VİA, 3 yıl sadece Türkiye'ye yatırım yapacak!
Via'nın Yönetim Kurulu Başkanı Coşkun Bayraktar," ABD başta olmak üzere yurtdışındaki bu planlarımızı 36 ay süreyle durdurma kararı aldık. Elimizi taşın altına koymam gerektiğine karar verdik. 3 yıl bütün yatırımlarımız Türkiye'ye; ülkemize olacak..." diye konuştu.
Dünyanın en eski alışveriş merkezi Roma'daki Mercati di Triano olarak bilinir-ancak ayakta kalan ve hâlâ hizmet veren en köklüsü ise İstanbul'daki Kapalıçarşı'dır. Yaklaşık 6 asırdır kapıları açık olan Kapalıçarşı, sadece Türk iş adamlarına değil, birçok uluslararası markaya da ilham kaynağı oldu...
Örneğin İtalyan Eataly...
Kapalıçarşı sadece ilham kaynağı olmadı, iş adamlarına alışveriş merkezi kültürü de öğretti. Türk işadamları işte bu kültürü son yıllarda dünyanın farklı coğrafyalarına taşıyor... Hatta bazı ülkelerde model bile olan bile var. Bunlardan biri de Via Properties...
Geçtiğimiz haftalarda ABD'de yayınlanan bir gazete Türk şirketi Via'nın sahibi olduğu Rotterdam Square Mall'ı öne çıkardı... 1988'de New York'ta kurulan bu AVM, 2015'te kriz nedeniyle kapılarını kapatmak üzereyken Via tarafından satın alındı. Türkiye'de Viaport markasıyla tanınan Via'nın Florida'nın ardından satın aldığı ikinci AVM'ydi bu...
9.2 milyon dolara satılan AVM'ye Via adeta hayat öpücüğü kondurdu. 2 bin 500 metrekarelik akvaryum, 3 bin metrekarelik eğlence merkezi inşa eden, AVM'de akvaryumu ziyaret edenlerin sayısı 300bindenfazla. O dönemlerde mağazanın doluluk oranı yüzde 60'ın altındayken şimdilerde yer bulmakta zorlanılıyor.
İşte bu haberin gölgesinde başladı Via'nın Yönetim Kurulu Başkanı Coşkun Bayraktar, işin sırrını "İnsancıl ve eğlenceli alışveriş merkezi" oluşturmakta görüyor.
'ABD'DE MODEL OLUŞTURDUK'
"ABD'de alışveriş merkezi modeli oluşturduk" diye konuşan Bayraktar, "Birçok şirket bizimle bu konuda bilgi paylaşımında bulunmamızı istiyor" diye anlatmaya başlıyor. Via'nın o dönemki hedefi ABD'de bir zincir oluşturmaktı. Fiyatları ortalama 15 milyon dolar seviyesinde olan AVM'ler yapmak veya satın almak istediklerini dile getiren Bayraktar, 2 yıl önce koydukları hedeften bahsetti: "2020'de 10 AVM'ye ulaşmak, uzun vadede ise rakamı 50'ye çıkarmak..."
Ancak planlarını ertelemek zorunda kaldıklarını söylüyor Bayraktar... Hem de ABD'deki bir çok fonun "Bizim AVM'mizi alın" tekliflerinin olduğu bir dönemde...
Sebebini sorduğumda ise "Kredi derecelendirme kuruluşlarının ülkemiz aleyhine tavrı, AB'nin Türkiye'ye siyasi tavrı" diye sıralıyor ve devam ediyor: "Biz de ABD başta olmak üzere yurtdışındaki bu planlarımızı 36 ay süreyle durdurma kararı aldık. Elimizi taşın altına koymam gerektiğine karar verdik. 3 yıl bütün yatırımlarımız Türkiye'ye; ülkemize olacak..."
"TÜRKİYE, FIRSATLAR ÜLKESİ"
ABD'nin fırsatlar ülkesi olduğunu hatırlatınca Coşkun Bayraktar, Türkiye'nin daha fazla fırsat barındırdığını anlatıyor ve ekliyor: "Türkiye'nin imajına yönelik yurtdışında çok olumsuz haber yapılıyor. Ama nedense o ülkelerin şirketleri Türkiye'de yatırım yapmaktan vazgeçmiyor. O ülkenin işadamları Türk şirketlere ortak oluyor, birlikte iş yapıyorlar. Demek ki daha fazla fırsat barındırıyoruz..."
Coşkun Bayraktar ile konuşurken Başbakan Yardımcısı Mehmet Şimşek'in geçen hafta söylediği "En karanlık saatler, insanların en korktuğu saatlerdir. Ama en karanlık saatler güneşin doğumunda hemen önceki saatlerdir. Şu anda Türkiye'den kaçmak ya da uzaklaşmak doğru strateji olmayacaktır" sözü akla geliyor.
Turizm alanında da hızla büyüdüklerini vurgulayan Bayraktar, "Crovvne Plaza, Viaport Asia'da hizmet veriyor. Şimdi de ikinci projemiz geliyor. Viaport Marina içerisinde de 5 yıldızlı bir otel açmayı düşünüyoruz. 0 da 2018'de kapılarını açacak. Otelin tamamlanmasıyla birlikte Viaport Marina. 750 yat kapasiteli marinası, alışveriş merkezi, tema parkı, akvaryumu ve oteliyle dünyanın ilk ve tek 5 fonksiyonlu marinası haline gelecek" diyor.
Duble mağaza açıyorlar
"Peki ABD ve Ortadoğu'da , durdurduğunuz planların Türkiye'ye dönüşü nasıl olacak" diye sorduğumda ise Bayraktar, "Öncelik olarak devam eden projelerimizi büyütme kararı aldık. Viaport Asia'nın 3'üncü etabına yoğunlaştık. Burası 21 bin metrekare. Yeni hizmete girdi. Hugo Boss, Guess gibi lükse yönelik markalar var. Ayrıca 9 bin metrekarelik Koçtaş ve Media Markt bu bölümde mağaza açtı.
Bir çok marka da ikinci mağazasını açıyor" diye anlatıyor.
Dünya