Yabancı emlakçılar Türklerin peşinde!
Türk şirketlerinin peşine Avrupa’daki satılık markalardan sonra, şimdi de yabancı emlakçılar düştü. Almanya’dan İtalya’ya, İngiltere’den İspanya’ya birçok ülkenin emlakçıları, iflas eden markaların tahliye ettiği dükkanlar için Türk perakendecilerine teklifler götürüyor...
Satılık markalarına müşteri arayan Avrupalı firmaların ardından, şimdi de yabancı emlakçılar Türk markalarının peşine düştü. Dünya'dan Özge Yavuz'un haberine göre; iflas eden Topshop, Topman, Dorothy Perkins’in sahibi Arcadia’nın ardından, son olarak GAP’ın İngiltere’deki 95 mağazasını kapatma kararı vermesiyle boşa çıkacak olan binlerce dükkan için kiracılar aranıyor.
Almanya’dan İngiltere’ye, Fransa’dan İtalya’ya birçok farklı ülkede iş yapan yabancı emlakçılar, Türk markalarına, “Fırsat, harika lokasyon, kaçırılmaz” şeklinde dükkan tekliflerinde bulunuyor.
Kovid-19 salgınından önce boş mağaza bulmanın neredeyse imkansız olduğu ana caddeler ve iş yapan AVM’lerde boş ve uygun fiyatlı mağaza bulan Türk şirketlerinin bir kısmı bu teklifleri değerlendiriyor. Fakat, ‘Pandemi döneminde yurtdışına açılmak fırsat mı, risk mi?’ diye sorulan birçok perakende patronu, bu konuda ikiye farklı düşünceye sahip. Bu ülkelerde mağazalar kiralayıp açılış yapmaya hazırlananlar olurken, bunun verimli bir girişim olmayacağını düşünenler de bulunuyor. Gelin bu fikre, kim sıcak bakıp büyüme planları yapıyor, kim geri planda duruyor, bakalım…
Kiğılı: İtalya’da 3 dükkan kiraladık
Kiğılı’nın patronu Abdullah Kiğılı, İtalya’da Bolonya ve Milano’da 3 dükkan kiraladıklarına, 2 aya kadar açılış yapacaklarına dikkat çekti. Ayrıca 2 tane Sırbistan’da, 3 tane Bulgaristan’da, 2 tane Özbekistan’da, bir tane de Dubai’de mağaza açma hazırlığı içinde olduklarını belirten Kiğılı, “Sırbistan ile İtalya kendi yatırımımız. Geri kalanları franchise. Emlakçılardan teklif geliyor, değerlendirmeye alıyoruz, biz kendi ekiplerimizle de devamlı kontrol ediyoruz” dedi. Halen 51 ülkede 117 mağazaları bulunduğuna vurgu yapan Kiğılı, pandemiden sonra Türk markalarının hem ihracat hem de yurtdışında mağazalaşma konusunda inanılmaz bir yükseliş dönemine gireceğini kaydetti. Kiğılı, “ABD’den İngiltere’ye çok sayıda franchise teklifi alıyoruz. Aşı uygulamaları yaygınlaşıp, seyahatler açılınca her şey hız kazanacak” diye konuştu.
Bir haftada 10 teklif
Orka Holding de yurt dışında en tanınmış şirketlerden. Şu anda yurt dışında 200 mağazaları olduğunu belirten Orka Holding Genel Koordinatörü Osman Arar, bu hafta Almanya, İtalya ve İspanya’daki emlakçılardan 8-10 tane dükkan teklifi geldiğini belirtti. Boş mağazalara hala hem İtalya’daki ülke müdürleri hem de Almanya pazarı için ekip arkadaşlarının incelemeler yaptığını dile getiren Arar, “Şu anda İtalya’da departman store’lar içerisinde 3-4 tane shop in shop açıyoruz. Pandemi sürecinde 8 tane de mağaza açtık yurtdışında. Bizim işimiz bu. Bir verimlilik gördüğümüz zaman tabi ki yürüyeceğiz. Durmayacağız. Çünkü 35 yılın emeği var” şeklinde konuştu.
LCW 100 mağaza açacak
LC Waikiki’nin patronu Vahap Küçük de, yur tdışında büyümeye onay verenlerden. Hala yurt dışında 550 mağazası bulunan marka, bu yıl 100 yeni mağaza daha açmayı hedefliyor. Fakat Küçük’e göre Avrupa doygunluğa ulaşmış ve rekabet edilmesi zor bir pazar. Bu sebeple şirket, Avrupa dışında gelişen ülkeleri odağına almış durumda. Vahap Küçük, “Avrupa’yı belli bir döneme kadar tercih etmeyeceğiz, halen riskli görüyoruz. Çünkü onlar daha çok e-ticarete yöneldiler. Kira maliyetleri halen yüksek. Biz daha çok gelişmekte olan ülkelere gidiyoruz. Ukrayna, Sırbistan, Balkanlar, Afrika, Ortadoğu, Güney ABD, Asya gibi pazarlara odaklanıyoruz. Bu yıl 100 civarında mağaza açacağız bu bölgelerde” şeklinde konuşuyor.
Sarar, Almanya’da küçülmeye gitti
Yurt dışında 58 mağazayla faaliyette bulunan, Avrupa Birliği ülkelerinde markalaşma, pazarlama ve satış faaliyetlerini sürdürmek için, 2000’de merkezi Almanya’nın Düsseldorf kentinde yer alan Sarar Europe şirketini kuran Sarar, koronavirüs salgını sürecinde Almanya’da 5 mağaza kapattı. Firmanın patronu Cemalettin Sarar, 15 mağazanın 5 tanesini kapattıklarını, bu dönemde yurtdışında mağaza açmanın karlı olmayacağını belirtti. Kovid-19 salgınının ne zaman biteceğinin belli olmadığının altını çizen Sarar, “Yurtdışı şu an iyi bir fikir değil. Ne zaman bitecek pandemi? Herkes mağazaları boşaltıyor. Almanya’da mağazalar iş yapamadığı için kapattık” dedi.
Hayal lokasyonlar fırsat olabilir
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) verilerine göre, halen 94 Türk markasının 121 ülkede 5 bin 356 mağazası, 14 bin 107 de satış noktası mevcut. BMD Başkanı Sinan Öncel de, yurt dışında fiziki mağazacılıktan e-ticarete doğru büyük bir dönüşüm başladığına dikkat çekti. Türk markaları için yurt dışında eskiden yer bulmanın hayal olduğu caddelerde yer alabilmenin önünün açıldığını vurgulayan Öncel, şunları kaydetti:
“Buralarda da kiraların makul seviyede olması gerekir. Aynı zamanda eko-sistemin de doğru olması lazım. Siz boş dükkan bulabilirsiniz ama o caddede bütün markalar mağazalarını kapatıp gitmişse bunun da bir anlamı kalmaz. Yurtdışında da mülk sahipleri ile kiracılar arasındaki mücadele Türkiye’de olduğu gibi devam ediyor. Kimse mevcut kira kontratından geri adım atmak istemiyor. Uygun kiralama koşulları bulduğu pazarlarda Türk markaları mağaza açmaya devam ediyorlar.”