Satış ve pazarlamacıların gözünden 2014 konut sektörü!
2013’ü geride bırakmaya son 5 gün kaldı. “Konutta Satış ve Pazarlama Buluşmaları” toplantısında 2013 tüm detayları ile masaya yatırıldı ve 2014 beklentileri paylaşıldı. İşte satışçıların gözünden 2013'ün değerlendirmesi ve 2014 beklentileri…
Emlakkulisi.com tarafından bu yıl ilki düzenlenen “Konutta Satış ve Pazarlama Buluşmaları” nın gündeminde “2013’te gayrimenkul sektörü” ve “2014 beklentileri” vardı. İnşaat girişimcilerinin yanı sıra satış ve pazarlama temsilcilerinin de katıldığı toplantıda 2013’te yaşanan tüm gelişmeler masaya yatırıldı ve 2014 beklentileri paylaşıldı.
İşte satış ve pazarlama ekibini bir araya getiren o buluşmada öne çıkan başlıklar ve yorumlar…
Tek senaryolu günler geride kaldı
Murat Bozkurt (Areas PM Yönetim Kurulu Başkanı)
2014 normal bir yıldı. Şirket olarak finalize ettiğimiz projeler var. Ataşehir, Sancaktepe ve Şerifali projelerimiz finalize oluyor. Zekeriyaköy’e yeni başladık. 2014 yılında bunların yanı sıra 4 yeni projeye daha başlayacağız. Birinci projemize Şubat-Mart gibi başlayacağız diğerlerine ise 2014’ün ortalarında. Tedbirlerimizi artık bir senaryoya göre yapmıyoruz. Tek senaryolu işler artık geride kaldı. Bundan 4-5 yıl önce tek senaryo ile proje üretilebiliyordu ama artık böyle değil. Artık tek senaryolu günler geride kaldı.
Bazı lokasyonlarda arz fazlalığı var
Ahmet Sarıcalı (Şua İnşaat Satış Pazarlama Koordinatörü)
2013 için iyi ile kötü arası diyebiliriz. Biz Şua İnşaat olarak proje teslimlerimizi yaptık. 2013’ün ilk çeyreği kötü değildi. Fakat son 6 ayda mevcut olaylardan dolayı piyasa daraldı. Buna bazı lokasyonlardaki arz fazlalığını da sayabiliriz. Özellikle Avrupa Yakası’nda bazı lokasyonlarda fazla üretim var. Ama 2012 kadar kötü değildi 2013. Talep de vardı ama aşırı bir talep yoktu. 2013 stabil gitti diyebiliriz. Önümüzde bomba gibi bir 2014 var. Çok parlak görünmüyor. Ama kalitesini ve farklılığını projesine, şirketine, ofislerine indirebilen her firma her türlü krizi atlatır. Doğru projeyi, doğru zamanda ve doğru fiyatla geliştirdiğiniz zaman krizden etkilenmiyorsunuz.
İç ve dış etkenler dengelenmeli
Zeynel Abidin Besleney (Evko Meot İnşaat Yönetim Kurulu Üyesi)
Proje geliştirirken projenin kendine ait bilgileri var; lokasyonu, fiyatı, alıcı kitlesi, segmenti gibi…Bir de sizin dışınızda gelişen etkenler var; son 1 haftadır yaşadığımız olaylar gibi. Eğer bu ikisi arasındaki denge iyi kurabilirse; güçlü alt yapıları olan firmalar, alıcı kitlesini iyi tutturanlar ve nish proje üretebilenler bu süreci aşabilir diye düşünüyorum.
Merkezden uzak projelerin satışı zorlaşacak
Soner Keleş(Keleş İnşaat Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı)
Biz firma olarak 2013’ün ortasından itibaren zor geçeceğini düşünüyorduk ki öyle de oldu. Önümüzde 3 tane seçim var. Seçimlerin bu ülkede ne kadar zor geçtiği ortada. Biz 2014’te şehir merkezlerinde proje geliştirmeye devam edeceğiz. Bazı yerlerle anlaştık. Şehir merkezine uzak lokasyonlardaki projelerin satışının zorlanacağına inanıyoruz. Her sektörün bir inişi bir de çıkışı vardı. 2013’e kadar zirvedeydi konut sektörü de. Bundan sonra bu büyüme biraz yavaşlayacak ve orta seviyelere gelecek. Bundan sonraki süreçte de markalı konutların ön planda olacağını düşünüyoruz.
Kartal fazla şişirildi
Yalın Arıyeşil (Mesa Mesken İstanbul Bölge Satış ve Pazarlama Müdürü)
2013 Mesa Mesken olarak iyi geçti ama benim kişisel beklentilerimin biraz altında geçti diyebilirim. Şu an Kartal’da projemiz var. Lokasyon olarak aslında Mesa’nın çok dağarcığı olmayan bir lokasyon. Daha merkezi yerlerde projelerimiz vardı. Kartal’da sirkülasyon anlamında bir sıkıntı var. Biraz bizi şaşırttı. Benim kişisel görüşüm kartal konusunda haddinden fazla bir şişirilme var. Kartal’a inanıyoruz ama zamanı var.
Yüzde 100 kazandırdık
Arzu Güler (Sarp Grup Medya ve Kurumsal İletişim Direktörü)
Sarphan Finans Park projesinde satışın sonlarına geldik. Projemizden daire alanlar yüzde 100 prim yaptı. Finans Merkezi içinde olmamız büyük şans. İnşaatın da sonuna gelmek üzereyiz. Başka projelerimiz de olacak.
Sürprizlere açık
Eli Aseo (Bulvar İstanbul Genel Müdür Yardımcısı)
Sektör sürprizlere çok açık bir sektör. 2013 iyi geçti ama 2014 neler getirir bilemeyiz. Bekleyip göreceğiz. Satışlarda lokasyon da çok etkili. Bakıyorsunuz bir lokasyonda satışlar tıkanırken başka bir lokasyonda tam tersi olabiliyor.
Zor bir yıl olacak
Engin Tortumlu (Çukurova Tower Satış ve Pazarlama Müdürü)
Çok kötü bir yıl geçirmedik ama çok çok daha iyi olabilirdi. 2014’ün 2013 gibi geçmeyeceğini düşünüyorum. Biraz zorlanacağımızı düşünüyorum.
Rekabetten korkmayın
Aybars Kızılsencer (Resicon CEO'su)
Rekabetten korkmayın. Rekabet işin en önemli noktası. En korkulması gereken nokta ıssız bir yere düşmek. Ama rekabet varsa sen o rekabetten meyveni yiyebiliyorsun. Ben bu sektörün 2014’te daha büyük bir rekabet içinde olacağını düşünüyorum. Çok güzel fikirler çıkacak. Çünkü rekabet ortamında yeni fikirler çıkmak zorunda.
Zorlanacağız
Fisun Kapki (KHG Yapı Genel Müdür Yardımcısı)
2014’te zorlanacağımız şeyler bekliyor. Yeni Tüketici Yasası da problem olarak karşımıza çıkacak. Bazı maddeler üreticileri çok zorlayacak. Maketten satışın önüne geçtiler, sigorta zorunluluğu getirdiler, 1+0 dairelerin satışını kısıtladılar… Bu gibi maddeler bizleri zorlayacak. Yine yüzde 18 KDV uygulaması da diğer sorun.
Nihan Ürel (Web Planlama Sahibi)
2013 yılında internet ayağında harcamalar ciddi oranda arttı. İnternet trendi gayrimenkul sektöründe 2004-2005 yıllarında adım adım başladı. 2008’den itibaren şirketler daha bilinçli, profesyonel ve sonuç odaklı kullanmaya başladılar. 2014’ün de çok keyifli geçeceğini düşünmüyorum.
2. Konutta Satış ve Pazarlama Buluşmaları’ndan öne çıkan başlıklar!
Şengül KIRMIZITAŞ/Emlakkulisi.com