01 / 05 / 2024

1971 yılında İstanbul 1. Çevre Yolu, toplamda bir buçuk milyar liraya mal olacakmış!

1971 yılında İstanbul 1. Çevre Yolu, toplamda bir buçuk milyar liraya mal olacakmış!

1971 yılında 22 kilometre uzunluğundaki İstanbul 1. Çevre Yolu, bir buçuk milyar liraya mal olacakmış. İstimlak işlerine 300 milyon, yol inşaatına 300 milyon, köprülerin yapımına ise 900 milyon lira harcanacakmış.



1971 yılında İstanbul 1. Çevre Yolu, toplamda bir buçuk milyar liraya mal olacakmış!


ÇEVRE YOLU NERELERDEN GEÇİYOR?


İstimlak parası ile birlikte yol 600 milyon liraya mal olacak


H. B. ÜLGEN


  UZUNLUĞU 22 kilometreyi bulacak 34 metre genişliğindeki çevre yolu inşaatı bitince  Ankara  Asfaltından çıkacak bir araç saatte 60 kilometre hızla gittiği takdirde, sadece 22 dakikada Londra Asfaltı'na ulaşacaktır.

  Yolun her iki tarafı dikenli tellerle çevrilecek kavşakların dışında taşıt araçlarının hiç bir şekilde bu yola girmesine izin verilmeyecektir.

  Yapılan hesaplara göre istimlak işlerine 300 milyon, yol inşaatına 300 milyon, köprülerin yapımına ise 900 milyon olmak üzere yolun tüm inşasına bir buçuk milyar lira harcanacaktır.

  Çevre yolu ile beraber Karayolları Büyük Nazım Plan Bürosu'da 17. Bölgeyle işbirliği yaparak çevre yolu koridor planlamasını hazırlamaktadır. Çevrede yerleşecek binaların ne şekilde inşa edildiği gene aynı planda gösterilmektedir. Genellikle buraları kamuya ait yatırımlara ayrılacaktır. Özel kişilere ait binalar yolla hiç bir şekilde bağlanmayacak, bağlantı yollardan sağla-


1971 yılında İstanbul 1. Çevre Yolu, toplamda bir buçuk milyar liraya mal olacakmış!


nacaktır. Bu arada, yolun her iki tarafından 50 - 10 metrelik kısım yeşil saha haline getirilecektir.


  EYÜP - AYVANSARAY ARASI


  Boğaz Köprüsü'nün çevre yolu, plan gereğince beş bölüme ayrılmaktadır. Birinci bölümü teşkil eden kısım, Londra Asfaltı ile Eyüp - Ayvansaray arasıdır. Ortalama uzunluğu bir kilometre kadardır. Burası Vatan Caddesi'ne bir kavşakla bağlanmaktadır. Sağmalcılar yönünden diğer bir oto yolu ile birleşmektedir. Bundan sonra surlara paralel ilerleyen yol, Edirnekapı Şehitliği'nin altından bir tünel halinde geçerek Ayvansaray kavşağı ile Eyüp - Unkapanı yoluna girmektedir. Yol buraya vardıktan sonra, yeni yapılacak 40 metrelik üçüncü Haliç Köprüsü ile de Beyoğlu yakasına bağlanacaktır.


  HALICIOĞLU - HÜRRİYET TEPESİ ARASI


  Yol, Halıcıoğlu'ndan Kasımpaşa - Silahtar yoluna bir kavşakla bağlanmaktadır. Darülaceze önünden ikinci bir yolla Beyoğlu - Kurtuluş ve Piyalepaşa yönlerine bağlantı sağlanacaktır. Piyalepaşa - Hürriyet Tepesi kısmı, çift katlı bir köprüyle bağlanacaktır. Darülaceze önünden Unkapanı'na geçecek kısım, servis yolu olarak bırakılmıştır. Anayol ise Gürsel Mahallesi'ne girecektir. Buradaki inşaat sebebiyle üç bine yakın gecekondu yıkılacaktır.


  HÜRRİYET TEPESİ - BARBAROS BULVARI ARASI


  Yol, Mecidiyeköy Ermeni Mezarlığı yanından Gayrettepe'ye kadar yol köprü şeklinde uzamaktadır. Şişli - Büyükdere Caddesi güzergahının üzerinden geçmektedir. Zincirlikuyu kavşağında Barbaros Bulvarı ile bağlantı sağlamak ve Trafo Merkezi'nin önünden, Barbaros Bulvarı'nın altından geçmektedir.

 

  ZİNCİRLİKUYU - ORTAKÖY ARASI


  Zincirlikuyu kavşağı ile Ortaköy'deki köprü ayağına rastlayan Balmumcu Kışlası civarında Beyoğlu yönüne bir bağlantı yolu ile birleşmekte ve yol Ortaköy'ü döner şekilde geçtikten sonra, Boğaz Köprüsü'ne ulaşmaktadır.


  BEYLERBEYİ - ANKARA ASFALTI ARASI


  Yolun, Beylerbeyi yönünden sahil yolu ile bir bağlantısı vardır. Yol, Altunizade - Bağlarbaşı - Kısıklı yönünden bir kavşakla asfalta bağlanmakta ve Ankara Asfaltı'nın Otosan tesisleri yanındaki kavşakla girmektedir. Burada bir kolla Harem'e, bir kolla da Söğütlüçeşme'ye varan yoldan Bağdat Caddesi'ne giriş, Söğütlüçeşme yolu ile olacaktır. Altunizade çevresinde kamulaştıracak yapı sayısı üç yüzün üstündedir. 


  İSTİMLAKLER


  Yolun istimlak işleriyle ilgilenen 17'nci Bölge Müdürlüğü'nün son çalışmaları hakkında verilen bilgiye göre Halıcıoğlu'nun istimlak işi 1 temmuzda tamamlanacaktır. 

  Özel mülklerin istimlaki, 45 milyon lira tutmaktadır. Devlet yapıları için 8 buçuk milyon lira harcanacaktır. Halıcıoğlu çevresinde 17 fabrika istimlak edilmiş, sahiplerine ödeme yapılmasına başlanmıştır. 

  Şişli Talatpaşa Mahallesi'nin değer takdiri de bitirilmiştir. Bu kesimde ilk planda 1440 bina, 8 çeşitli imalathane yıkılacaktır. Şişli Gürsel Mahallesi'ne ait tespitler devam etmektedir. Mecidiyeköy'deki istimlaklere 7 milyon 800 bin lira ödenecektir. Bu yıl harcanacak paranın toplamı 170 milyon liradır.


(1971 yılında Reşat Altın 312 liraya satılıyormuş.)


Hürriyet Gazetesi 21 Haziran 1971



Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com




Geri Dön