İstanbul'un alışveriş caddeleri olumlu sinyaller veriyor!
Dünyanın önde gelen gayrimenkul danışmanlık şirketlerinden Cushman & Wakefield’ın, İstanbul'un 3 ana caddesini inceleyen altıncı İstanbul Alışveriş Caddeleri Raporu yayınladı…
Cushman & Wakefield’ın, Avrupa Yakası'nda İstiklal Caddesi ve Rumeli, Teşvikiye, Vali Konağı ve Abdi İpekçi'yi kapsayan Nişantaşı Bölgesi ile Anadolu Yakası'ndaki Bağdat Caddesinde, güzel hava koşullarının da olumlu etkisiyle yaya trafiği artarken, boş mağazaların kiralanmasında da artış gözlemlendi.
Anadolu Ajansı’nda yer alan habere göre; rapora göre, kiralama işlem sayısı 2019’da artış gösterdi. Üç ana cadde toplamında, 2016 yılında 105, 2017 yılında 109, 2018 yılında 139 ve 2019 yılında ise 112 kiralama işlemi yapıldı. Diğer taraftan, 2018 yılı itibarıyla tüm caddeler toplamında boş olan 103 mağazanın 45 tanesi 2019 yılı itibarıyla kiralandı.
İstiklal Caddesi eski popüler günlerini yakalayacak
İstanbul Alışveriş Caddeleri raporunda, İstanbul’un en önemli kültür, turizm ve ticaret merkezlerinden biri olan İstiklal Caddesi'nin yeniden eski popüler günlerine geri döneceğine de vurgu yapıldı. Caddedeki perakendeci yapısı, ziyaretçi yoğunluğuna hizmet etmeye yönelik gelişirken sosyalleşebilme adına alternatif de oluşturulmaya başlandı.
Yerli ve yabancı perakendeci talebinin gelecek yıllarda artacağı beklentilerine ek olarak, caddede kentsel yenileme çalışmalarının yoğunluğunun giderek azalması ve geçen yıllara oranla azalan güvenlik endişeleri ile İstiklal Caddesi’nin orta vadede eski ününü yakalayacağı yönünde güçlü sinyaller veriyor.
Ana caddeler içerisinde en kalabalık cadde olma özelliği taşıyan İstiklal Caddesi'ndeki yaya trafiği 2019 yılında hem hafta içi hem de hafta sonu olmak üzere oldukça artış gösterdi. Havaların mevsim normallerin üzerinde seyretmesinin oluşturduğu etkiyle caddede, hafta içi yüzde 50 artış, hafta sonu ise 2 katına çıkan bir artış yakalandı.
Bağdat Caddesi'nde uluslararası markalar artıyor
Cushman & Wakefield’in raporunda, hem İstanbul’un en uzun hem de Anadolu Yakası’nın en gözde alışveriş caddesi olan Bağdat Caddesi’nde, 2019’da bir önceki yıla göre benzer seviyede kaydedilen perakende arz sayısı 341 oldu. Caddede kentsel yenileme çalışmaları, alışveriş caddeleri arasında en yoğun şekilde gerçekleşirken, 2019’da sayı metrekare bazında az da olsa arttı.
Bağdat Caddesi bulunan boş mağaza sayısı 2019 yılında düşüş göstererek son üç yılda olduğu gibi azalmayı sürdürüyor. 2018 yılında 42 adet olan kentsel yenileme proje sayısı ise 2019’da 44 adet olarak belirtildi.
2019’da İstanbul’un tüm gözde alışveriş caddeleri için ifade edilebilecek en çarpıcı gelişme olan iyi hava koşullarının yarattığı büyük etkiyle sıçrama gösteren yaya trafiğinin bir sonucu olarak, Bağdat Caddesi’nde de tahmin edilen ortalama ziyaretçi sayısı geçtiğimiz yıla göre, hafta içi 2,5 katına çıkarken, hafta sonu ise yüzde 26’lık bir artış oranı ile diğer caddelere göre daha az bir yükselme kaydetti.
2019’da yükselişe geçen yeme-içme sektörü Bağdat Caddesi’nde de etkisini göstermeye devam ederek, bu kategorideki mağaza sayısında artış gösterdi. Perakende mağaza sayılarının artış gösterdiği kategorilerde aksesuar ve kozmetik ile ev eşyası ve dekorasyon sektörü yerini alırken, giyim ve ayakkabı kategorisi önceki yıllarda yakaladığı artışı devam ettiremeyip az da olsa düşüş yaşadı. Genel olarak bakıldığında ise caddedeki mağaza sayıları geçen yıla benzer seviyelerde kaydedildi.
Bağdat Caddesi üzerinde 2019’da lüks marka sayısı 35 mağazaya ulaşırken, uluslararası marka sayısı ise artış göstererek 60’tan 64’e yükseldi. Uluslararası markaların az da olsa artış göstermesi bu düzelmenin devamlılığı yönünden olumlu sinyaller verdi.
Nişantaşını yeni nesil kahveciler ve restoranlar destekledi
Avrupa Yakası ve İstanbul’un en önemli lüks perakende merkezlerinden olan Nişantaşı Bölgesi’nde 2019’da yaya trafiğinde önemli bir yükseliş yaşanarak hafta içi yüzde 50’den fazla, hafta sonu ise yüzde 75’ten fazla artış belirlendi. Kentsel yenileme çalışmalarının yoğunluk seviyesinde ise bir önceki yıla göre değişim görülmedi.
Nişantaşı Bölgesi’nde, tüm kategorilere bakıldığında sektör dağılımında önemli bir farklılık görülmezken, geçen yıla oranla mağaza sayısında en fazla artış, az bir oranda da olsa giyim ve ayakkabı kategorisinde kaydedildi.
Yeme-içme sektörüne ait mağaza sayısındaki yükselme eğilimi, diğer iki ana caddelere oranla Nişantaşı Bölgesi’nde ön planda görülmedi. Bununla birlikte, kozmetik ve aksesuar kategorisinde ise küçük bir gerileme meydana geldi. Perakende arzında küçük bir düşüş görülerek, 381 mağaza olarak kaydedilen Nişantaşı Bölgesi’nde, boş mağaza sayısı 2019 yılında da azalmasını sürdürerek son üç yıldır devam eden düşüş eğilimini korudu.
"Boş mağaza sayısındaki azalma caddelerde iyileşme açısından önemli"
Açıklamada görüşlerine yer verilen Cushman & Wakefield Yönetim Kurulu Başkanı Tuğra Gönden, şunları kaydetti:
"İstanbul’un en gözde üç alışveriş caddelerinin ağırlığını oluşturduğu ana cadde pazarında, perakendeci talebi, dalgalı döviz kuru, TL cinsinden kira sözleşmeleri düzenlemesi gibi faktörlerden her üç caddedeki kırılganlığın minimum seviyeye inmesi adına hala zamana ihtiyaç duyulmakta. Bütün bunlara rağmen, İstiklal Caddesi’nin son dört yıldır geçirdiği sürece bakılırsa, özellikle bu yıl önemli bir toparlanma sürecine girdiği görülmekte, bu da caddenin popüler günlerini orta vadede tekrar yakalayacağı yönünde sinyaller veriyor.
Bağdat Caddesi ve Nişantaşı Bölgesi’ne bakıldığında ise umut veren bir tabloyla karşı karşıyayız. Bu toparlanma sürecinde, çıkış yapan uluslararası markaların geçen yıllara oranla azalmasını da göz önünde bulundurmak gerek. Her üç ana caddede de boş mağaza sayısındaki azalma eğiliminin bu yıl da aynı doğrultuda sonuçlanması, caddelerde iyileşme açısından önemli bir faktör olarak karşımıza çıkıyor."
E-ticaret şirketlerinin gözü AVM yatırımında!
AVM yatırımcıları yatırımlarından vazgeçmiyor!