Ofisler Y Kuşağına göre tasarlanıyor!
Bugün çalışma hayatının yüzde 35'ini temsil eden Y kuşağı, ev ortamı ile özdeş duygusal bağ oluşturabileceği yaratıcı ofis ortamları hayal ediyor.
Bugün çalışma hayatının yüzde 35'ini temsil eden Y kuşağı, ev ortamı ile özdeş duygusal bağ oluşturabileceği yaratıcı ofis ortamları hayal ediyor. Belirli bir mesai süresi içinde oturarak çalışmak yerine mobil olmayı tercih eden bu kuşak, şirket içinde eğlenip sosyalleşmeye de önem veriyor. Y kuşağını çekmek isteyen birçok şirket de onların beklentilerine göre ofislerini yeniden gözden geçiriyor. Bir anlamda Y kuşağı ile ofisler yeniden yaratılıyor...
Y VE Z KUŞAĞI İÇİN İDEAL OFİS
ESNEK ALTYAPI Peki şirketler, ofislerini Y ve Z kuşaklarının isteklerine uygun yenilemek adına neler yapabilir?
Gayrimenkul uzmanları bu noktada tavsiyelerini şöyle sıralıyor: "Esnek altyapıya sahip, organizasyon değişikliği veya hızlı büyümeye cevap verecek ofis tasarımları ön planda olmalı. Gerektiğinde odaların, masaların kolayca taşınabilmesi tercih edilmeli.
GÖZ TEMASI Mümkün olduğu kadar çalışanlar arasında göz teması kurabilecekleri düzenler kurulmalı. Açık ofislerde farklı çalışma alanları oluşturulmalı. Aynı şekilde şirket içi, ekip veya proje toplantıları için çalışanların yakınında küçük ve orta büyüklükteki toplantı odaları, sunumlar için bağlanacak ekran bulunması faydalı.
PORTATİF BÖLÜCÜLER Şeffaflık açısından çoğu zaman kapalı bir cam bölme veya yarı açık ses emici mobilya veya portatif bölücüler kurulabilir. Takım çalışması veya beyin fırtınaları için kullanılabilecek daha rahat kanepelerin ve geniş beyaz tahtaların olduğu odalar tercih edilmeli.
SOSYALLEŞME ALANLARI Kısa telefon görüşmeleri için açık ofisin içinde serpiştirilmiş cam bölmeli ama ses yalıtımlı tek veya 2 kişilik telefon kulübelerinin ofis çalışanlarının hızla ulaşabileceği, kısa mesafelerde olmasına dikkat edilmeli. Ofis içinde merkezi konumda spor ve jimnastik alanları, televizyon veya oyun odaları, ofis içi küçük mutfak, bar, bistro veya kafe gibi sosyalleşme alanları tasarlanmalı."
Bugün dünyada nüfusun yüzde 35'ini temsil eden Y kuşağı, 2025 yılına kadar işgücünde yüzde 60-75 oranında etkili olacak. Türkiye'de de benzer bir tablo mevcut. TÜİK 2014 verilerine göre Türkiye'de bugün çalışma hayatının yüzde 23'ü 1945-64 yılları arası doğan Patlama Kuşağı'ndan. 1964-80 yılları arası doğan X kuşağı ise çalışanların yüzde 41 'ini oluşturuyor.
Şirketlerin genelinde X kuşağına bağlı ekiplerde çalışan Y kuşağı ise çalışanlann yüzde 35'ini temsil ediyor. Bu Y kuşağını henüz iş hayatına katılmak için eğitim yıllarım geçiren bir Z kuşağı takip ediyor. Y ve Z kuşaklarının zaman içinde iş hayatında giderek etkin rol alması ve yönetici kademelerine tırmanmasıyla güçlü bir değişim de şart olacak.
İş hayatının kuralları gibi iş yaşamının ayrılmaz parçası ofisler de bu gençlerin karakteristik özellikleri ve beklentilerine göre yeniden şekilleniyor. Bu değişime yöneticilerin liderlik stillerinden şirketlerin çalışma ortamına kadar pek çok alanda şahit olmaya başladık.
Biz de insan kaynaklan uzmanlan, gayrimenkul sektörünün önde gelen yöneticileriyle yeni nesil çalışanların karakterlerini, ne tür ofislerde çalışmak istediklerini masaya yatırdık. Bu ofisler onların motivasyonunu, şirkete bağlılıklarım nasıl etkiliyor sorusuna yanıt aradık.
KARAKTER FARKININ SONUCU
Y ve Z kuşağı olarak alınan 1980 sonrası doğumlu gençler, önceki nesillere göre çok farklı bir karaktere sahip. Dinamikler, hızlılar ve özgürlüğü seviyorlar. 77 milyonluk Türkiye'de Y ve Z kuşakları 40 milyonun üzerinde bir nüfusu temsil ediyor. Oxygen Consultancy Genel Müdürü Zeynep Doğrul Aşar, "X kuşağının aksine Y kuşağı için iş ve özel hayatı arasında denge kurmak çok önemli. Sosyal hayatları, hobileri ve arkadaşlarına da zaman ayırabilmeliler" diyor. Aşar'a göre Y kuşağı için iş ortamında özgürce düşüncelerini ifade edebilmeleri, bu düşüncelerin dinlenmesi hatta uygulanması da kritik öneme sahip. Bu kuşak, yöneticilerin patronluktan ziyade koçluk yapmasını istiyor. Yürüttükleri görevin içeriğine, gelecek kariyer ve eğitim imkanlarına, şirketin bilinirliğine ve arkadaşlarının onayına önceki kuşaklardan daha çok önem veriyorlar.
Capital Ofis Dünyası