22 / 11 / 2024
fuzul

1969 yılında Boğaziçi Köprüsü hazırlığı ilerliyormuş!

1969 yılında Boğaziçi Köprüsü hazırlığı ilerliyormuş!

1969 yılında Boğaziçi Köprüsü ve İstanbul Çevre Yolu hazırlığı ilerliyormuş. Çevre yolu 22 kilometre uzunluğunda olacakmış. Haliç Köprüsü, Boğaziçi Köprüsü ve İstanbul Çevre Yolu 1,5 milyar liraya mal olacakmış.




1969 yılında Boğaziçi Köprüsü hazırlığı ilerliyormuş!


KÖPRÜ HAZIRLIĞI İLERLİYOR


22 kilometrelik çevre yolunun 14 kilometresi Avrupa'da, 8 kilometresi Asya'da olacak. Köprüden elde edilecek gelir, masrafı karşılayacak.


  İSTANBUL çevre yolu ve Boğaz Köprüsü'nün yapımı ile ilgili hazırlıklar ilerlemektedir. Bayındırlık Bakanlığı çalışmaların son dönemini anlatan bir broşür yayınlamıştır.

  

  Broşürde verilen bilgiye göre 22 kilometrelik çevre yolunun 14 kilometresi Avrupa, 8 kilometresi Asya Yakası'nda yer alacaktır. Şehiriçi ana yolları çevre yollarına köprülü kavşaklarla bağlanacaktır. Kavşakların dördü Topkapı - Ayvansaray, beşi Halıcıoğlu - Ortaköy, üçü de Beylerbeyi -  Ankara  Asfaltı kesiminde olacaktır.


1969 yılında Boğaziçi Köprüsü hazırlığı ilerliyormuş!


  Çevre yolu güzergahındaki Haliç ve Boğaz, iki büyük köprü ile aşılacaktır. Yol 34 metre genişlikte yapılacak, ortasında üç metrelik refüjün iki yanında birer metrelik emniyet şeridi, toplam 10,5 metre ende üç şerit gidiş yolu, aynı ende üç şerit geliş yolu, dış yanlarda üçer metrelik banket ve birer metrelik dış emniyet şeridi bulunacaktır. Çevre yolunda ortalama hız saatte 60 kilometre olacaktır.

  Broşürde daha sonra Boğaz Köprüsü'nün gerçekleri açıklanmakta ve özetle şöyle devam etmektedir:


  ''Boğaz geçişinin asma köprü ile halinde, Avrupa - Asya bağlantısı, yurdumuzun ve İstanbul'un şartlarına uygun ve rantabi bir tesisle tahakkuk ettirilmiş olacak ve İstanbul şehiriçi trafiği gerek karşıdan karşıya geçen ve gerek şehiriçi ulaşımını temin eden trafiğin mühim bir kısmının çevre yoluna aktarılması sebebiyle rahatlayacaktır.''


  Beylerbeyi - Ortaköy arasına yapılacak, iki ayak arası 1074 metre açıklıkta, toplam 1560 metre uzunlukta, deniz yüzeyinde 64 metre yükseklikte, iki yaya ve altı taşıt yolu ile 33,40 metre genişlikteki asma köprünün maliyeti 350 milyon Türk Lirası civarında olacaktır. Çevre yolu ve kavşaklar istimlak bedelleri dahil 1 milyar 50 milyona, Haliç Köprüsü 100 milyona toplam olarak bütün proje 1,5 milyar Türk Lirasına mal olacaktır.

  Köprü yapıldıktan sonra Boğaz'ı geçecek yıllık toplam taşıt sayısı 1973'de 10 milyon, 1980'de 15 milyon, 1985'de 20 milyon, 1990'da 26 milyon ve 1995'de 32 milyona varacaktır. 

  Köprü geçişinden alınacak ücret, araba vapuru ile geçiş ücretinin altında kalacaktır. Elde edilecek net gelirin seneden seneye kaydedilecek artışlarla 1973'de 111,8 milyona, 1975'de 139,8 milyona, 1980'de 205,6 milyona, 1985'de 232,1 milyona, 1990'da 364 milyona ve 1995'de 449,7 milyona yükseleceği hesaplanmıştır. 

  Bu gelir, yapılacak harcamaların ve dış kredinin karşılanmasına fazlasıyla yetecektir. 



İSTANBUL'DAN SEMTTEN SEMTE GİDİŞ SÜRELERİ 


  Bugün İstanbul'da semtten semte gidiş süresi çok uzundur. Yandaki sayılar, araba vapuru bekleme süresinin en az ve yolların en serbest olduğu saatlerde hafif taşıtlara göre hesaplanmıştır. Ağır taşıtlar için bu süre 5-6 kere fazladır ve tatil günleri ile bayramlarda daha da çoğalmaktadır.


1969 yılında Boğaziçi Köprüsü hazırlığı ilerliyormuş!


                                  Bugünkü        Köprü 

                                    durum         yapılırsa

Beyazıt - Kadıköy     80  Dak.       40 Dak.

                                                            

Taksim - Erenköy      70 Dak.       35 Dak.

                                                           

Aksaray - Üsküdar     75 Dak.       35 Dak. 

                                              

Bakırköy - Bostancı 125 Dak.       50 Dak. 

                                               

Topkapı - K. Toprak 105 Dak.       22 Dak.



(1969 yılında Reşat Altın 203 liraya satılıyormuş.)


Milliyet Gazetesi 8 Ocak 1969



Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com



Geri Dön