Narlıdere Metrosu'nun tamamlanması gecikebilir!
İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin Narlıdere Metrosu’nda yaptığı revizyonun Ulaştırma Bakanlığı’na onaylatmaması tepki çekti. Uzmanlara göre yapılan revizyonlarla metro hattı zamanında tamamlanamayacak.
2018 yılının Haziran ayında 7.2 kilometre uzunluğundaki Narlıdere Metrosu'nun temeli atılmıştı. Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt Şirketi 7 istansyondan oluşacak projenin ihalesini kazanmıştı. Projenin 2021 yılında tamamlanması bekleniyordu.
Sabah Gazetesi'nde yer alan habere göre, İzmir Büyükşehir Belediyesi, inşaat çalışması başladığında revizyona gitti. Bu kapsamda Ulaştırma Bakanlığınca onaylı projede yer alan istasyonların hacimlerinde yüzde 25 ila 75 oranında küçüldü. Proje tadilatı ile birçok yürüyen merpen, asansör ve çıkış noktası da iptal etti.
Projeyle ilgili yapılan değişiklikler Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı'na bildirilmedi. Büyükşehir'in projeyi yeniden Ulaştırma Bakanlığına ve Proje Altyapı Genel Müdürlüğü'ne onaylatmasının ardından imalatlara başlaması gerekiyordu. Bu ayrıntı atlanarak, onay alınmadan yüklenicinin yeni imalatlara başlaması sağlandı. Konuya ilişkin uzmanlar, yapılan revizyonlarla Narlıdere Metrosunun zamanında bitirilmesinin hayal olduğunu iddia etti. Revize edilen istasyonlar için yeni uygulama projelerinin çizilmesi gerektiğini söyleyen uzmanlar, "Bu da önemli bir zaman kaybına neden olacak. Dolayısı ile de proje öngörülen sürede kesinlikle bitmeyecek. Durum böyle olunca yüklenici, idareden kaynaklı revizyonları gerekçe göstererek Büyükşehir'den süre uzatımı isteyecek. Ardından da idareden enflasyona dayalı fiyat farkı talep edecek. Tüm bunlar Büyükşehir'in kasasından ekstra para çıkmasına neden olacak" dedi.
FİYAT DÜŞECEK Mİ?
Uzmanlar yapılan revizyonla projede bir çok imalatın çıkarıldığını söyledi. Uzmanlar, "Normal koşullarda yüklenici firmanın ihalede verdiği fiyat teklifine projeden çıkarılan imalatlar da dahil olduğu için Büyükşehir'in fiyat eksitmesine gitmesi gerekiyor. Yani iptal edilen imalatların maliyetlerinin ihale bedelinden düşülmesi gerekiyor. Bu konunun Büyükşehir Belediyesi tarafından mutlaka açıklığa kavuşturulması gerekiyor. Aksi takdirde kamu zararı söz konusu olacaktır" ifadelerini kullandı. İzmir Büyükşehir'in eski Raylı Sistem Daire Başkanı Hanefi Caner, Büyükşehir'in muhakkak yeni projeyi Ankara'ya onaylatması gerektiğini belirterek, "Genel olarak projeyi ele aldığımızda bu kadar değişiklik sonrası yeni projenin Ulaştırma Bakanlığı Genel Müdürlüğünden izin alınması lazım. Hatta ihalenin yapısı değişiyor ve yapılacak işler de değişiyor. İhale sakat bir hale gelmiş. Çünkü ihaleye giren diğer yüklenici firmaların itiraz etme hakları var. Proje esastan değişiyorsa zaten yenilenmesi lazım" dedi. Proje değişikliğinin her zaman belediyenin yetkisinde olduğunu vurgulayan Caner, şöyle devam etti: "Projede yapılacak işin bu kadar azalmasından sonra fiyatın aynı kalması mümkün değildir. Mevcut şartlara göre buna da bir ayarlanma yapılmalı. Yapılmazsa bu sefer diğer yüklenici firmaların itiraz etme hakkı doğar."