01 / 05 / 2024

Sefa Targıt: Asansörlerin yüzde 63'ünün kullanılması riskli!

Sefa Targıt: Asansörlerin yüzde 63'ünün kullanılması riskli!

Asansör ve Yürüyen Merdiven Sanayicileri Derneği Başkanı ( AYSAD ) Sefa Targıt, asansörlerin yüzde 37'sinin kullanılabilir, yüzde 63' ünün ise kullanılamayacak kadar riskli olduğunu vurguladı...



Asansörlerin 2012 yılından itibaren periyodik olarak yılda bir kez muayene edildiğini anlatan Asansör ve Yürüyen Merpen Sanayicileri Derneği Başkanı (AYSAD) Sefa Targıt, kontrollere temel oluşturan yönetmelikte önerilen düzeltmelerin yürürlüğe girmesi gerektiğine dikkat çekti. Targıt, "2013 yıl sonu itibarıyla elde edilen ve Bakanlıkta toplanan verilere göre, asansörlerin yüzde 37'sinin kullanılabilir, yüzde 63'ünün ise kullanılamayacak kadar riskli olduğu ortaya çıktı" dedi. 


Dernek olarak birinci gündem maddelerinin yönetmenliğin düzeltilmesi olduğunu açıklayan Asansör ve Yürüyen Merpen Sanayicileri Derneği Başkanı (AYSAD) Sefa Targıt, mevzunun halka anlatılması gerektiğini kaydederken, bununla ilgili bir kamu spotu çalışması yaptıklarını ve bu çalışmanın da hala müsteşarlıkta onay beklediğini söyledi. Targıt, Türkiye'de şu anda 300 bin asansörün olduğunu, kentsel dönüşüm ile birlikte bu sayının giderek artacağını ifade etti. 


2013 yıl sonu itibarıyla elde edilen ve Bakanlıkta toplanan verilere göre, 151 bin 475 asansör kontrolden geçti ğini aktaran Targıt, 44 bin 329 asansörün emniyet standartlarına uygun bulunduğunu, kontrol edilen 96 bin 542 asansörün, yüksek risk taşıdığı gerekçesiyle kullanımdan men edildiği bilgisini verdi. Targıt, "Asansörlerin yüzde 37'sinin kullanılabilir, yüzde 63'ünün ise kullanılamayacak kadar riskli olduğu ortaya çıktı" dedi. Asansör sektörünün inşaat sektörüne paralel bir gelişim sergilediğini aktaran Targıt, "İnşaat sektöründe firma ölçeği büyüyor, kurulacak ortaklıklarla veya satın almalarla asansör firmalarımnda büyümesi gerekiyor" dedi. 


Bina iç trafiğinin bina kalitesini belirleyici unsur olduğuna değinen Targıt, bu nedenle asansör tasarımının çok önemli olduğunu belirterek, asansörün bina tasarlanırken tasarlanması gerektiğine dikkat çekti. 


Diğer yandan sektörün ihracat durumunu değerlendiren Targıt, "Ana pazarlarımız olan Mısır, İran ve Kuzey Afrika'daki siyasi olaylardan ihracatımız kötü etkilendi. 


Ana pazarlarımızda Çin Halk Cumhuriyeti gibi bir tehlikeli rakip de var. Ucuzluk bu pazarlarda çok önemli. Avrupa'da durum böyle değil. Orada ucuzluktan ziyade malın kalitesine temel gerekleri karşılamasına bakılıyor" şeklinde konuştu. 


"Belediyelerin %15'i yasal zorunluluğu yerine getiriyor" Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunu'na dayanılarak yayınlanan Yönetmelik gereği; İl ve İlçe Belediyeleri'nin, TURKAK tarafından akredite edilmiş A tipi Muayene kuruluşları ile anlaşma yaparak, muayene işlemlerini yürütmek zorunda bulunduğunu anlatan Targıt, bu çerçevede 2014 yılı başına kadar, 440 belediye ve 34 organize sanayi bölgesi, 18 farklı muayene kuruluşuyla anlaşma yaparak asansör yıllık kontrollerine başlandığını aktardı. 


Sefa Targıt, "Türkiye'de 2 bin 950 Belediye bulunuyor ve bu tabloya göre belediyelerin sadece yüzde 15'i yasal zorunluluğu yerine getirmiş bulunuyor. Buna rağmen asansörlerin tahminen yarısının muayene edilmiş olması, asansörlerin yoğun bulunduğu illerdeki belediyelerin yönetmelik gereğini yerine getirdiğini işaret ediyor" şeklinde konuştu. 


Asansör İşletme ve Bakım yönetmenliğinde, periyodik kontrollerin nasıl yapılacağı, usulleri ve kimler tarafından yapılacağı gibi konuların açıklıkla yer aldığını söyleyen Targıt, belediyeler içinde bu muayeneleri yapabilecek bir kadronun bulunmadığına dikkat çekti. Türkiye'de bu işin yapılabilmesi için 600 mühendisin çalışması gerektiğine değinen Targıt, "Pekçok belediyede bir tane makine mühendisi var oda zaten her şeye bakıyor. Bu yönetmelikle, bu işin akredite olmuş A tipi muayene kuruluşlarına yaptırılması hükmü yer aldı. 


Aslında belediye isterse bunu kendi bünyesinde de kurabilir, ancak belediyeler makul yolu seçti ve bunu kendi bünyelerinde kurmadı. Bazı muayene kuruluşları ile anlaştılar" dedi. 


İkinci probleminse, ifrat- tefrit arasında gidip gelme nedeniyle ortaya çıktığını anlatan Targıt, şöyle devam etti: "Hiç kontrol edilmemiş asansörlerde bu kez standarda uygun olmayan en ufak bir şey varsa bu asansörlere kullanılmaz raporu verildi. Bir asansörü anında kapatmayı gerektirecek ölümcül nedenler var. Emniyet aksamı dediğimiz bölümlerde eksiklik varsa, asansör kesin olarak kapatılmalı" açıklamasını yaptı.


Dünya Focus 


Geri Dön