1945 yılında Tünel'in içinden tramvay geçirilmesi düşünülmüş!
1945 yılında tarihi Tünel'in içinden tramvay geçirilmesi düşünülmüş ve geçirilmesi düşünülen tramvayın daha kolay manevra yapabilmesi için Tünel Meydanı'nın solundaki adanın da kaldırılması gündeme gelmiş.
Tünelin içinden tramvay geçecek mi?
Bazı fenni mahzurlardan bahsediliyor - Tünel Meydanı'nın genişletilmesi düşünülüyor
Amerika'ya sipariş edilen tünel kayışı ancak martın yirmi beşinde yola çıkarılacağından şimdiki kayışın dayanma kudretini arttırmak için, tünel seferleri azaltılmıştır.
Amerika'da yapılan kayışın 25 Mart'tan sonra yola çıkarılacağına daire yeni bir haber gelmezse iki ay sonra seferlere büsbütün son verilecektir.
Diğer taraftan baz salahiyetli kimseler, tünel seferlerini daha esaslı bir şekilde düzenlemek mümkün olduğunu ileri sürmektedir. Bu fikre göre kayışla çekilen şimdiki usule kati surette nihayet vermek ve tünelden tramvay geçirmek daha muvafıktır. Bu suretle İstanbul ile Beyoğlu arasında ikinci bir tramvay şebekesi ihdas edilebilecektir.
Bu takdirde Beyoğlu'ndaki Tünel Meydanı'nı biraz daha genişletmek ve Karaköy tarafında da -zaten plan mucibince kaldırılacak olan- Tünel Caddesi ile Mahmudiye Caddesi arasındaki adayı kaldırmak suretiyle tünelde gelip geçecek arabalara manevra imkanı vermek lazımdır.
Fakat Tramvay Umum Müdürlüğü, bu düşüncenin tatbik kabiliyeti olmadığı fikrindedir. Evvela, tünel içinden geçen yolun çok dik ve meyilli olması yüzünden tramvayların bu yokuştan çıkamayacağı iddia edilmektedir. Nitekim -tünele nazaran- daha yatkın olan Şişhane Yokuşu'ndan bile tramvay arabası çıkamamaktadır. Tüneldeki bu meyil engeli olmasa bile Beyoğlu'ndaki Tünel Meydanı'nın tünelin içinden çok yüksekte olması itibariyle meydan zeminini tedrici bir meyille aşağı indirmek icap edecek ve bunun için meydandan daha evvel bir noktadan başlayarak zemini kazmak lazım gelecektir.
Tünelden tramvay geçirmek hakkında bir karar verilmemekle beraber tünele gelen tramvayların daha kolay manevra yapabilmeleri için Beyoğlu tarafından gelişe göre sağ köşedeki çıkıntı teşkil eden adayı kaldırmak ve meydanı biraz daha genişletmek muvafık görülmüş, bu hususta incelemelere başlanmıştır. Bu adanın kaldırılmasının kaça mal olacağı tetkik edilmektedir. Her halde bunun oldukça mühim bir yekun tutacağı anlaşılmaktadır. Tünelin içinden tramvay geçirilmeyecekse bu kadar büyük masrafa lüzum olup olmadığı düşünülecek bir iştir.
Akşam 21 Mart 1945
Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com