Ulaşımda nostalji turu 3!
Ulaşımda nostalji turumuzda bu kez elektrikli trenlerden hava seferlerine, yolcu vapurlarından 1921 model arabalara kadar pek çok tarihi durağa uğradık. İşte o kareler. (Haberde Eski İstanbul isimli Facebook grubunun içeriklerinden yararlanıldı)...
Eski İstanbul'un ulaşım sektöründeki gelişmelerinin nabzını tuttuğumuz ulaşımda nostalji turumuza kaldığımız yerden devam ediyoruz. 1955 yılında ulaşıma dahil edilen elektrikli tren seferlerinin neden bekleneni vermediğini, İstanbullunun pazar keyfi için hangi güzergahlardan nerelere gittiğini, eski yolcu vapurlarını ve daha birçok nostaljik kareyi haberimizde bulabilirsiniz. İşte ulaşımda nostalji turu 3...
İstanbul'a elektrikli tren – 1955
8 Aralık 1955 tarihli Cumhuriyet Gazetesi haberinden, Sirkeci ile Halkalı arasında ulaşımı sağlayacak elektrikli tren seferlerinin başladığını okuyoruz. İki seneden beri merakla beklenen bu trenler istenilen randımanı sağlayamamış.
Elektrikli trenle bir günde 50.000 yolcu – 1955
Cumhuriyet Gazetesi'nin bir diğer haberinde ise seferlere başlayan elektrikli trenlerin bir günde 50.000 yolcu taşıdığı anlatılıyor. Söz konusu seferlerden birinde Sirkeci ile Soğuksu arasındaki mesafe 44 dakikada katedilmiş.
Elekrikli trenler için üzücü son – 1956
Büyük umutlarla ulaşıma dahil edilen elektrikli trenler 1956 yılında seferden kaldırıldı. 30 Ocak 1956 tarihli Hürriyet Gazetesi, sürekli arıza çıkaran ve istenilen performansı sergileyemeyen elektrikli trenlerin seferden kaldırıldığını duyuruyor.
Bir yılda 1111 yolcu – 1929
8 Ağustos 1929 yılına ait bu kare, İstanbul ile Brindizi arasında ulaşımı sağlayan 'Aero Espresso' isimli tayyarelerden birini gösteriyor. Habere göre, bu tayyareler bir sene zarfında toplam 1111 yolcu taşımış. Bu yolculardan 50'si ise Türk'müş.
Mecidiyeköyü'ne tramvay ulaşımı başladı – 1934
20 Eylül 1934 tarihli bu haberden, günümüzün gözde lokasyonlarından Mecidiyeköy'e o tarihlerde tramvay seferlerinin başladığını öğreniyoruz. Haberde, Mecidiyeköy'e tramvayların ilk etapta 250 metrelik mesafeye kadar sefer yapacağı duyuruluyor.
İstanbullunun pazar keyfi için ulaşım
Eskilere ait karelerden biri de yukarıda gördüğünüz haber. İstanbulluların pazar günlerini nerede ve nasıl değerlendirdiğini içeren haberde, söz konusu bölgelere ulaşımın nasıl sağlandığı yazılı. Örneğin, Polonezköy'ün nakil merkezi Paşabahçe imiş. Köprüden vapurla gidip gelme 37.5 kuruşmuş.
Maç günü trafik – 1964
İstanbul'da maç günleri trafiğin arttığını hepimiz biliyoruz. Fotoğraftan anladığımıza göre eski İstanbul'da aynı dertten muzdaripmiş. 19 Aralık 1964 tarihli Hürriyet Gazetesi, Ali Sami Yen Stadı'nda yapılacak maç için vatandaşların zorluk çekmemesi adına ulaşımın nasıl sağlanacağının haberini yapmış.
Ameli otomobil meraklılarına ders – 1929
Yukarıdaki duyuru, ameli otomobil kullanmak isteyenler için. 1929 tarihli duyuruda, spor meraklısı her gencin derslere katılabileceği söyleniyor. 21 derslik tam programın fiyatı da 30 liraymış.
Unutulmaz sarı baca efsanesinden bir kare
Türkiye Denizyolları İşletmeleri gemileri halk arasında 'Sarı Baca' olarak anılırdı. Yukarıda ise Türkiye Denizyolları İşletmesi'ne ait eskilerden bir gemiyi görüyorsunuz.
Beşiktaş'tan Köprü'ye bilet
Fotoğrafta, meşhur Şirketi Hayriye'nin Boğaz yolcu gemilerine ait bir bilet görüyorsunuz. Bu, Beşiktaş'tan Köprü'ye ikinci mevki yolcu bileti imiş. Üstteki karede Osmanlıcası, alttaki karede ise Latin harflisi var.
Zile bas taksi gelsin
Günümüzde telefonla ulaştığımız taksilere eski zamanlarda zile basarak ulaşılıyordu. Yukarıdaki zil krokisine göre, zile bastığınızdan en geç 2 dakika sonra taksiniz ayağınıza geliyormuş.
1921 son model arabalar
1921 model arabaları merak edeniniz var mı? İşte Osmanlı parası ya da mark ile satılan o arabalar.
İstanbul'un yolcu vapurlarından
Yukarıdaki siyah beyaz karede, o dönemler İstanbul için büyük önem arz eden yolcu vapurlarından birini görüyorsunuz. Bu vapurun adı ise; İttihad.
Hava seferleri başladı – 1932
Hakimiyeti Milliye'nin 19 Aralık 1932 tarihli haberinde, Ankara – İstanbul arası tayyare seferlerinin başladığı anlatılıyor. Tarihi karede ise, Amerikadan gelen bu tayyarelerin iç görüntüsünü inceleyebilirsiniz.
Tayyareye binmek isteyenlere – 1934
İstanbul'dan Ankara'ya yada Ankara'dan İstanbul'a tayyareyle gitmek isteyenlerin yapacaklarını ise yukarıdaki geniş bilgiden okuyabilirsiniz. Örneğin, her yolcu beraberinde sadece 15 kilo eşya götürebilirmiş.
Şebnem BER/Emlakkulisi.com