Şemsi Paşa Camii tartışması: Mahir Polat'tan tepki!
Üsküdar'daki Şemsi Paşa Camii'nin deniz kısmına eski İBB yönetimince yapılan ve caminin hasar görmesine neden olan kıyı şeridi projesine tepki gösteren Mahir Polat, "Uygulama tüm Üsküdar tarihi kıyı bandını zalimlik düzeyinde geri dönüşsüz bir şekilde yok etti" dedi.
İBB Genel Sekreter Yardımcısı Mahir Polat, İstanbul’un denize sıfır camilerinden olan, Kuşkonmaz Camii olarak da bilinen Şemsi Paşa Camii’nin deniz tarafında, 2016'da başlatılan dolgu çalışmalarında caminin hasar görmesi üzerine durdurulan projeye ilişkin açıklamalar yaptı.
Sözcü'den Mert Öz'in haberine göre; deniz dolgusu yapılmadan, yayaların deniz yönünden geçişlerini emniyetli şekilde sağlayacakları yeni projeye ilişkin bilgi paylaşan Polat, “2017-2019 arası yaşanan ağır tahribatı elimizde olsa bir dokunuşla düzeltsek. Bu gerçek yaranın tedavisi için emekle çalışmaya devam edeceğiz” diye konuştu. Polat, bazı kesimlerin tepki gösterdiği yeni inşa edilen güvenli geçiş konsolunun insan güvenliği için olduğunu ve sonradan kaldırılacağına da dikkat çekti.
KAZIK ÇAKMA NEDENİYLE DUVARLARI ÇATLADI
2017'de Kültür Bakanlığı Koruma Kurulları ve Vakıflar Genel Müdürlüğü'nün onayı, dönemin iBB yönetiminin uygulaması ile Üsküdar kıyısında denize 12 bin metrekare dolgu yapıldığını ve 960 kazık çakıldığını dile getiren Polat, tarihi cami duvarlarının bu kazık çakma işi sebebiyle çatladığını belirtti.
“Uygulama tüm Üsküdar tarihi kıyı bandını zalimlik düzeyinde geri dönüşsüz bir şekilde yok etti” diyen Polat, “Üsküdar'ı pervasızca tanınmaz hale getiren bu uygulamalar için yoksul İstanbullunun cebinden yaklaşık 52 milyon lira denize atıldı” dedi.
KÜLTÜR BAKANLIĞI KORUMA KURULLARI ONAYLADI
12 bin metrekare dolgu çalışması sonunda bu alanda neredeyse özgün kıyı dokusu ve karakteri bırakılmadığına vurgu yapan Polat, bu uygulamaların tamamının Kültür Bakanlığı Koruma Kurulları ve VGM onayı ile dönemin İBB yönetimi tarafından gerçekleştirildiğine dikkat çekti.
Polat, Salacak ile Üsküdar arasında oluşturulan yaya yönlendirmesi sonucunda Kuşkonmaz Cami'nin deniz ile arasındaki 3 metre yoldan günlük onbinlerce insanın geçeceği bir yönlendirilmiş yaya yolu ortaya çıkarıldığını dile getirerek, yıllardır şantiye halinde duran projede 2019 yılında gelen İBB yönetiminin yaptıklarını açıkladı.
SADECE BİR GÜVENLİK ÖNLEMİ
2019'da yüzde 98'i bitmiş meydanın artık toparlanması sürecinde İBB’nin günlük 30 bin yayanın yönlendirildiği önceden yaya yolu olmayan 3 metrelik cami deniz arası iskele noktasına 2.5 metrelik kaldırılabilir güvenli geçiş konsolu yapıldığını söyledi. Mahir Polat, şunları kaydetti:
– Bu konsol tarihi kıyı çizgisini koruyan, denize temas etmeyen, kazık çakmayan, beton dolgu yapmayan, altından dalganın geçip cami duvarına vurduğu, sonradan kaldırılacak ve insan güvenliği için yapılmış, insanların bu dar noktada kalabalık içinde denize düşmesi riskine karşı yapılmış sadece 2.5 metrelik bir güvenlik önlemi.
– En önemli özelliği ise geriye kalan tek orijinal kıyı bandını bir örtü şeklinde koruyarak, gerçekleşecek Üsküdar kıyı restorasyonu çalışmasına kadar muhafaza etmesi. Bu konsol, caminin kara tarafında bulunan yaya yollarının düzenlenmesi ile güvenli bir geçiş alanı oluşturulacak çalışma yapılarak kaldırılacaktır. Şimdi önemli olan binlerce insanın geçeceği bu alanda bu süre içinde bir can kaybı yaşanmamasıdır.”
ONAYLI VANDALİZMLE ÜSKÜDAR KİMLİĞİ TAHRİP EDİLDİ
Eski İBB yönetimini eleştiren Polat, şöyle konuştu:
"Osmanlı İstanbul'u kimliğinin en değerli noktası Üsküdar kıyısında 2017-2019 yılları arasında gerçekleşen dolgu projesi adı verilen, tüm koruma kurumları tarafından onaylı vandalizm nedeniyle Üsküdar kimliği tahrip edilmiştir. Bu tahribattan sonra yapılması gereken gerçek görev Üsküdar kıyısı boyunca uzanan bu ağır tahribatın restore edilmesidir. İBB olarak tarihi kentin kimliği ve bu kentte yaşayan insanların korunmasını sağlamak her zaman olduğu gibi asli görevimizdir."