04 / 05 / 2024

Uzmanlar ikinci el araç konusunda alıcıları uyardı!

Uzmanlar ikinci el araç konusunda alıcıları uyardı!

Çip krizi ve stokçular nedeniyle araç stoklarında meydana gelen sorun fırsatçıları hareketlendirdi. Hasar kaydı olmayan çok sayıda araç ince tamirlerle satışa sunuldu. 



Trafik sigortası olmayan ve ağır hasarlı olduğu için perte olması gereken araçlarını kayıt dışı tamir ettirenler, araçları alanları kandırıyor. Yeni Şafak'tan Şahin Şen'e konuşan; araç fiyatlarının yükselmesi ile birçok hasar kayıtsız aracın tamir ettirilerek piyasaya sürüldüğünü aktaran oto ekspertizleri, araç alacakları konusunda uyarıyor. 

'Hasar kaydı yok diye satıyorlar'

Sosyal medyada oluşturulan sayfalarda satışa sunulan araçların yüzde 80’inde hasar kayıtsız olarak yer alıyor. Yürür durumda olmayan araçların fiyatları 60 bin liradan 150 bin liraya kadar çıkabiliyor. Takla atmış, ön kaput, motor ve şase kısmı aldığı darbeden dolayı dağılmış ve yürür vaziyette olmayan araçların sigorta şirketlerince perte çıkarılıp, hurdaya gönderilmesi gerekiyor.

Uzmanlar ikinci el araç konusunda alıcıları uyardı!

Ama bazı araç sahipleri, özellikle tek taraflı kazaya karışan araçlarını sigorta şirketlerine haber vermeyip tamir ettirmeden satıyor ya da tamir ettirip ikinci el piyasasında hasarsız araç fiyatına satıyor. Bostancı Oto Sanayi Sitesi esnaflarından Salih Öztürk bu durumun son bir yılda daha da arttığını dile getirdi. 

80’li yıllardan bu yana ailece oto tamir işi yaptıklarını söyleyen Salih Öztürk, “Oto kaportacılar ve oto tamirciler hasarlı araç alım satımı yapıyorlar. Zaten yürüyen aksamında problem olan, hava yastığı açılmış, takla atmış olan aracın perte çıkıp hurdaya gitmesi gerekir. Trafiğe çıkışı sakıncalı araçlar bunlar. Önceden merpen altı araç kiralama firmaları bu araçları piyasadan toplar, tamir ettirip piyasaya kiralardı. Şimdi vatandaşlar ağır hasarlı aracını ya satışa çıkarıyor ya da yaptırıp ilana koyup satıyor.” dedi.

Uzmanlar ikinci el araç konusunda alıcıları uyardı!

'Vatandaşı aldatıyorlar'

Salih Öztürk, “Perte çıkması gereken aracın rayiç bedeli 100 bin lira mesela. Vatandaş aracını gidip 50-60 bin liraya toplatıyor. Yürür hale getirip, ilana komple boyalı, hasar kaydı yok, tramer yok yazıyor. Perte çıkarıp 100 bin lira rayiç bedel alacağı aracını ikinci el piyasasında emsallerinden 8-10 bin lira ucuza satarak rayiç bedelin 2 katını kazanıyor. Bu araçlar ağır hasar almış ve trafiğe çıkması ciddi sorun oluşturuyor” diyerek bu araçları alan vatandaşların aldatıldığını söyledi. 

'Sigorta şirketine bildirmiyorlar'

Son bir kaç ay içerisinde tamir edilip piyasa sürülen ağır hasarlı araç sayısında ciddi bir artış yaşandığını belirten Uzmanel Oto Ekspertiz Genel Müdürü Gürbüz Taşkın ise, “Bu araçların sayısındaki artışın temel nedeni piyasadaki araç azlığı ve ikinci el araçlarda meydana gelen fahiş fiyat artışı. Vatandaş aracının sigortası olsa bile tek taraflı kazalarda ağır hasar almış olan aracını sigorta şirketine bildirmiyor. Çünkü sigorta şirketinin araç için belirlediği rayiç bedeli almak işine gelmiyor. Çünkü aracı tamir ettirip sattığında alacağı rayiç bedelden 2-3 kat daha fazla paraya aracını satabiliyor” dedi.

'Tam kapsamlı rapor isteyin'

Bu gibi durumlarda araçların ağır hasarlı olup olmadığının ekspertizlerde ortaya çıkarıldığını söyleyen Taşkın şunları söyledi:

“Zaten böyle ağır hasardan çıkma araçlar mutlaka yolda kalıyorlar. İşte burada araç alımında ekspertizin önemi ortaya çıkıyor. TSE 13805 standart onaylı ekspertizlerde araçların kapsamlı tarama paketlerden geçirilmesi gerekiyor.”

Uzmanlar ikinci el araç konusunda alıcıları uyardı!

'Sigorta şirketleri de satıyor'

Gürbüz Taşkın, ağır hasarlı araçları yalnızca vatandaşların değil sigorta şirketlerinin de sattığına dikkat çekerek, “Tabi ki sigorta şirketleri bunu yasal yapıyor. Sigorta şirketleri tamir edilmesi için yetkili servise götürülen ağır hasarlı aracın ne kadar masrafla tamir edileceğinin tespiti için aracı ekspertize baktırıyor. Bu esnada aynı aracı sovtajcılara sunuyorlar. Sovtaj, hasarlı araçlı alan araçların satılarak sigorta şirketinin giderinin azaltılması gerek. Eğer tamir masrafı fazla ise şirket aracı sovtajcılara satıyor. Böylece araç sahibine ödenmesi gereken rayiç bedelin büyük bölümünü sovtajcıdan alıyor. Yani sigorta şirketinin gideri ciddi anlamda düşüyor” açıklamasında bulundu.

Otomobil piyasasında neler oluyor?

2. el online otomobil pazarında satışlar ve fiyatlar arttı!


Sorumluluk Reddi Beyanı: Emlakkulisi.com.tr’de yer alan haberler ve makaleler yatırım tavsiyesi niteliğinde değildir. Emlakkulisi.com.tr herhangi bir emtia veya dijital varlığın satın alınmasını veya satılmasını önermez. Emlakkulisi.com.tr bir yatırım danışmanı değildir. Bu nedenle Emlakkulisi.com.tr'de yer alan haber ve makalelerin editörleri yatırım kararlarınızdan sorumlu tutulamaz. Okuyucular, haberlerdeki emtia, şirket, varlık veya hizmetler ile ilgili herhangi bir işlem yapmadan önce kendi araştırmalarını yapmalıdır.
Geri Dön