Özel okula dönüşmek isteyen dershanelere 10 yıl bina kiralama imkanı!
Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı, değişikliklerle özel okula dönüşmek isteyen dershanelere, 25 yıla kadar arsa tahsisi veya 10 yıla kadar bina kiralama imkanı verildiğini söyledi.
Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı, "Öğrenciyle ilgili sorunların okul düzeyinde çözülmesi ilkesini esas alarak, merkezden yerele doğru yetki devrini gerçekleştireceğiz" dedi.
Bakan Avcı, Plan ve Bütçe Komisyonunda bakanlığının 2016 yılı bütçesi ile ilgili sunum yaptı. Avcı'nın sunumu öncesinde bakanlık bürokratlarının kendilerini tanıtmasının ardından bazı muhalefet milletvekilleri, kadın bürokrat sayısının az olmasını eleştirdi.
Avcı, bürokratlar arasında erkeklerin çoğunlukta olmasına karşın, öğretmenlerin büyük çoğunluğunun ise kadın olduğunu dile getirdi ve kadın bürokrat sayısının artırılması için çalışacaklarını bildirdi.
Avcı, sunumda, bakanlığın, okul öncesi eğitimden başlayarak eğitim ve öğretimin her kademesinde bütün bireylerin nitelikli eğitime eriştiği bir eğitim sistemi oluşturmayı hedeflediğini belirtti.
Hükümet olarak bu dönemde eğitim ve öğretime erişim, eğitim ve öğretimde kalite ile kurumsal kapasitenin güçlendirilmesi alanlarındaki çalışmaları yoğun şekilde sürdürdüklerini vurgulayan Avcı, "Özgürlükçü, üretken, rekabetçi ve günümüzün bilgi tabanlı ekonomisinin ihtiyaç duyduğu insan gücünü yetiştiren nitelikli bir eğitim sisteminin oluşturulması, bu sisteme uygun öğretmenlerin yetiştirilmesi, müfredatın geliştirilmesi ve eğitim ortamlarının tesis edilmesi yönündeki çalışmalarımız bu dönemde de aynı hız ve kararlılıkla devam edecek" dedi.
Okul türleri ve bölgeler arası başarı farklılıklarını azaltarak eğitimde fırsat eşitliğine bütün boyutlarıyla hayatiyet kazandıracaklarına işaret eden Avcı, sürece uygun olarak öğretmen yetiştirme ve eğitim yönetimi alanlarında da önemli dönüşümleri hayata geçireceklerini bildirdi.
Avcı, bu yıl da bütçeden en fazla payın eğitime ayrıldığına belirterek, "2002’de 10 milyar TL olarak gerçekleşen bütçe payımız, 2016 yılında 100 milyar 390 milyon 305 bin TL olarak belirlenmiştir"dedi.
AK Parti hükümetleri sivil ve demokratik eğitim sistemi oluşturmak için eğitimin her türlü vesayetçi anlayıştan, eşitlik ilkesine aykırı ve yasakçı uygulamadan arındırıldığına değinen Avcı, bu çerçevede, serbest kıyafet uygulamasından, öğretmenler için başörtüsü yasağının kalkmasına, liselerde başörtüsünün serbest olmasından, 28 Şubat’ta mağdur edilen öğretmenlerin mesleklerine dönmelerine, meslek liselerindeki katsayı adaletsizliğinin kaldırılmasından, müfredattaki antidemokratik ifadelerin ayıklanmasına ve farklı dil ve lehçelerde eğitimin önünü açan düzenlemelere kadar birçok önemli yeniliğin altına imza atıldığına işaret etti.
Avcı, zorunlu eğitimi 8 yıldan 12 yıla çıkaran eğitim reformunun yine hükümetleri döneminde yapıldığını anımsatarak, bu reformlar sayesinde her kademedeki okullaşmada ve ortalama eğitim süresinde artış sağlandığını ve eğitim sürecinin özgür ve demokratik çerçeveye kavuşturulduğunu bildirdi. Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi’nin (FATİH Projesi) de hükümetleri döneminde hayata geçirildiğini hatırlatan Avcı, projenin uygulanmasına yönelik çalışmaların hızlı ve kararlı şekilde devam ettiğini belirtti.
Bu süreçte eğitsel e-İçerikler oluşturulduğunu vurgulayan Avcı, bu içeriklerin Eğitim Bilişim Ağı (EBA) üzerinden öğretmen, öğrenci ve velilere tamamen ücretsiz olarak sunulduğunu dile getirdi.
Bakan Avcı, "Video, animasyon, kitap, etkileşimli sözlük, dergi, sunum dosyası, eğitsel oyun türlerinde 150 binden fazla içeriği, 8 milyondan fazla kullanıcısıyla EBA, kısa zamanda K12 düzeyinde dünyanın en büyük eğitim portalı haline gelmiştir" ifadesini kullandı.
-TEOG ile ayrı sınavsız yerleştirme yapılmaya başlandı
Temel Eğitimden Orta Eğitime Geçiş Sistemi (TEOG) ile okulların, öğretmenlerin ve müfredatın merkeze alındığını belirten Avcı, "Temel eğitimden ortaöğretim kurumlarına ayrı bir sınav olmaksızın öğrenci yerleştirme uygulaması başlatılmıştır" dedi.
Eğitimde diğer bir yeniliğin de özel sektörün eğitimdeki payı ve katkısını artırmayı hedefleyen dershanelerin dönüştürülmesi süreci olduğunu bildiren Avcı, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Bu sayede, hem okulu ikinci plana atan, öğrencileri çoktan seçmeli test odaklı bir sürecin içine sokarak sosyal hayattan soysal hayattan tecrit eden, veliler için ciddi mali külfetler getiren ve adeta alternatif bir eğitim sistemi oluşturan dershanelerin yol açtığı olumsuzluklara son verilmiş, hem de eğitim ve öğretimin özel öğretimin kapasitesini artıracak bir sürecin başlaması sağlanmıştır. Özel öğretim kurumlarının nitelik ve niceliğinin artırılması, eğitim sistemimizde kalite ve rekabet odaklı eğitim hizmetlerinin verilmesine katkı sağlayacaktır."
Özel sektörün eğitimdeki katkısını artırmak amacıyla verilen teşvik düzenlemelerinin devam edileceğini aktaran Avcı, MEB’in 2015-2019 Stratejik Planında özel öğretimin payının okulöncesinde 9,16’dan 23’e, ilkokullarda 3,31’den 6’ya, ortaokullarda 3,51’den 7’ye ve ortaöğretimde 4,78’den 12’ye çıkarılmasının hedeflendiğini vurguladı.
Yeni özel okulların açılmasını teşvik amacıyla çeşitli tedbirler öngörüldüğüne işaret eden Avcı, özel okullarda niteliği hızlı ve kalıcı bir şekilde yükseltmek için kalite geliştirme sistemi çalışmalarının devam ettiğini dile getirdi. 9 ve 10’uncu Kalkınma Planlarında da eğitimde özel sektörün payının artırılması yönünde hedefler bulunduğuna dikkati çeken Avcı, bu hedefe ulaşmak için örgün eğitimde özel okullaşma oranının artırılmasına yönelik çalışma yapıldığını ifade etti.
Özellikle özel okullarda öğrenim gören öğrencilere sunulan eğitim öğretim desteği ve diğer teşviklerle dönüşüm programları sayesinde özel sektörün eğitime yatırım yapmasının özendirildiğini belirten Avcı, 2014-2015 eğitim ve öğretim yılında, dershanelere belirli süre verilerek özel okula dönüşmelerini teşvik edici düzenlemeler yürütüldüğünü dile getirdi.
Avcı, bu kapsamda, ilgili kanuni düzenlemelerin hayata geçirildiğini anımsattı. Avcı, değişikliklerle özel okula dönüşmek isteyen dershanelere, 25 yıla kadar arsa tahsisi veya 10 yıla kadar bina kiralama imkanı ve okula dönüşme taahhüdünde bulunan dershaneler de 2018-2019 eğitim ve öğretim yılı sonuna kadar bulundukları binalarda okul olarak faaliyet göstermelerine olanağı verildiğini söyledi.
Avcı, böylece hem 10. Kalkınma Planında hem de bakanlığın 2015-2019 Stratejik Planında yer alan "dezavantajlı gruplar başta olmak üzere, eğitim ve öğretimin her tür ve kademesinde katılım ve tamamlama oranlarını artırmak" hedefi doğrultusunda eğitim ve öğretimde kalite odaklı rekabet ortamının oluşturulacağını ve isteyenlerin özel okul imkanından yararlanmasının sağlanacağını belirtti.
Bakan Avcı, okul sayılarına ilişkin de şu verileri paylaştı:
"2015-2016 eğitim ve öğretim yılı itibarıyla Bakanlığımıza bağlı 2 bin 326 anaokulu, 39 bin 847 ilkokul ve ortaokul ile 341 yatılı bölge ortaokulu bulunmaktadır. 2015-2016 eğitim ve öğretim yılında 2 bin 322 Anadolu lisesi, 261 fen lisesi, 92 sosyal bilimler lisesi, 57 spor lisesi, 74 güzel sanatlar lisesi ve bin 149 Anadolu imam hatip lisesi bulunmaktadır. Ayrıca mesleki ve teknik ortaöğretimde 2015-2016 eğitim ve öğretim yılı itibarıyla 2 bin 300 mesleki ve teknik Anadolu lisesi, 96 mesleki ve teknik eğitim merkezi, 894 çok programlı lise olmak üzere 3 bin 290 okul bulunmaktadır."
-Merkezden yerele yetki devri
Avcı, yeni dönemde bakanlığın kurumsal örgütlenmesinin, eğitim sisteminin ulusal düzeyde politika belirleme, koordinasyon ve denetiminden sorumlu olacak şekilde geliştireceklerini belirtti.
Avcı, şunları kaydetti:
"Öğrenciyle ilgili sorunların okul düzeyinde çözülmesi ilkesini esas alarak, merkezden yerele doğru yetki devrini gerçekleştireceğiz. Okulları akademik, sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif performansa göre değerlendirerek, sonuçlarının kamuoyu ile paylaşılmasını sağlayacağız. Ortaöğretimde uygulayageldiğimiz okul bazlı bütçe yönetimine, temel eğitim okullarımızın da geçmesine yönelik çalışmalarımızı tamamlayacağız."