Kanal İstanbul projesinde son durum!
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın "İnadına Kanal İstanbul’u da yapacağız" demesinden sonra, çılgın proje yeniden gündeme geldi. Peki Kanal İstanbul projesi kapsamında neler yapıldı? Neler yapılması planlanıyor? İşte Kanal İstanbul projesinde son durum...
AKP İstanbul 7. Olağan Kongresi’nde açıklamalarda bulunan Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, “Şimdi beğenmiyorlar ya, engellemeye çalışıyorlar ya, Kanal İstanbul projemizin tüm teknik çalışmaları tamamlandı, diğer adımları için gerekli çalışmaları da başlatıyoruz. Onlara rağmen Kanal İstanbul'u da yapacağız, inadına yapacağız. Kanal İstanbul'la İstanbul nasıl güzelleşecek, nasıl bir başka şehir olacak bunu da görecekler. Alıştıracağız” diye konuştu.
Sözcü'de yer alan habere göre; Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın açıklamalarının ardından, 2011'de çılgın proje olarak gündeme gelen Kanal İstanbul projesi yeniden konuşulmaya başlandı.
10 yıldır Türkiye'nin gündeminden düşmeyen ve Katar Emiri'nin annesi Şeyha Moza'nın arazi yatırımı yaptığı projeye ilişkin detaylar şu şekilde:
Marmara Denizi'ni Küçükçekmece Gölü'nden ayıran noktadan başlayarak, Sazlıdere Baraj Havzası boyunca devam eden, Sazlıbosna Köyü'nü geçerek Dursunköy'ün doğusuna ulaşıp Baklalı Köyü'nü geçtikten sonra Terkos Gölü'nün doğusunda Karadeniz'e ulaşan güzergahta yer alan projenin mülkiyet analizine göre, 45 kilometre uzunluğundaki bölgede arazilerin büyük bir kısmının şahıs ve şirketlere ait olduğu belirlendi.
Kanal İstanbul projesi güzergahında toplam 8 bin 300 parsel mevcut. Bu parsellerin 5 bin 908'inin yani yüzde 71'inin özel mülkiyetin olduğu belirlenirken, yüzde 7'sinde ise diğer kamu kuruluşlarıyla ortak olan şirketlere ait paylar tespit edildi.
Kanal İstanbul'un geçeceği güzergah toplam 152 milyon metrekare büyüklüğünde bir alanı kapsıyor. Bu alanın 37.5 milyon metrekaresi su yolunda kullanılacak. 25.5 milyon metrekaresi ise kamusal alan ihtiyacının giderilmesi amacıyla kullanılacak.
Geriye kalan 89 milyon metrekarelik alanda ise kanal manzaralı villa, apartman ve çok katlı sitelerden meydana gelen yapılar, alış veriş merkezleri, oteller, okullar, limanlar ve kamu binaları bulunacak.
YENİ ŞEHRİN DETAYLARI
Kanalın etrafında inşa edilecek yeni şehir projesi için çalışmalar bitirildi. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, bölgedeki yapılaşmayı belirleyecek olan 7 etaplık 1/5000 ölçekli nazım ve 1/1000 ölçekli uygulama imar planlarından üçünü onaylamış, itirazları almıştı. Şimdi nihai karar için bekleniyor.
Yenişehir projesinin birinci etabını kapsayan imar planları Arnavutköy'deki tarım arazilerinin yapılaşmaya açılmasına neden oluyor. 39 milyon metrekare büyüklükteki birinci etabın odağında ticaret ve turizm bulunuyor.
Kanal İstanbul'un Karadeniz girişinin doğusundaki Yeniköy'de ayrılan 2 milyon metrekare büyüklüğündeki alan lojistik merkezi yapılacak. İstanbul Havalimanı'nda geliştirilen kargo şehrinin konteyner limanı ve antrepolar ile desteklenerek, kentin lojistiğinin büyük bir bölümünün bu bölgeye aktarılması amaçlanıyor.
Havalimanının yanında Tayakadın'da ayrılan 2.2 milyon metrekarelik alanda teknoloji üssü kurulması planlanıyor. Fuar ve kongre turizmine hizmet sunacak 1.4 milyon metrekarelik alan da havalimanı ve teknoloji geliştirme bölgesi ile bağlantılı olacak.
Hazırlanan planda Baklalı bölgesinde sağlık turizmine yönelik faaliyetlerin olabileceği bir yer tasarlandı. Bu alanda ulusal ve uluslararası ölçekte hizmet sağlayacak ve tüm ihtisas dallarını bünyesinde bulunduracak hastane, rehabilitasyon merkezi, sağlık köyleri, yaşlı bakım evleri inşa edilecek.
Küçükçemece Gölü-Sazlıdere Barajı-Terkos Gölü güzergahında yapılacak olan Kanal İstanbul projesinde çıkarılacak 1 milyar 155 milyon metreküp hafriyatla, Marmara Denizi'nde 3 yapay ada yapılacağı belirtilmişti.
Mali açıdan etkin görülmediği için çıkarılan toprak ile Karadeniz kıyısında 38 kilometrelik kıyı dolgusu gerçekleştirilecek. Su yolu için 166 milyon metrekarelik alanda imar düzenlemesi yapılacak olan projenin, hazırlık, kazı çalışmaları ve diğer imalatlarla birlikte 7 yılda bitirilmesi planlanıyor.