Kira artış talepleri devam ederse verimsiz mağazaların kapısına kilit vurulacak!
Markaların başlattığı cazip kampanyalara rağmen talep, geçtiğimiz Kasım'da da sınırlı kaldı. BMD Başkanı Sinan Öncel, piyasa gerçekleriyle örtüşmeyen kira artış taleplerinin devam etmesi durumunda verimsiz mağazaların kapanabileceğini söyledi.
Organize perakendede başlatılan birbirinden cazip pek çok indirim kampanyasına rağmen talep geçtiğimiz Kasım ayında da beklentilerin altında kaldı. Talepte Eylül ayından itibaren başlayan yavaşlama, Kasım'da da sürdü. Birleşmiş Markalar Derneği’nin (BMD) üyeleri arasında yaptığı ve merakla beklenen Kasım ayı anketinin sonuçları kamuoyu ile paylaşıldı.
Anket ile ilgili önemli açıklamalar yapan Birleşmiş Markalar Derneği Başkanı Sinan Öncel, pek çok marka için Kasım'da da satışların beklentilerin altında kaldığını dile getirdi. Sinan Öncel sözlerine şu şekilde devam etti: “2023 yılının genelinde 2022 yılına göre adet satışlarında artış var. Cirolardaki fiyat kaynaklı artışlar ise baz etkisinden dolayı Eylül ayından bu yana azalıyor.
Dünya gazetesinde yer alan habere göre adet satışlarında Eylül ve Ekim aylarındaki ciddi düşüşten sonra indirim kampanyalarıyla geçen Kasım ayından umutluyduk. Sonuç bizim beklediğimiz gibi olmadı. Kasım ayında üyelerimizin yüzde 61’inin adet satışları artış gösterirken yüzde 39’unun geriledi. Söz konusu ankete katılan üyelerin yüzde 12’lik kısmının adet satışlarında yüzde 40’ın üzerinde artış var.
Fakat birbirinden cazip indirimlerin başlatıldığı bir ayda markaların yüzde 39’luk kısmının satışlarında görülen düşüş talepteki daralmayı da işaret ediyor. Diğer bir taraftan, Kasım sezonun da etkileriyle yabancıya satışların ciddi oranda düştüğü bir ay oldu. Kasım ayında üyelerimizin yüzde 41’lik kısmı yabancıya adet satışları artış gösterirken, yüzde 59’luk kısmının da azaldı.
Gıda dışındaki perakendede talep beklentilerin altında kalmakla beraber markalarımız indirim kampanyaları ile Kasım ayında enflasyonla mücadeleye önemli bir katkı sağladı.
Geçen ay TÜFE yüzde 3,28 artış gösterirken giyim ve ayakkabı grubunda fiyatlar yüzde 0,31 oranında gerileme gösterdi. Pek çok firma farklı oranlarda da olsa indirimleri sürdürüyor. Bu nedenle de Aralık ayında da özellikle giyim ve ayakkabı grubunda fiyatların gerileyeceğini ya da çok sınırlı bir artış olacağını belirtebiliriz.”
KİRALAR ETKİLİYOR
Yaptığı açıklamada organize perakendenin güncel konularına da değinen Sinan Öncel, fahiş kira artışları ve yasal düzenlemelere rağmen bir türlü şeffaflığın sağlanamadığı genel giderlerin öncelikli iki sorun olduğunu dile getirdi. Birleşmiş Markalar Derneği üyelerinin yüzde 87'lik kısmının fahiş kira artışı taleplerinden şikayetçi olduğunu kaydeden Öncel, şöyle konuştu: “Organize perakende sektörü için kiralar en önemli maliyet kalemini oluşturuyor. 10. uzama senesini dolduran kontratlarda 6-7 kata ulaşan kira artışı talepleriyle karşı karşıya kalıyoruz. Oysa enflasyonla topyekûn mücadele amacıyla öncelikle kira dahil tüm maliyetlerdeki artışlarını dizginlemeliyiz. Piyasa gerçekleriyle örtüşmeyen kira artış taleplerinin sürmesi halinde yılbaşından sonra verimsiz mağazaların kapatılması gibi bir durumla da karşı karşıya kalabiliriz.
Diğer yandan yasal düzenleme yapılmasına rağmen pek çok alışveriş merkezinde ortak alan ve enerji giderleri konusunda şeffaf olmayan uygulamalar hâlâ sürüyor. Alışveriş merkezi yönetimlerinden sağlıklı genel gider dökümü alamayan üyelerden de her ay çok sayıda şikâyet geliyor.”
TURİSTLER BELİRLEYECEK
Sinan Öncel ayrıca yaptığı açıklamada 2024 yılında organize perakendenin performansında kira ve personel giderleri gibi maliyet artışlarıyla tüketicinin alım gücünün ve turist alışverişinin belirleyici olacağını da sözlerine ekledi.
Ev sahibi olmak isteyenler dikkat! 'Kademeli satış’ modeli nedir, nasıl işliyor?
1939 yılında Milli Emlak'a ait arsaların satılması yasaklanmış!