Karşıyaka Opera Binası'nın yapımı durdu mu?
İzmir’de 102 milyon lira fazla bedelle ihale edilen opera binasındaki çalışmalar durma aşamasına geldi. İstanbul’daki AKM inşaatının 479 günde kaba inşaatı tamamlanırken, İzmir’de ise 804 günde daha temelden çıkılamadığı ortaya çıktı.
İzmir Büyükşehir Belediyesi, 73 bin 800 metrekarelik opera binası inşaatı ihalesini uzun zamandır gerçekleşemedi. İlk proje 2006-2007 yılında gündeme geldi ancak 10 yılda ihale bir türlü yapılamadı. En son 2017 yılında düzenlenen ihaleyi ortak aldığı Avusturyalı Waagner-Biro firmanın iş bitirme belgesi sayesinde 102 milyon lira yüksek teklif vermesi karşısında kazanan Çağdan Mühendislik, 25 Eylül 2018'de inşaata başladı. İnşaat süresi 1464 gün olacak. Ancak, bu zamana kadar aradan geçen 804 güne karşı inşaat temel seviyesinde seyretti. İhalede iş bitirme belgesi kullanılan Avusturyalı firma Kasım 2019 yılında çekip giderken, ihale şartnamesindeki özel şartı tek başına karşılayamamasına rağmen işin tamamının devredildiği Çağdan Mühendislik, inşaatı hızlanmadan devam ediyor. İnşaatı yaklaşık 1 yıl sonra başlayan İstanbul AKM'de ise kaba inşaatın yüzde 95'i tamamlandı.
'AVRUPA ŞAMPİYONU OLUR'
Yeni Asır'da yer alan habere göre; bu tablo hakkında değerlendirmelerde bulunan Büyükşehir Belediye Meclis Üyesi AK Partili Erhan Çalışkan, şunları söyledi: "Büyükşehir'in tüm yapım işlerinde yapım sürelerinin başka illerle kıyaslandığında çok daha uzun verildiği görülüyor" diyen Çalışkan, "Daha büyük olmasına rağmen Denizli'de 120 günde yapılan battı çıktı, Gaziemir'de nerdeyse 1 yılda yapıldı. İstanbul'da 2 katı büyüklüğündeki metro inşaatı 3 yılda biterken İzmir'de Konak-Fahrettin Altay metrosu 10 yılda zor bitti. Ege Üniversitesi'nden Bornova merkeze yapılacak 3 duraklık metroyu 2 durağını yapıp bıraktılar. Nerdeyse 10 yıldır Evka 3-Bornova arasındaki 800 metrelik hattı yapamadılar. İnsanları metro ile Evka 3'e getirip otobüsle Bornova merkeze taşıyorlar. İstanbul AKM binası 95 bin 600 bin metrekare ve kentin göbeğinde inşaat çalışmalarının en zor olduğu bölgede. Onun yapım süresi 700 gün. İzmir opera binası 73 bin 800 metrekare çalışma koşulları son derece uygun trafik ve insan yoğunluğundan uzak bir bölgede ama işin yapım süresi 1466 gün. Yol bakım onarım işinin normal süresi 346 gün ama bir de ilave süre vermişler firmaya. Balıkçılar Meydanı, Narlıdere Metro inşaatı, Halkapınar İZSU binası, İZSU'nun yaptığı altyapı işlerinin bir çoğunda süre uzatımları var. İddia ediyorum; İzmir Büyükşehir, ihaleden sonra yapılan proje değişikliklerinde ve verilen süre uzatımlarında Avrupa şampiyonudur" dedi.
'ÖDENEN PARALARA YAZIK DEĞİL Mİ!'
Tunç Soyer'in 'İzmir'i marka şehir yapacağız' sözleri üzerine açıklamalarda bulunan Erhan Çalışkan, "Bunu derken kastettiği sanırım bu değildi. Halkapınar'da İZSU binası yapım ihalesi yaptılar. Daha temel aşamasında proje değişikliğine gittiler. Opera binasında sözleşme imzalanır imzalanmaz proje değişikliğine gittiler. Altyapı projeleri hariç ihaleden sonra yapılan proje değişiklikleri hem yaptığınız ihalenin şeffaflığına gölge düşürür hem de teknik ve bürokrat kadronuzun yeterliliğini sorgulatır. Bu ihalelere çıkmadan önce projeler doğru hazırlanmalı ve ihaleye katılan firmaların eşit şartlarda yarışması sağlanmalıdır. İhaleye çıkmadan önce bu projelerin çizilmesi için milyonlarca lira proje parası ödenmektedir. Eğer ihaleden sonra proje değiştirecekseniz bu projelere ödenen paralara yazık değil mi?" dedi.
İSTANBUL AKM'NİN KABA İNŞAATI TAMAM
TOKİ'nin inşaatı müteahhit firmalar tarafından gerçekleşen ve Başkan Recep Tayyip Erdoğan'ın temelini attığı 96 bin 500 metrekare kapalı alana sahip olacak. İzmir'de bulunan opera binasından çok daha büyük olacak İstanbul AKM inşaatının İzmir'dekinin neredeyse yarısı kadar bir süre içerisinde kaba olarak tamamlanma aşamasına gelmesi, aradaki farkı ortaya çıkardı.