2019’da ABD’de en çok Y kuşağı ev alacak!
Millennial jenerasyonu, diğer adıyla Y kuşağı, yaşam şekilleriyle piyasaları da yönlendiriyor. Peki Y kuşağının, bu yaşam şekline göre ev tercihleri nasıl oluyor?
Millennial jenerasyonu, Türkiye’de daha çok kullanılan tabiriyle Y kuşağı; teknolojiye doğan, hayata bakışı bambaşka olan ve bu nedenle de önceki kuşakların anlamakta zorlandığı bir kuşak olarak görülüyor.
1980-2000 yılları arasında doğan, dijital medyanın cazibesine kapılan, ansiklopedi, mektup gibi araçlar yerine cep telefonlarıyla büyüyen bir kuşak bu. Öyle ki bu kuşağın 3’te 2’si, 5 yaşından önce bilgisayarla tanışmış. Bu nedenle de bilgi edinmeden eğlenmeye kadar hemen her şeyi teknoloji aracılığıyla yapıyorlar ve en önemli özelliklerinden biri de her konuda çabuk netice almayı istemeleri.
Y kuşağının diğer bazı özelliklerini de şöyle sıralayabiliriz: Özgürlüğüne düşkün, rahat yaşamayı önemseyen, kolay adapte olabilen, çabuk vazgeçen, iyi eğitimli, otoriteye meydan okuyan, sosyal adalet duygusu ağır basan, küresel bakış açısına sahip…
YERİNDE DURAMAYAN BİR KUŞAK!
Peki, Y kuşağı bireylerin yaşama şekli açısından genel tercihleri neler ve bu tercihler ev seçimlerine ne şekilde yansıyor? Y kuşağından olanların pek çoğu, gerek iş yaşamı gerekse özel yaşamları açısından, büyük şehirlerin merkezlerinde yaşamayı tercih ediyorlar. İyi bir şehrin merkezinde yaşamak için de, evin büyüklüğünden taviz veriyorlar ve satın almak yerine uzun süreli kiralamayı tercih ediyorlar.
Yaşadıkları binanın, evin ve evde kullanılan malzemelerin olabildiğince yeni ve modern olması, onlar için büyük önem taşıyor. Değişimden korkmayan Y kuşağı üyeleri tek bir yerde kök salmayı sevmiyor. Pek çok çalışmaya göre 2-3 yılda bir, işlerini ya da yaşadıkları şehri değiştirmeyi tercih ediyolar. Onlar için bir yere bağlanmak, çok zor bir karar. Eve bile neredeyse sadece uyumaya gidiyorlar. Çoğunlukla bütün öğünlerini dışarıda yiyor, dizüstü bilgisayarlarıyla kafelerde çalışıyorlar. Bu nedenle ABD’de, Y kuşağından bireyler genellikle merkezi yerlerdeki, condominium denilen apartman dairelerini tercih ediyor.
Y KUŞAĞININ KÖK SALMA VAKTİ GELDİ
Fakat bu hareketli, dizginlemez kuşağın önemli bir bölümü 40’ına merpen dayadı. Yani, emlak piyasasının en önemli kitlesi haline geldiler. Öngörülere göre, 2019 yılında diğer bütün jenerasyonlara nazaran ABD’de en çok millennial jenerasyonu evlenecek, çocuk sahibi olacak ve ev satın alacak.
2018 itibariyle ABD’deki yeni mortgage kredilerinin yüzde 45’i Y kuşağı tarafından alındı. Onları yüzde 36 ile X kuşağı ve yüzde 17 ile Baby Boomers (yani 1946-1964 yılları arasında doğanlar) takip etti. Ev sahibi olmak için hevesli Y Kuşağı, ebeveynlerinin aksine ev yatırımı yapmak için evlenmeyi de beklemiyor.
Ne yazık ki Y kuşağı, ebeveynelerinin 1980’lerde aldıkları ev fiyatlarına kıyasla, ev sahibi olmak için yüzde 39 daha yüksek bedel ödüyor. Bu nedenle bazıları ilk olarak oturacakları değil, yatırım yapacakları evi satın alıyorlar. Ancak şehrin ve hayatın merkezinde olmak isteyen pek çoğu, uygun fiyatlı ev fırsatları ile birlikte kuvvetli iş fırsatı sunan şehirlere gitmeyi tercih ediyor.
TEKNO-NESİL GÜVENE İHTİYAÇ DUYUYOR
Y kuşağının teknoloji kuşağı olması, her konuda olduğu gibi ev satın alma şeklini de etkiliyor. Ulusal Emlakçılar Birliği (National Association of REALTORS) verilerine göre, Y kuşağının yüzde 94’ü ev ararken önce online sitelere bakmayı tercih ediyor. ABD’de, internet üzerinden emlak konusunda bilgilenme fırsatları zaten çok rahat. Aradığınız bir evi spesifik detaylara kadar internetten inceleyebiliyorsunuz. Bu nedenle bizim müşterilerimiz genelde çok bilgilidir. Bilgi almaya çok açıklar ve çok net sorular sorarlar.
Bu kadar dijitalize bir nesil olmalarına rağmen Y Kuşağının yüzde 87’si ev alma sürecinde bir emlak danışmanıyla çalışmayı tercih ediyor. Çoğu emlak danışmanlarını arkadaş ya da aile tavsiyesi ile bulsa da, onları da internetten araştırmayı, sosyal medyadan takip etmeyi tercih ediyorlar.
Tüm dünyada olduğu gibi ABD’de de emlak piyasası, en büyük hefef kitle olan Y kuşağıyla nasıl çalışacaklarına odaklanmış durumda… Ben müşterilerimle ekip çalışması yapmayı seven bir broker olduğum için, bu durum benim açımdan büyük avantaj yaratıyor doğrusu. Müşterilerimin çoğu açık görüşlü, ne istediğini bilen, benden de detaylı sorularıyla her istedikleri bilgiyi alan kişiler ve her prosedürü de harfiyen yapmayı severler.
Son yıllarda emlak piyasasını yeniden şekillendiren Y kuşağıyla çalışmanın sırrı bana göre açık iletişim kurabilme ve takım olabilme becerisinde yatıyor. Zaten her bilgiye “2 tuşla” ulaşabilen Y kuşağının ihtiyacı, tecrübenizle onlara kılavuzluk etmeniz; samimiyetle ve ilgiyle tüm süreçlerde onların yanlarında olmanız...