göre yapılaşma hakkı yüzde 10,


- Parsel büyüklüğünün 15000 metrekare ile 20000 metrekare arasında bir büyüklüğüne ulaşması durumunda parselin bu planda belirlenmiş emsal değerine göre yapılaşma hakkı yüzde 15 ve;


- Parsel büyüklüğünün 20000 metrekare ve üzeri bir büyüklüğüne ulaşması durumunda parselin bu planda belirlenmiş emsal değerine göre yapılaşma hakkı yüzde 20 arttırılır.


2.24. Konut Alanları


2.24.1. Esenyurt Bölgesi


2.24.1.1. Konut ve konut+ticaret alanlarında 500 metrekare, 1000 metrekare 500 metrekare den küçük parsellerde 1/5000 ölçekli plana göre 300 k/h yoğunlukta kalan parsellerde hmaks:12.50 metreyi, 400 k/h yoğunlukta kalan parsellerde Hmax:15.50 metreyi geçmemek koşulu ile planda belirlenen bahçe mesafeleri içerisinde simge (ayrık, ikiz, bitişik nizam yapılaşma düzeni) uygulanır. 1/5000 ölçekli planda 300 ki/ha yoğunlukta kalan konut ve konut+ticaret alanlarında 500 metrekare, 1000 metrekare 500 metrekareden büyük yoğunlukta kalan konut ve konut+ticaret alanlarında 500 metrekare, 1000 metrekare, 500 metrekareden büyük parsellerde TAKS:0,40 KAKS:2.25, 600 ki/ha yoğunlukta kalan konut ve konut+ticaret alanlarında 500 metrekare, 1000 metrekare 500 metrekareden büyük parsellerde TAKS:0.40, KAKS:2.50 değerleri aşılamaz.


2.24.1.2. Planlama alanında kütle ve blok nizam verilen parsellerde; belediyesince onaylanan avan projelere göre uygulama yapılacaktır. Planda belirtilen kütleler şematik olup, bu parseller için mevcut durumdaki yapı yaklaşma mesafeleri geçerlidir.


2.24.1.3. Konut, konut+ticaret, ticaret alanlarında ön bahçe mesafesi 3 metreden az olamaz. Ancak imar adasının en az yüzde 60'ı yapılaşmış olması durumunda 15 metreye kadar olan yollarda (15 metre dahil) ön bahçe mesafesi 2 metreden az olmaması koşulu ile teşekküle göre uygulama yapılabilir. 15 metreden geniş yollarda ön bahçe mesafesi 3 metreden az olamaz. 20 metre ve daha geniş yollardan cephe alan parsellerde ön bahçe mesafesi 5 metreden az olamaz. 


2.24.1.4. Konut, konut+ticaret, ticaret alanlarında yan bahçe mesafesi en az 3 metredir. Ancak bina cephesinin 6 metreden az olması durumunda yan bahçe mesafesi 2 metreye kadar düşürülebilir. 


2.24.1.5. Konut, konut+ticaret, ticaret alanlarında arka bahçe mesafesi en az 3 metredir. Bina derinliğinin 7 metrenin altına düşmesi durumunda arka bahçe mesafesi 1 metreye kadar azaltılabilir. 


2.24.1.6. Konut alanlarında çatı eğimi bitişik ve ikiz nizamlarda yüzde 33'ü, ayrık ve blok nizamlarda yüzde 40'ı geçemez. Parapet üzerine çatı oturtulamaz. 


2.24.1.7. Konutlarda sıhhi tesisat projelerinde doğalgaz tesisatının bulunması zorunluluğu vardır. 



2.24.2 Ardıçlı Evler Bölgesi


2.24.2.1. Planlama alanında 119-120-121-122 ve 123 adalar E:0.60 Hmax:9.50 yapılanma şartlarına tabidir.


2.24.2.2. 1/5000 ölçekli planda 100 ki/ha yoğunlukta kalan konut alanlarında E:0.45 Hmax:0.50 6.50, 300 ki/ha ticaret+konut alanlarında ise E.1.50 Hmax:serbesttir 21.50 metredir.


2.24.2.3. Konut alanlarında çatı eğimi ayrık ve blok nizamlarda yüzde 40'ı geçemez. Parapet üzerine çatı oturtulamaz. 


2.24.2.4. Konutlarda sıhhi tesisat projelerinde doğalgaz tesisatının bulunması zorunluluğu vardır.


2.24.2.5. Planlama alanında konut, konut+ticaret alanlarında minimum parsel büyüklüğü 500 metrekaredir.



2.25 Kentsel Çalışma Alanları: 


2.25.1. Ticaret Alanları: 


(T1) alanlarında; ticaret ve hizmet amaçlı yapılar, bürolar, iş hanları, lokanta, çarşı, çok katlı mağazalar, bankalar, oteller, sinema tiyatro gibi kültürel ve sosyal tesisler, konut alanları yapılabilir. İlgil kamu kurum ve kuruluşlarından görüş alınmak koşulu ile özel hastane ve özel eğitim tesisleri yapılabilir. KAKS:2.00; min. ifraz büyüklüğü: 1000 metrekaredir. Toplam inşaat alanının yüzde 50'den fazlasının ticaret olarak kullanılması halinde KAKS:3.00; min. ifraz büyüklüğü:2000 metrekaredir. T1 alanlarında 1000 metrekareye kadar alanı olan taşınmazlar Hmax:24.50 metre, 1000-3000 metrekare arası taşınmazlarda Hmax:36.50 metre, 3000-5000 metrekare arası taşınmazlarda Hmax:45.50 metre, 5000 metrekareden büyük olan taşınmazlarda ise Hmax:serbesttir. Avan projeye göre uygulama yapılacaktır. 


(T3) Ticaret ve hizmet alanlarıdır. KAKS:1.75, min. ifraz büyüklüğü:1000 metrekaredir.


(T9) Ticaret+hizmet alanlarıdır. KAKS:0.45'i ve Hmaks:6.50'yi geçemez. 


(T10) Ticaret+konut alanlarıdır. Bu alanlar KAKS:1.50 ve Hmaks:21.50'yi geçemez.


2.25.2. Konut+Ticaret Alanları:


Planda ticaret+konut alanında kalan, yoldan cephe alan ilk sıra parsellerde zemin katlarda ticaret uygulaması yapılacaktır, bu parseller içinde bulunduğu yapı adasının yapılaşma şartlarına tabidir. Plan sınırları içerisinde 15 metre ve üzeri yola cephe olan konut+ticaret alanlarında kalan 500 metrekareden büyük parsellerde belediyesince uygun görülen yerlerde normal katlar da ticaret olarak kullanılabilir. 


2.25.3. Dini Tesis Alanları: 


Dini Tesisler; cami ve bağlı tesislerin bulunduğu alanlardır. Net parsel alanı 2500 metrekareyi geçen dini tesis alanlarında, parsel alanının yüzde 10'luk bölümünde, ek hizmet yapıları niteliğindeki imam ve müezzin odaları ile dini hizmet amaçlı yapılar yer alabilir. Bu ek hizmet yapıları niteliğindeki yapılarda toplam inşaat alanı 200 metrekareyi ve yükseklik 6.50 metreyi geçemez. Dini tesis alanlarının zemin veya açığa çıkan bodrum katlarında, pazar alanları ve günlük ihtiyacı karşılayabilecek nitelikte, ilçe belediyesinin uygun göreceği kullanıma sahip ticari birimler yapılabilir. 


2.25.4. Pazarlama Alanları: 


Bu alanlar, çok amaçlı açık kamusal kullanım alanı olup, sosyal, kültürel, eğlence ve açık ticaret aktivitelerinin yapıldığı tören alanı, açık konser alanı ve yerel ürünlerin pazarlandığı alanlardır. Bunun dışında ilgili belediyenin uygun görmesi halinde gerekli alt yapının hazırlanması şartıyla otopark, yılın belirli günlerinde ilgili idarelerin uygun görüşü alınmak kaydıyla kurban satış alanı olarak kullanılabilir. Bu alanlarda sabit yapılar niteliğindeki karakol, umumi hela vb. amaçla kullanılmak üzere KAKS:0.05, toplam inşaat alanı 50 metrekareyi ve yüksekliği 3.50 metreyi aşmayan yapılar yapılabilir. 


Pazar ve Kapalı Pazar Alanları: İlçe belediyesinin onaylayacağı avan projeye göre uygulama yapılacaktır. İçerisinde dini tesis, otopark ve ticari birimler yer alabilir.


2.26. Yapı Yasağı ya da Sınırlama Getirilen Alanlar


2.26.1. BOTAŞ Boru Hattı (Koruma Kuşağı)


2.26.1.1. Planlama bölgesinden geçen 70 bar basınçlı BOTAŞ boru hattı ekseninden itibaren sağda ve solda 37.5 metre mesafe içinde yapılaşmaya kesinlikle izin verilmeyecektir. 


2.26.1.2. Boru hattı kamulaştırma şeridi üzerinde süreklilik arz etmeyecek yol, su, elektrik vs. gibi teknik altyapı projeleri için BOTAŞ izninin alınması gerekir. İzin başvurularına geçiş projeleri eklenecektir. BOTAŞ ek güvenlik önlemleri önerdiğinde bu tedbirler alınmadan inşaat uygulamasına geçilemez. 


2.26.1.3. Boru hattı (kamulaştırma şeridi) üzerinde yer alacak her türlü bitkilendirme BOTAŞ'ın iznine tabidir. 


2.26.1.4. Trafolar kamulaştırma şeridine 30-120 kw için en az 20 metre, 120-130 kw için en az 40 metreden daha yakına yapılamaz. Bu mesafelerin altına düşülmesi durumunda BOTAŞ'ın belirleyeceği ek güvenlik önlemlerinin yerine getirilmesi zorunludur. 


2.26.1.5. Enerji nakil hatları konusunda, T.E.K. tarafından 08.03.1992 gün ve 1244 sayılı yazı eki tablolarda belirtilen mesafeler minimum mesafeler olarak alınacaktır. 


2.26.1.6. Parlayıcı, yanıcı, yakıcı, aşındırıcı madde bulundurulan, imal eden, kullanan atölye, depo, ardiye, imalathane, fabrika, benzin istasyonu gibi tesisler boru hattı kamulaştırma şeridi sınırına en fazla 200 metre yakında yapılabilir. 


2.26.1.7. Basınç düşürme ve kompresör istasyonlarına minimum 400 metre mesafeden daha yakına patlayıcı madde imal eden, bulunduran, kullanan tesisler yapılamaz. Ayrıca 400 metre mesafe içinde kum alınması, kum ocağı açılması BOTAŞ iznine tabidir. 


2.26.1.8. Boru hattı ekseninden itibaren sağ ve soldan 200 metre toplam 400 metrelik mesafe içinde yapılacak her türlü inşaat hafriyat ve uygulama öncesi, BOTAŞ Yönetim Kurulu'nun 28.02.1997/609 sayılı kararının öngördüğü kriterlere uyulacak ve alınacak görüşe göre önlemler alınacaktır. 


2.26.2. NATO Boru Hattı


2.26.2.1. NATO akaryakıt boru hattı istimlak şeridi üzerinde ve kamulaştırma sınırı haricinde 5 metre sağa ve 5 metre sola olmak üzere koruma bandı ayrılarak her ne şekilde olursa olsun inşaat yapılmaması ve ruhsat verilmemesi, bağ bahçe tesis edilmemesi, kanal kanalizasyon, ark, hendek, kuyu açılmaması, sulama kanallarının zorunlu olarak kesiştiği noktalarda borunun emniyete alınması ve takviye yapılması için ilgili işletme müdürlüğüne müracaat edilmesi, 


2.26.2.2. 150 metre yakınında taş, kireç, kum, maden ocağı vb. tesislerin işletilmesine müsaade verilmemesi, telefon ve enerji nakil direklerinin dikilmesine izin verilmemesi, 


2.26.2.3. İstimlak şeridinin yol olarak kullanılmaması ancak zorunlu geçişlerde ilgili işletme müdürlüğüne yazı ile müracaatta bulunarak müsaade istenmesi ve verilecek olan yol geçiş tip projesinin uygulanması gerekmektedir.


2.26.2.4. Planlama alanından geçen NATO akaryakıt boru hattı güzergahı için 1/1000 ölçekli uygulama imar planı yapımı aşamasında ilgili kurum ve kuruluşlardan (Milli Savunma Bakanlığı, BOTAŞ vb.) görüş alınarak uygulama yapılacaktır. Bu bölgede 2565 sayılı askeri yasak bölgeler ve güvenlik bölgeleri kanunu hükümleri geçerlidir.


2.26.3. Enerji Nakil Hattı Koruma Kuşağı 


2.26.3.1. ENH koruma kuşağı altında kalan ve planda; yapı yasaklı alan olarak planlanan parsellerin imar hakları enerji nakil hatları koruma kuşağı içerisinde kalan kısımların kamuya bedelsiz terk edilmesi koşuluyla plan onama sınırları içerisindeki başka parsellerde kullanılabilir. Kamuya terk edilen alanlar yeşil alan olarak düzenlenecek ve başka amaçla kullanılmayacaktır. İmar hakkı transfer edilen parselde plana verilen emsal değeri en fazla yüzde 50 arttırabilir, kullanılmayan imar hakları ise başka parsel veya parsellerde kullanılabilir. 


2.26.3.2. Bu alanlarda kalan ve daha önce imar uygulaması görmemiş parsellerde transfere konu imar hakkı parsel alanının yüzde 60'ı üzerinden hesaplanır. 3194 sayılı İmar Kanunu'na göre imar uygulaması görmüş parsellerde ise uygulama öncesi parsel alanının yüzde 60'ı üzerinden hesap yapılır. 


2.26.3.3. İmar hakkı transferi hesabı ENH koruma kuşağına komşu parsellerdeki düşük yoğunluklu/yapılaşma koşullu fonksiyon bölgeleri dikkate alınarak yapılacaktır. Parsel sahibinin talebi halinde ENH koruma kuşağı altında kalan ve planda; yapı yasaklı alan, park alanı (yeşil alan), pasif yeşil alan olarak planlanan parselde ilgili kurumlardan uygun görüş alınmak şartıyla E:0.03 H:4.50 metre yapılaşma koşulları aşılmayacak şekilde ticari birimler yapılabilir. 


2.26.3.4. Kısmen ENH koruma kuşağı altında kalan parsellerde ENH koruma kuşağı dışında kalan kısmın planda verilen hükümlere göre yapılaşmaya uygun olması halinde ENH koruma kuşağı altında kalan kısımlarının imar hakları bu kısımların kamuya bedelsiz terk edilmesi koşulu ile parselin ENH koruma kuşağı dışında kalan kısmında kullanılabilir veya başka parsellere yukarıda belirtilen koşullar çerçevesinde transfer edilebilir.


Eğitim Tesisleri Alanı


İlköğretim Tesisleri Alanı: Bu alanlarda ilgili plan notlarına ve ilgili yönetmeliklerdeki standartlara uygun olmak koşulu ile avan projeye göre uygulama yapılacaktır.


Orta öğretim Tesisleri Alanı: Bu alanlarda ilgili plan notlarına ve ilgili yönetmeliklerdeki standartlara uygun olmak koşulu ile avan projeye göre uygulama yapılacaktır.


Mesleki ve Teknik Öğretim Tesisleri Alanı: Bu alanlarda ilgili plan notlarına ve ilgili yönetmeliklerdeki standartlara uygun olmak koşulu ile avan projeye göre meslek liseleri vb. eğitim tesisleri yapılacaktır.


Sağlık Tesisleri Alanı


Çevre ve yapılaşma koşullarını geçmemek ve ilgili yönetmeliklerdeki standartlara uygun olmak koşulu ile sağlık tesisi yapılacaktır. İlgili mevzuata uygun olarak yapılacak hastane, dispanser, sağlık ocağı, sağlık evi, sağlık merkezi ve doğumevi gibi tesislerin bulunduğu alanlardır. 


Kapalı ve Açık Semt Spor Alanları


Spor ve oyun ihtiyaçlarını karşılayan alanlardır. Bu alanda yerleşmenin ve fonksiyon alanının büyüklüğüne uygun olarak futbol, basketbol, tenis, voleybol, yüzme havuzu gibi spor faaliyetlerini içeren kapalı veya açık tesisler yapılabilir. Bu alanlarda ilgili plan notlarına ve ilgili yönetmeliklerdeki standartlara uygun olmak koşulu ile avan projeye göre uygulama yapılacaktır. Bu alanlarda plan kararı alınmadan kamu kullanımı dışında kullanım getirilemez.


Sosyal Tesis Alanları


Bu alanlarda, ilgili yönetmeliklerdeki standartlara uygun olmak koşulu ile sosyal tesisler yapılacaktır. İlgili mevzuata göre yapılacak huzurevi, yetiştirme yurdu ilgili mevzuata uygun olarak yapılacak öğrenci yurtları, çocuk yuvaları, sığınma evleri, gündüz bakımevi (kreş) ve rehabilitasyon merkezi gibi tesislerin bulunduğu alanlardır. Bu alanlarda plan kararı alınmadan kamu kullanımı dışında kullanım getirilemez. 


Özel Eğitim ve Özel Sağlık Tesis Alanları 


Bu alanlarda KAKS:2.00, Hmaks:4 kat olup, Bu alanlarda KAKS:2.00 ve Hmaks:30,50 olup Bu alanlarda KAKS:2.00 Hmaks:4 kat olup standartlara uygun olmak şartıyla özel ilköğretim, ortaöğretim tesisleri, özel sağlık tesisleri ve özel eğitim tesislerine hizmet edecek spor salonu, yurt vb. birimler yapılabilir. Bu alanlarda konut ve ticaret birimleri yer alamaz. Birden fazla bağımsız bölüm yapılamaz. 


Kültürel Tesis Alanları


Bu alanlarda, ilgili yönetmeliklerdeki standartlara uygun olmak koşulu ile kültürel tesis alanı yapılacaktır. Semt bilgi ve kültür evleri, kütüphane, konferans ve seminer salonları, konser tiyatro, sinema, sergi salonları gibi kültürel tesislerin bulunduğu alanlardır. Bu alanlarda plan kararı alınmadan kamu kullanımı dışında kullanım getirilemez. 


Belediye Hizmet Alanı


Bu alanlarda 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu ile 5393 sayılı Belediye Kanunu'nda belirtilen belediyenin görev ve hizmet kapsamına giren tesisler yapılabilir. Belediye hizmet alanlarında ilgili plan notlarına ve ilgili yönetmeliklerdeki standartlara uygun olmak koşulu ile avan projeye göre uygulama yapılacaktır. Bu alanlarda kamu kullanımı dışında kullanım getirilemez. 


Bakım ve Akaryakıt İstasyonları


Bakım ve Akaryakıt İstasyonları'nda TAKS:0.15, KAKS:0.30, H:2 kat olup, uygulama ilgili yönetmeliklerdeki standartlara uygun olmak koşulu ile İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından onaylanacak avan projeye göre yapılacaktır. Akaryakıt istasyonları için ilk ruhsat taleplerinde ve mevcut ruhsatlı akaryakıt istasyonlarının yıkılıp yeniden yapılması halinde yapılacak yeni uygulamada; net parsel büyüklüğü minimum 2000 metrekare parsel cephesi, minimum 40 metre parsel derinliği minimum 25 metre şartı aranacaktır. 


- Dere Koruma Bandı sınırları içerisinde kalan alanlarda İSKİ'den uygun görüş alınmadan yapı yapılamaz. 


- Planda YUO, YUOA, AJE, ÖA4, ÖA5, ÖA6, JE1, JE2 alanında kalan tüm parsellerde ayrıntılı jeolojik-jeoteknik etüd raporu hazırlanarak Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'na onaylatılmadan ve Deprem ve Zemin İnceleme Müdürlüğü'nden uygun görüş alınmadan uygulama yapılamaz.


Esenyurt TEM Güneyi 3. Etap imar planını indirmek için tıklayın!


Geri Dön