22 / 11 / 2024
fuzul

Japonlar DASK’ı incelemeye geliyor!

Japonlar DASK’ı incelemeye geliyor!

Afet Yönetim Sistemi, hızı ve etkinliğiyle dünyaya örnek oldu. Depremlerle anılan Japonya'nın doğal afet kurumu, bu modeli incelemek üzere Türkiye'ye geliyor.




Türkiye'nin, afetlerle oluşan hasar ve kayıpları gidermek amacıyla kurduğu Afet Yönetim Sistemi, hızı ve etkinliğiyle dünyaya örnek oldu. Depremlerle anılan Japonya'nın Doğal Afetlerle Mücadele Kurumu, modeli incelemek üzere Türkiye'ye gelecek. Deprem gibi afetlerin oluşturduğu hasarlara karşı mağdurlara hızlı ödeme yapılması büyük önem taşıyor. Dünyada hasar ödeme sistemlerinde 2 farklı yaklaşım ve uygulama öne çıkıyor. Son dönemde büyük afetlerden birine maruz kalan Yeni Zelanda depremden 1-1,5 yıl sonra ödeme yaparken, Japonya hasarları hemen ödeyen bir yöntem izledi. 


VERİ  TABANI KURULDU 

Dünyanın önde gelen yazılım firmalarından SAP, bu iki örneği analiz ederek Boğaziçi Üniversitesi işbirliğiyle Doğal Afet Sigortaları Kurumu (DASK) için yeni bir model geliştirdi. Proje çerçevesinde Türkiye’nin uzaydan fotoğrafları çekilerek bir veri tabanı oluşturuldu. Türkiye’deki 60'a yakın sigorta şirketi yılda 2-3 milyona yakın hasar dosyası işlerken, bu proje sayesinde tek bir kurum, tüm bu şirketlerden fazla dosyayı muhtemel bir afette hızlı ve doğru şekilde işleyebilecek altyapıya kavuştu. 


SİSTEM YENİLENDİ 

Projeyle, DASK'ın sistemi, büyük miktarlı hasar dosyalarının etkin bir şekilde işlenebilmesi ve sigortalılara tazminatların en hızlı ve doğru şekilde ödenmesi için yenilendi. Sisteme altlık olarak, birçok kurumda büyük boyutlu operasyonlarda kullanılan SAP yazılımı seçildi. Sistemin oluşturulmasında Türkiye’de deprem alanında faaliyet gösteren kurum ve kuruluşlarla bilgi alışverişinde bulunuldu. Yakın zamanda Japonya ve Yeni Zelanda'daki depremlerin tecrübelerinden de yararlanıldı. 


MOBİL CİHAZLARA UYGUN 

Yeni sistemle, ihbardan tazminatın ödenmesine ve hukuk sürecine kadar tüm akışlar yazılım üzerinden yönetilerek izlenebiliyor. Hasar tespit ve ekspertiz sürecinde mobil cihazlar kullanılabiliyor. Bu sayede sahadan merkeze çevrimiçi hızlı veri akışı sağlanıyor. Muallak hasar ve tazminat hesaplamada adil ve hızlı operasyon için DASK’a özel bir maliyetleme modeli oluşturuldu. Sigortalıların ödemelerini hızlı ve verimli şekilde alabilmeleri için banka sistemiyle çevrimiçi entegrasyon sağlandı. 


EKİPLERE SUNUM YAPILDI 

Bu proje dünyada ilk olmasına rağmen örnek hasar yönetim sistemi olarak dikkati çekti. Özellikle mobil eksper uygulaması beğeni topladı. SAP'ın, analist şirketlere anlatarak olumlu geri bildirimler aldığı projedeki yeni nesil pratikler, Dijital İnovasyon Zirvesi'nde uluslararası sigorta şirketlerine de aktarıldı. Japonya’nın Doğal Afetlerle Mücadele Kurumu, Afet Yönetim Sistemi Projesi'yle yakından ilgilenen kurumlardan biri oldu. Japon ekiplere uzaktan çok sayıda sunum ve demo yapıldı. Bu çalışmalar sonrası kurum, DASK’ı ziyaret etmeye karar verdi. 


Test edildi 85 hasar incelendi

Yeni proje kapsamında geliştirilen söz konusu sistem, ilk olarak 10 Ocak 2016 tarihinde gerçekleşen Kırşehir depreminde test edildi. Bu depremde oluşan 85 hasar incelendi ve süreç başarıyla işletildi.  


15 günde 2 milyon dosya

Hayata geçirilen dönüşümle 2 milyona yakın hasar dosyası sadece 15 gün içinde doğru ve hızlı bir şekilde işlenebiliyor. Projede, uçtan uca afet yönetim süreçlerinde otomasyon ve standardizasyon, hızlı veri işleme ve kapsamlı mobil inceleme dikkati çekiyor.


Akşam


Geri Dön