22 / 11 / 2024
fuzul

Fulya Koçak: Yeşil çatı konsepti katlanarak büyüyor!

Fulya Koçak: Yeşil çatı konsepti katlanarak büyüyor!

2003 yılından bu yana yeşil çatı yaptıklarını söyleyen Onduline Avrasya AŞ Genel Müdür Yardımcısı Fulya Koçak, yeşil çatı konseptinin 2004 yılından bu yana her yıl katlanarak büyüdüğünü belirtti.





Fransa merkezli hafif çatı kaplama ve kiremit altı levha üreticisi Onduline Avrasya, İstanbul’un çatılarını yeşillendiriyor. 2003 yılından bu yana yeşil çatı yaptıklarını söyleyen Onduline Avrasya AŞ Genel Müdür Yardımcısı Fulya Koçak, yeşil çatı konseptinin 2004 yılından bu yana her yıl katlanarak büyüdüğünü belirtti.


Koçak, Avrupa’da özellikle küçük projelerde uygulanmasına karşın Türkiye’de büyük projelerde yeşil çatının kullanıldığını söyledi. Çatıların yeşille kaplandığı dünyanın en büyük üçüncü projesinin Türkiye’de gerçekleştirilen Zorlu Center projesi olduğunu kaydeden Koçak, “Zorlu Center’daki yeşil çatılarının hepsi bizim ürünümüz. Aynı şekilde Meydan AVM’nin çatıları, Kanyon AVM, Four Seasons Oteli, konut projesi Savoy Evleri ve Turkcell Ar-Ge Merkezi binası bizim tarafımızdan yeşillendirildi” dedi. Koçak, ayrıca Çanakkale’de Truva Müzesi’nde 5 bin metrekarelik çatıları yeşillendirdiklerini söyledi. Bunun dışında Nevşehir’de bir yurt binasının da çatısını yeşillendirdiklerini kaydeden Koçak, Türkiye’de yeşil çatıların genellikle çiçek ekimi ve yeşillik gibi görsellik amacıyla kullanıldığını aktardı. Koçak, Türkiye’de henüz sebze ekimi için çatıların yeşillendirilmediğini belirtti.


Kentin ekosistemine katkı sağlıyor


“İstanbul’da kişi başına 1,5 metrekarelik yeşil alan düşüyor olması ve şehirlerin yüzde 75’inin asfalt ve beton gibi geçirimsiz yüzeylerle kaplı olması nedeniyle yeşil çatılar uygulandığı yere estetik ve ferah bir atmosfer getirirken bir yandan da kentin ekosistemine katkıda bulunuyor” diyen Fulya Koçak şunları söyledi: “Bu sistem, sel baskınları, hava kirliliği, kentlerin aşırı ısınma sorunu gibi iklimsel değişikliğe neden olan olayların azaltılmasına da yardımcı oluyor.” Koçak, “Yeşil çatılar ayrıca çeşitli hayvan türleri ve bitkiler için yaşam ortamı sağlarken çatıdan drene edilmesi gereken su miktarında yüzde 90’a kadar tasarruf sağlıyor” dedi.


Pazarın %22’sini elinde tutuyor


Türkiye’de ise çatı pazarının yaklaşık yüzde 22’sini elinde tutan Onduline Avrasya’nın ürün yelpazesinde ana ürün grupları olarak bakıldığında Bituline markasıyla üretim satış ve pazarlamasını yaptığı membranlarda yaklaşık yüzde 20 pazar payına sahip. Paneller levhalar gibi büyük büyük elemanların oluşturduğu pazardan ise yaklaşık yüzde 15, Bardoline marka şingıllarda ise yüzde 16 gibi pay alıyor.


22 ülkeye ihracat yapıyor


Türkiye’deki başarılı yapıyı gören merkezin Türkiye’den Ortadoğu, Orta Asya ve Kafkaslara ihracat yapmaya başladığını aktaran Koçak, “1999’da ilk adımlar atıldı, 2004 yılında ise hızlandı. Sapanca’da ürettiğimiz ürünleri halen 22 ülkeye satıyoruz. Ciromuzun yüzde 20’sini ihracattan sağlıyoruz” dedi.2014’ün ilginç bir yıl olarak kayıtlara geçtiğini aktaran Koçak, “Yıl başında inşaat pazarında büyük beklentiler vardı. O yüzden ilk aylarda yüklü satışlar oldu. Bu nedenle satışlar yüksek olur diye stoklar yükseltildi. Ancak beklenen satışlar olmadı. Bu nedenle ikinci çeyrek zayıf geçti” diye konuştu. İkinci yarıda ise sektörün daha düz bir çizgiye döndüğünü aktaran Koçak şunları söyledi: “Biz Onduline olarak Türkiye pazarında yüzde 5 büyüdük. Ancak aralıkta havalar çok iyi giderse bu büyümede değişik olabilir.”


Daha önce Almanya, Singapur gibi ülkelerde yapılan Yeşil Çatı Kongresi 2015’in Nisan ayında Türkiye’de yapılacak. Koçak, özellikle yurtdışından bahçıvanlardan da çok fazla katılımın olduğu kongreye Türkiye’den ise peyzaj mimarları, inşaat mühendisleri, üniversitelerin ziraat bölümleri ve bahçıvanların katılmasının beklendiğini söyledi


Eğimli çatıların yerini düz çatılar alıyor


Kentsel dönüşümle birlikte şehir içinde çatı yapısının değişmeye başladığını, klasik eğimli çatıların yerini düz çatıların almaya başladığını dile getiren Fulya Koçak, bu nedenle eğimli pazar için üretilen ürünlerin artık İstanbul dışına çıktığını söyledi. Firmaların artık düz çatı pazarında yer almak için yeni ürün geliştirmeye başladığını dile getiren Koçak, membranlar, sürmeli bazlı yalıtım malzemeleri ve yeşil çatılar gibi ürünlere yer açıldığını kaydetti.


Yeşil çatı nedir?


Binalar yükselip yeşil alanlar azalınca bütün dünyada yeşile olan ihtiyaç artıyor. Artan çevre bilinciyle de çatıların yeşillendirildiği bir süreç başladı. Yeşil bina için geliştirilen ürünlerle betona zarar veren su ve bitki kökü kontrol altına alınarak bu bitkilerin belirli alan içinde kalması sağlanıyor. Yağan yağmur suyu depolanarak sonrasında kullanılabiliyor. Sistem eğimli arazilerde toprağın tutunmasını sağlayarak çatılarda her türlü bitki ve sebzenin yetişmesine imkan veriyor.



Leyla İlhan/Dünya


Geri Dön