Ulaşımda nostalji turu 4!
Takvim yapraklarındaki yeni yolculuğumuzda bu kez; İstanbul ulaşım tarihindeki Büssing otobüslere, Almanya'dan ithal tramvaylara ve İstanbul'un ilk otoyoluna rastladık. (Haberde Eski İstanbul Belgeleri isimli Facebook grubunun içeriklerinden yararlanıldı)
Tarih 2 Eylül 1934 yılını gösterdiğinde, İstanbul Limanı'na çıkarılmış tramvaylar herkes tarafından büyük ilgi gördü. Çünkü Almanya'dan ithal edilen bu tramvaylar İstanbul ulaşımı için büyük önem taşıyordu. Yolcuların rahatı düşünülerek tasarlanmış tramvaylar tam tamına 50 kişilik bir kapasiteye sahipti... Ulaşımda nostalji turumuzda bu yeni tramvaylarla sınırlı kalmadık elbet. İşte tarihin tozlu sayfalarındaki diğer kareler...
İstanbul'a ilk otoyol geliyor
Zamanın Hürriyet Gazetesi'nde memlekete yapılan ilk otoyolun haberi yapılmış. Gazetede; asfaltlama çalışmalarına başlanılan otoyolun inşaasının tam gaz devam ettiği söyleniyor.
Tramvay Caddesi'nde istimlak
Fatih Belediye Başkanlığı'na ait bu haritada, Fatih – Edirnekapı Tramvay Caddesi'nin istimlağı gösteriliyor.
Unkapanı Köprüsü yenileniyor – 1932
1932 tarihli haberde, bir aydır trafiğe kapalı olan Unkapanı Köprüsü'nü yıkma kararından vazgeçildiği yazılı. Habere göre, köprü tamir edilerek İstanbulluların hizmetine açılacakmış.
İstanbul trafiğinden bir kesit – 1954
15 Mart 1954 tarihli Hürriyet Gazetesi'nde Bakırköy'de bulunan tren köprüsünün yıkıldığı yazılı. Habere göre, söz konusu köprünün yerine daha yükseği yapılacakmış. Çünkü Bahçelievler'e giden vasıtalar bu yoldan yararlanamıyormuş.
İstanbul'un yeni tramvayları geldi – 1934
3 Eylül 1934 tarihli Vakit Gazetesi'nde, Üsküdar – Kadıköy arası hat için alınan yeni tramvaylardan iki tanesinin getirildiğinin haberi veriliyor. Almanya'dan getirilen bu tramvaylar, son sistem ve elli kişi kapasiteye sahipmiş. Yeni tramvayların kapıları da yan tarafta imiş.
Moda ve Fenerbahçe tramvayları açıldı – 1934
Takvim yaprakları 31 Ekim 1934 yılını gösterdiğinde Vakit Gazetesi, Moda ve Fenerbahçe tramvaylarının açıldığını halka duyuruyor. Söz konusu hattın açılışında İstanbul Valisi de yerini almış.
Ulaşımda yeni plakalar – 1954
Bu tarihi karede ise 1954 yılında İstanbul otomobillerinin plakalarının yenilendiğini görüyoruz. Teknik Üniversite ve Akademiden bir heyetin tetkik ettiği bu plakalar da, şehrin adı tamamen yazılı.
Havadan Paris'e – 1931
20 Nisan 1931 tarihli Hakimiyeti Milliye Gazetesi, İstanbul'dan Paris'e yapılan hava seferlerini anlatıyor.
Tam bir klasik: Büssing otobüsler
Yukarıdaki kare, İstanbul ulaşım tarihinde önemli yeri olan Büssing otobüslerden bir kesite ait.
Eskilerden 'Jeep' modeli
Günümüzün gözde araba modellerinden biri olan Jeep'lerin eski dönemlerdeki modellerini merak edenler fotoğrafı inceleyebilir. Bu ilanda; Jeep'lerin rahat, süratli, emniyetli ve ekonomik olduğu söyleniyor.
Osmanlı döneminden vapur iskeleleri
Osmanlı dönemindeki vapur iskeleleri için fotoğrafı inceleyin; Kuzguncuk İskelesi, Beşiktaş ve Kabataş İskelesi'ni yukarıdaki haritada görebilirsiniz.
Haliç Köprüsü nerede?
Türkiye Deniz Yolları İşletmesi'nin İstanbul haritası, Haliç Köprüsü'nün daha inşasının yapılmadığı dönemlerden. Harita incelendiği vakit, bugünün Sirkeci – Harem arası araba vapuru hattının da olmadığını görüyosunuz.
Şirketi Hayriye'den boğaz gezisi
Yukarıdaki fotoğrafta da Meşhur Şirketi Hayriye'nin 1936 yılında Boğaz gezisi düzenlediğini okuyoruz.
Şebnem BER/Emlakkulisi.com