Kale Grubu 2021'de daha çok büyüyecek!
2020 yılının sanayiciler açısından çok zor geçtiğini, 2021'de de temkinli ilerleyeceklerini söyleyen Kale Grubu Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO'su Zeynep Bodur Okyay, yeni fırsatları ve sanayideki durumu anlattı.
Kale Grubu Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO'su Zeynep Bodur Okyay, 7 yıldır İstanbul Sanayi Odası (İSO) Meclis Başkanlığı görevini yürütüyor. Bu nedenle de tüm dünyada olup bitenleri analiz etme fırsatı bulduğunu söylüyor. 2020 yılının sanayiciler açısından çok zor geçtiğini, 2021'de de temkinli ilerleyeceklerini vurguluyor.
Para Dergisi'nden Özlem Aydın Ayvacı'nın haberine göre; ofiste yaşananlarla sanayide yaşananların farklı olduğuna da dikkat çeken Okyay, şöyle devam ediyor: "Sanayicilik o kadar zor ki hiç kimse küçümsemesin. Kısıtlamalar, üretim planlamaları, teslimat, test, altyapı, tedarik pek çok noktada pandemide sıkıntı yaşadık. Büyük emek veriyoruz, pandeminin üstesinden gelmek! için çok uğraştık."
Okyay, grubun savunma ve havacılık sektörlerinde Türkiye'nin F-35 programından çıkarılmasıyla yüzde 40'a varan kayıplar yaşadığını söylüyor. Bu kaybı telafi etmek için ticari-sivil havacılık alanındaki firsatlara yöneldiklerini belirtiyor.
Kale Grubu Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO'su Zeynep Bodur Okyay, grubun yeni dönem rotasını, baktıkları yeni fırsatları ve sanayideki durumu anlattı:
1- 2020'yi geride bıraktık, çok zor bir yıldı. Sizin açınızdan nasıl geçti?
Bizim açımızdan da zor bir yıl oldu. Pandemiye hiç kimse hazırlıklı değildi. Hep birlikte global bir yaşam krizini deneyimledik. Bu dönemin en önemli parametresi, belirsizlik ve bilinmezlikti. Bu da iş dünyasında büyük kayoi varattı. Pandemiyi özümüze dönüp, içimize baktığımız bir farkındalık dönemi olarak değerlendirdik. Şikayet etmek yerine aksiyon almanın önemine inandık. Kısıtlarımıza yakından baktık ve neyi daha farklı yapabileceğimize kafa yorduk. İlk şoku atlatıp yeni başlangıca hazırladığımız bir döneme girdik. Tüm çalışma arkadaşlarımın özverisiyle iyi yol aldığımızı düşünüyorum.
Bugün geriye dönüp baktığımda dünyada COVID-19 dan bağımsız süregelen sorunlar oldugunu, COVID-19'un sadece tetikleyici ve hızlandırıcı olduğunu görüyorum.
2020 genel olarak bu yeni normale adapte olmakla geçirdiğimiz bir yıldı. Operasyonel mükemmellik, ticari mükemmellik, müşteri deneyiminin kullanıcı alışkanlık ve gereksinimlerine göre farklılaşıp iyilestirilmesi, ihracat odaklı büyüme, seramiğin farklı yaşam alanlarında kullanımına ilişkin inovasyon, uzaktan ve seyreltik çalışma ortamında etkin süreç ve performans yönetimi ve tabii ki dijital dönüşüm konusunda stratejilerimizi gözden geçirerek aksiyon noktalarımızı belirledik.
2- Pandemi işlerinizi nasıl etkiledi?
Pandemi, sanayi için çok daha zor bir süreç oldu. Genel anlamda işlerimiz durmadı. Mesafeli çalışma nedeniyle tempo bir dönem yavaşladı, kapasite kullanımı düştü.
Kale Arge'de turbo jet motorumuzu nihayet teslim edebilir hale geldik, entegrasyon proje sine geçiyoruz. İzmir'deki savunma şirketimiz Kale Pratt & Whitney tarafında cok ciddi bir hedef sapması yok. Bu yıl Türkiye'nin en hızlı büyüyen şirketleri arasında yerimizi aldık. Şirketimiz en hızlı büyüyen 100 şirket içinde 18'inci oldu.
Savunma ve havacılıkta yerlileştirme ve millileştirme kapsamında devam eden bazı projelerimiz vardı. Bu sürecin bundan sonra da devam edeceği öngörüsüyle iş planlarımızı yapmaya devam ettik. Küresel bir reset dönemi yasiyoruz. İster istemez adaptasyon sart. Yeni düzene kendimizi hazırlamamız için eylem planlarımızı, sektörel ve şirket bazında tespit etmek üzere çalışıyoruz. Önceliklerimizin sırası değişti.
3- Nelerin önceliği değişti?
Makro anlamda ilk defa WEF Küresel Riskler Raporu'nda, iklim krizi hem kısa hem uzun vadede riskler arasında gösteriliyor. AB gündeminde de Yeşil Mutabakat, Yesil Dönüşüm var. Dönüşüm riskleri gerçek ve bu riskleri azaltmak için herkes üzerine düşeni yapmalı.
Şirket olarak dijitalleşme her zaman önemsediğimiz bir konuydu ama şimdi daha da öne çıktı. Bunun dışında itibar projelerimizle ülkemize değer katmayı ve etkimizi sürdürülebilir kılmayı hedefliyoruz. Amacımız bir sanayi grubu olarak bu ülkede sadece işveren değil, değer veren olmaya devam etmek.
4- 2020, yapı grubunda hem sektör hem sizin açınızdan nasıl geçti?
2020 yılında COVID-19 etkisiyle nisan, mayıs ve haziran aylarında sektörde yüzde 20-25 oranlarına varan düşüşler yaşandı. Yılın ikinci yarısında yurt içinde konut kredi faiz oranlarının düşüşü, yarım kalan inşaatların tamamlanması, pandemiyle evlere kapanan halkın yenileme ihtiyaçlarının tetiklenmesiyle yurt içi satışlarda tekrar bir ivmelenme oldu. Seramik karo ihracatı, nisan-mayıs aylarındaki küçülmenin ardından hızlıca toparlanarak yüzde 15 civarında miktarsal büyümeleri yakaladı. Seramik karodaki üçüncü çeyrek ihracat artışıyla birlikte kapasite kullanım oranları yüzde 60'lardan 90'ların üzerine çıktı. 2020 yılının ikinci yarısındaki nispi toparlanmaya rağmen miktarsal olarak yurt içinde yüzde 7, ihracatta yüzde 6 civarında küçülme gerçekleşti.
Seramik sektörü olarak 2020 yılında ihracatta değersel olarak yüzde 5 büyüdük. Bu büyümeyi özellikle yüzde 17 büyüyen seramik karo sağladı. Pandeminin olumsuz etkilerinin kış mevsiminin de etkisiyle 2021'in ilk çeyreğinde devam etmesi, aşı uygulamalarıyla birlikte ikinci çeyrekten itibaren normalleşmenin başlaması bekleniyor. İhracatta özellikle seramik karoda yakalanan ivmenin 2021'de de sürmesi, seramik sağlık gereçlerinin ihracatının da toparlanarak bir sonraki yıl seramik sektörü ihracatının toplamda yüzde 5'in üstünde bir büyüme yakalaması beklentimiz. Seramik karo üretiminde Türkiye'de arz fazlası var. Yıllık kurulu üretim kapasitesi 600 milyon metrekare. Bu durum hem yurt içi hem ihracatta fiyat rekabetini çok agresifleştiriyor, şirket kârlılıklarını düşürüyor. Bu da şirketlerin hem kendisini hem sektörü geliştirecek yeniliklere kaynak ayırmayı zorlaştırıyor.
5- 2020'de ciroda nasıl bir performans sergilediniz?
Kale Grubu cirosu 2019'a göre yüzde 35 büyümeyle 4 milyar TL'ye ulaştı. Bunda yapı grubunda hem iç piyasada hem ihracatta yılın ikinci yarısında yaşanan talep artışı etkili oldu.
6- Yapı grubunda nasıl bir ajandanız var?
Kaleseramik, küresel pazarlara odaklanan, ülkemizin bu alanda jenerik marka olmuş ve lider güçlü markası. 100'ü aşkın ülkeye ihracat yapmanın yanında, stratejik öneme sahip ülkelere olan ihracatımızı daha da artırmayı amaçlıyoruz. Özellikle seramik kaplama malzemelerinde en büyük üretici ve ihracatçı olan Çin'de ciddi bir büyüme gerçekleştiriyoruz. Atıkların önlenmesi, hammaddeden son ürüne malzeme ve süreç iyileştirmeleri, sektöre yön verecek inovatif ürünlerin tasarımı, geliştirilmesi gibi birçok proje yürütüyoruz. Kalekim tarafında ise hem yurt dışında hem yurt içinde büyüme planlarımız var. Kalekim ürünleri güçlü bir dağıtım ağıyla 80 ülkede tüketici ve profesyonellerle buluşuyor. Ancak biz yerinde üretim gerçekleştirerek tüketiciye ulaşmayı hedefliyoruz.
7- Yurt dışı yatırım planınız mı var?
2016 yılında Kenya'da bir yatırım projemiz başladı. Afrika'da yatırımlarımızı, şimdi Kuzey Afrika'da Cezayir ve Balkanlar'da Arnavutluk’ta sürdüreceğiz. Daha sonraki odağımızda ise Bati Afrika ve Avrupa yer alıyor.
Ayrıca yapı grubunda uzun vadeli hedeflerimiz doğrultusunda yurt içi ve yurt dışında yeni kanal ve satis getinci modernizasyon ve tevsi yatırımları planlıyoruz, Yaşam alanlarına yeni anlamlar katmayı hedefledik. Bu doğrultuda dijitalleşme, inovasyon ve sürdürülebilirlik başlıkları altında cesitli inisiyatifleri başlattık, Endüstri 4.0, dijitalleşme ve yalın üretim uygulamaları son 3 yıldır bu alanda yatırımlarımızın ve ana faaliyetlerimizin temelini oluşturuyor.
8- Dijitalleşmeye son 3 yılda ne kadar yatırım yaptınız?
Grubumuzun dijital dönüşümü için 5 yıla yayılan bir program izliyoruz, 2018'de başladık, 3'üncü yılı tamamladık. Bu zamana kadar dijitalleşmeye 20 milyon dolar yatırım yaptık, 12 milyon dolar daha yapacağız.
9- İzmir'deki dijital fabrika endüstri 4.0 seviyesinde mi?
Oraya ulaşmaya çalışıyoruz.
10- İtalya'daki yatırımınız ne oldu?
İtalya'da yatırımımızda pandemide çok zorluk çektik, ofisleri kapatmak zorunda kaldık.
11- Dijitalleşme kapsamında neler hayata geçiriyorsunuz?
Burada sadece dijitalleşmek için yatırım yapmaya inanmıyoruz. Bu konun getirdiği temel yetkinlik olduğunu di öncelikle eğitimlere başladık. Ardin altyapı çalışmalarını yaptık. Şimdi bun sekillerimize ve iş modelimize ent için yoğun çaba sarf ediyoruz.