İş dünyası Gümrük Birliği Anlaşması'nın yeniden revize edilmesini istedi!
İktisadi Kalkınma Vakfı (İKV) 61. Genel Kurulu'nda konuşan İstanbul Sanayi Odası (İSO) Yönetim Kurulu Başkanı Erdal Bahçıvan, AB ile müzakereler yürütülürken Gümrük Birliği Anlaşması'nın günün koşullarına göre yeniden revize edilmesi gerektiğini söyledi.
İktisadi Kalkınma Vakfı 61. Genel Kurulu'nun toplantısı, TOBB İstanbul Hizmet Binası'nda yapıldı. Toplantıda konuşan İTO Başkanı Şekib Avdagiç, vakfın kuruluş tarihinin Türkiye'nin AB ilişkileri tarihi ile paralel olduğunu belirterek, “İKV, iş dünyasının Avrupa Birliği'ne açılan penceresi haline geldi. İktisadi Kalkınma Vakfı, iş dünyası için bir AB okulu, kütüphanesi ve öğretmenliği görevini yerine getiriyor. AB konularında hükümetlerimize danışmanlık yapıyor. İş dünyasının Türkiye'nin AB bütünleşmesine desteği, toplumun diğer kesimlerinden fazladır. Son araştırmamızda Türkiye'de iş dünyasının AB katılım sürecine desteğinin devam ettiğini gördük. Bu destek her şeye rağmen hala yüzde 60'ın üstünde. Belki Türkiye-AB katılım süreci fiilen durdu. Ama, gümrük birliği sayesinde iktisadi ilişkiler hız kaybetmedi. 1996 ile 2022 sonu karşılaştırıldığında, ticaret hacminin 4 kat arttığı görülecektir” şeklinde konuştu.
EURO ALANINDA YAVAŞLAMA DERİNLEŞEBİLİR
İstanbul Sanayi Odası (İSO) Yönetim Kurulu Başkanı Erdal Bahçıvan da Kovid-19 salgını, Rusya-Ukrayna savaşı ve küresel ekonomilerdeki durgunluğun belirsiz bir ortama neden olduğunu belirterek, "Çoklu krizlerin yaşandığı bu süreçten geçerken, enflasyonda son 40 yılın en hızlı yükselişini yaşadık. İlk çeyrek itibarıyla teknik resesyona giren avro alanında yavaşlamanın daha da derinleşmesi muhtemel. Enerji tedarikindeki gelişmeler de bu bölgenin performansını etkilemeye devam edecek. Finlandiya ve İsveç'in NATO'ya katılımına ilişkin sağlanan uzlaşma ülkemizin dış ilişkilerde bir normalleşmenin işaretini vermesi açısından değerli. Ortaya çıkan bu olumlu şartların da desteğiyle AB ile yaşadığımız sorunların çözüm yoluna girmesini umuyoruz. AB, bizler için vazgeçilemez bir ortaklık konumunda olmanın yanında yıllardır ticaret hacmimizin ilk sırasında yer almakta. Geçen yıl AB'ye 103 milyar dolarlık ihracatımız oldu. Bu rakam ülkemizin toplam ihracatının yaklaşık yüzde 41'ini oluşturuyor. Avrupa Birliği sahip olduğu, demokrasi standardı ve ekonomik zenginliği ile ülkemiz için bir cazibe merkezi olmayı sürdürmelidir" şeklinde konuştu.
DEMİR YOLLARINA YATIRIM ŞART
İktisadi Kalkınma Vakfı Başkanı Ayhan Zeytinoğlu da ekonominin hızla değişim ve dönüşüm geçirdiğini belirterek şunları söyledi: “Avrupa pazarlarına hızlı ve makul fiyatlarda erişimin, rekabet gücünün korunması açısından kritik bir önemi var. Şanghay'dan Roterdam limanına konteyner ücreti 1500 euroya indi. İstanbul'dan Roterdam'a nakliye ücreti 2 bin 200 euro oldu. Kamyon ile taşıma yaparsanız aynı ücret 3 bin 300 euroya yükseliyor. Bu durum özellikle Çin gibi bir ana tedarikçi ile rekabete girdiğinizde nakliye ücretlerinin ne kadar önemli olduğunu ortaya çıkarıyor. Demir yolları öncelikle modernize edilerek ve hızlandırarak nakliyedeki hız ve ücret problemini çözmek zorundayız.”