01 / 05 / 2024

İstanbul'a Seyir Terası geliyor!

İstanbul'a Seyir Terası geliyor!

TİM’in eski başkanı Oğuz Satıcı’ nın İstanbul’a dair çılgın bir projesi var. Satıcı, İstanbul'a da Londra' daki London Eye gibi bir seyir terası lazım diyor...




TİM’in eski başkanı Oğuz Satıcı’nın İstanbul’a dair çılgın bir projesi var…


New York, Sydney, Paris ve Londra gibi dünya şehirlerinin hepsinde bir şehir (seyir) terası mevcut. 


BU ŞEHRE BİR SEYİR TERASI GEREKİYOR


Empire States, Eyfel Kulesi, London Eye ya da Sydney’deki Opera Binası şehirlerle özdeşleşmiş örneklerden sadece bir kaçı…   

Yeditepeli şehrin de bu anlamda bir seyir terasına ihtiyacı olduğunu düşünen Oğuz Satıcı ile bir araya geldiğimiz akşam yemeğinde projesinin detaylarını şöyle paylaştı: “Fikri tasarımı bana ait. Avusturya Patent Enstitüsü’nden projenin tescilini zaten almıştım.”   

‘İstanbul Boğazı’na teleferik’ haberlerini okurken merak ettik ve “Nerden çıktı bu fikir” diye sorduk, anlatmaya başladı:

“2005 yılında TİM Başkanı’yken İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş’la birlikte Londra’da bir fuara gitmiştik. Orada şehrin sembolü haline gelmiş London Eye’ın yılda 3.5 milyon turist tarafından ziyaret edildiğini öğrendim. O an ‘Neden bizde böyle bir şey yok’ diye kendime sormuştum…


KÖPRÜYÜ İZLERKEN AKLINA GELDİ


İstanbul’a dönüp Gümüşsuyu’ndaki ofisimizin penceresinden Boğaz Köprüsü’nü seyrederken birden aklıma geldi, ‘İşte bu’ dedim… Köprünün altına bir uçtan diğer uca gidebilen kayan bir platform yapılsa İstanbul’a eşsiz bir seyir terası kazandırılmış olacak…”   

Böyle bir projenin hayata geçirilip geçirilemeyeceğini merak eden Oğuz Satıcı’nın ilk işi Avustralya’nın başkenti Sydney’deki Opera Binası ve Pekin’deki Tv kulesini yapan İngiliz mimar Cecil Balmond’la temasa geçmek olmuş. Balmond, projenin rahatlıkla hayata geçirilebileceğini söyleyince Avusturya Patent Enstitüsü’nden “Dünya çapında buluş” belgesi alan Satıcı ayrıca İstanbul Teknik Üniversitesi’nden de (İTÜ) ‘Faydalı Buluş’ belgesi çıkartırmış. Geriye ise sadece izinlerin alınması kalmış… 


BAŞBAKAN ERDOĞAN’A DA AKTARDI


Satıcı, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’a da ‘çılgın projesini’ aktarmış ve şu yanıtı almış: 

- Bunu bize yaptırmazlar… Ama sen yine de Ulaştırma Bakanımız Binali Yıldırım ve İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanımız Kadir Topbaş’la da bir paylaş bakalım…

Oğuz Bey, videolarla zenginleştirilmiş ayrıntılı bir proje sunumu hazırlamış ve bunu da İBB Başkanı Kadir Topbaş’a aktarmış…   


KÖPRÜ BU KADAR YÜKÜ KALDIRIR MI? 


Oğuz Satıcı’dan bunları dinledikten sonra yeniden araya girdik ve sorduk: “Peki Boğaz Köprüsü’nün taşıma kapasitesi böyle bir yükü gerçekten kaldırabilir mi” 


Satıcı şöyle yanıtladı: 


- Boğaz Köprüsü, 600 bin ton yükü kaldırabilir. İstanbul’un Yıldızı’nın köprüye yaratacağı ek yük ise iki yolcu otobüsünün yaratacağı etkiden fazla olmaz...


BÖYLE BİR PROJE THY'YE YAKIŞIR


PROJEYİ kendisinin yapmak istemediğini söyleyen Oğuz Satıcı, “Ben bundan bir gelir-para beklemiyorum.  Örneğin, London Eye’ın sponsoru British Airways’tir. Bizde bu iş Türk Hava Yolları’na (THY) yakışır” dedi.


TURİSTLER ŞEHİR TERASLARINI SEVİYOR


Paris’teki Eyfel Kulesi, New York’taki Empire State Binası yılda milyonlarca ziyaretçiyi çekiyor. Sadece Londra’daki London Eye’ı kullanan turistlerin sayısı yıllık 3 milyon 500 bin kişi… 


BU İŞ, 50 MİLYON DOLARA HALLOLUR


PROJENİN 40-50 milyon dolarlık bir yatırımla çok rahat hayata geçirilebileceğini söyleyen Oğuz Satıcı iddialı: “Para bul derlerse para, yatırımcı bul derlerse yatırımcıyı ben bulurum. Köprünün yıllık gelirinin 3’te 1’i kadar bir gelir elde edilir. İki kıta arasında gidip gelinen eşsiz bir deneyim olur.” 


BAŞKA BİR ÖRNEĞİ YOK


Oğuz Satıcı’nın paylaştıklarına göre projenin detayları şöyle:

- Dünyada ilk defa iki kıta arasında gidip gelen böyle bir platform hayata geçmiş olacak. 


- Çevresi tümüyle camla kaplı olacak, içerdekilerin dışarıyı görüşü hiçbir şekilde kısıtlanmayacak.


ÖZEL DAVETLER VERİLEBİLECEK


-  Platform, düğünler , etkinlikler ya da devlet başkanlarının turistik turları için de iyi bir alternatif.



Mehmet Ali Ergün/Akşam



 


Geri Dön