21 / 12 / 2024

İzbeton'un Pınarbaşı'nda mıcır tesisi kurması tartışma yarattı!

İzbeton'un Pınarbaşı'nda mıcır tesisi kurması tartışma yarattı!

İZBETON’un Pınarbaşı’nda bir taş ocağının ruhsatını kiralayıp mıcır tesisi kurması sektör temsilcileri arasında tartışma yarattı. Temiz İzmir Derneği Başkanı Nivent Kurtuluş işletmenin nakliye maliyetini artıracağını savundu.



İZBETON Pınarbaşı'ndaki bir taş ocağının ruhsatını kiralayarak mıcır tesisi kurdu. Temiz  İzmir  Derneği Başkanı Nivent Kurtuluş, üretilecek mıcırın kentin diğer yerlerine nakliyesi için İZBETON'un kasasından yıllık 10 ile 50 milyon lira çıkacağını öne sürerek, "Bornova'da yıllarca taş ocaklarına çevre için ruhsat verilmedi. Şimdi İZBETON ruhsat kiralıyor. Ama üreteceği mıcırın nakliyesi astarından pahalı" diye konuştu. 


Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü'nün geçtiğimiz Haziran ayında çevre izin belgesi olmadığı gerekçesiyle 43 bin lira ceza kestiği İZBETON, bu kez taş ocağı işletmeciliğine soyundu. Kentteki taş ocaklarından yılda 2 milyon tona yakın mıcır alan İZBETON, Çiçekliköy'ün karşısında bulunan İKSAŞ'a ait tesisin maden ruhsatını iddiaya göre ton başına 80 kuruş rödovans (aidat) sözleşmesiyle kiraladı. 


Yıllardır taş ocağı işletmelerine çevreye zarar verdikleri gerekçesiyle ruhsat vermeyen Büyükşehir'in kendi şirketi İZBETON'a Çiçekliköy'ün karşısındaki 2007 yılında taş ocakları rehabilitasyon alanı ilan edilen bölgenin yanında yer kiralaması sektör temsilcileri tarafından 'çılgınlık' olarak değerlendirildi. Temiz İzmir Derneği Başkanı Nivent Kurtuluş ise, böyle bir tesis kurulmasının İZBETON'un sırtına ek maliyet yükleyeceğini öne sürdü. 


Ağır nakliye faturası 


İZBETON'un kiralama yapmadan önce ilçelerdeki mıcır ihtiyacını karşılamak için bölgesel ihale yaptığına dikkat çeken Kurtuluş, bundan sonra mıcırın Bornova'dan gönderilmesi durumunda en önemli masrafın nakliye olacağını savundu. Kiralamanın yıllık 2 milyon ton malzeme alım garantisiyle gerçekleştirildiği öğrenilirken İZBETON, sektörde geçerli olan ton başına kent merkezi için 5, uzak ilçeler için 25 lira nakliye ücreti ödeyecek. Kurtuluş, bunun yılda 10 ile 50 milyon lira arasında nakliye ücreti demek olduğunu söyledi. 


İZBETON'un neden diğer ocaklardan alım yapmak yerine işletme maliyetleri çok yüksek bir yatırım yaptığını açıklaması gerektiğini söyleyen Kurtuluş, "Bir diğer konu ise acaba diğer ocaklardan teklif alındı mı? Eğer ortada bir ihale varsa, kaç kişiden teklif alındı? Bizim yaptığımız araştırmada diğer ocaklardan mıcır, ton başı çok daha az maliyetlerle elde edilecekken, neden böyle yüksek bir kiralama yapıldı. Bu soruların yanıtlanması gerekiyor. Mıcırın üretim maliyeti var, patlatma maliyeti, kırma eleme maliyeti var, stok sahasına nakliye maliyeti binecek. Stok sahasından nereye gidecekse bir de onun maliyeti var. Bunları üst üste koyduğunuzda, bir de hantal yapıyı eklediğinizde çok yüksek bir maliyet ortaya çıkacaktır" dedi. Kurtuluş, bu soruları İZBETON'a da sorduklarını ancak yanıt alamadıklarını da sözlerine ekledi.


Yeni Asır


Geri Dön