04 / 11 / 2024

Aliağa-Çandarlı-Bergama-Yeni İzmir Demiryolu projesi mecliste!

Aliağa-Çandarlı-Bergama-Yeni İzmir Demiryolu projesi mecliste!

Aliağa-Çandarlı-Bergama-Yeni İzmir Demiryolu projesi meclis gündemine taşındı. CHP'li Sındır, konuyla ilgili soru önergesi hazırladı...




CHP  İzmir  Milletvekili Kamil Okyay Sındır, Aliağa-Çandarlı-Bergama-Yeni İzmir Demiryolu projesine ilişkin soru önergesi verdi. Sındır, sorusunun Ulaştırma Ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu tarafından yanıtlandırılmasını istedi.

CHP'li Sındır, ''Aşağıda yazılı olarak yer alan “Aliağa-Çandarlı-Bergama Yeni İzmir Demiryolu Yapımı ve Çandarlı Limanı Demiryolu Bağlantısı” ile ilgili sorularımın Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Sayın Adil Karaismailoğlu tarafından, Anayasa’nın 98. ve TBMM İçtüzüğünün 99. maddeleri gereğince yazılı olarak yanıtlanmasını saygıyla dilerim'' diye konuştu.

Sındır, açıklamalarına şu şekilde devam etti: ''Özellikle Cumhuriyet dönemiyle birlikte yapılan demiryolu yatırımları ekonomik kalkınmamızın en önemli göstergeleri arasında yer almıştır. Ticari malların nakliyesinde olduğu kadar, yolcu taşımacılığında da etkin şekilde kullanılan demiryolları, en akılcı çözümlerin başında gelmektedir. İzmir'in kuzeyinde yer alan Aliağa ilçesi, rafinerisi ve sanayisi ile ülkemiz için en önemli üretim merkezleri arasındadır. Aliağa - Bergama Bölgesi, yapılan tarımsal ve sanayi yatırımları ile cazibe merkezi olma yolunda ilerlemekte ve bölge nüfusu her geçen gün artmaktadır. Bölgenin gelişmesine paralel olarak lojistik ihtiyacı ve yolcu taşıması hususlarında ulaşım ağının genişletilmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Bu bağlamda, bölgenin ulaşım altyapısını geliştirmeye yönelik Cumhurbaşkanlığı Yatırım Planı kapsamına alınmış projeler bulunmaktadır. Bölgenin kalkınmasına katkı sağlayacak en önemli yatırımlardan birisi de 2011 yılında temeli atılan Kuzey Ege Çandarlı Limanı'dır. Çandarlı Limanı’nın yapımına başlanmış olmasına rağmen istenilen ilerleme kaydedilememiştir. İzmir'in kuzeyinde kurulması planlanan Çandarlı Limanı, bölgenin tüm lojistik ve ulaşım altyapısının yeniden kurgulanmasına neden olmuştur. 11 Haziran 2018 tarihinde dönemin başbakanı tarafından temeli atılan proje Çandarlı limanıyla buluşacağı dile getirilmiştir. Proje ile esasen Aliağa ilçesine kadar gelen İZBAN banliyö hattı 57 km uzatılarak Çandarlı limanı üzerinden Bergama'ya ulaşacaktır. Ancak proje ile ilgili hiçbir somut adım atılmadığı gözlenmektedir. Kamulaştırmaların da henüz tamamlanamamış olması nedeniyle İzmir Büyükşehir Belediyesi'nce 11 üstgeçit, 23 altgeçit ve 8 istasyonun ihalesine çıkılamamakta ve yapımı tamamlayamamaktadır. Tüm bu gelişmeleri dikkate alarak, 2015-2025 yılları arasında tamamlanması planlanan 2010E01-151358 Proje No'lu “Aliağa-Çandarlı-Bergama Yeni İzmir Demiryolu Yapımı ve Çandarlı Limanı Demiryolu Bağlantısı” 1.154.484.000 TL'lik bütçeli projeye 2015 yılından günümüze toplamda 96.000 TL harcanmıştır. Cumhurbaşkanlığı 2021 Yılı Yatırım Programında ise projeye sadece 1.000 TL ayrılmıştır. 2015 yılından bugüne kadar projeye harcanan 96.000 TL ve 2021 yılı için ayrılan 1.000 TL ödenek dikkate alındığında anlaşılıyor ki, Çandarlı Limanının da yapılması ve bitirilmesi düşünülmemektedir. 2021 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yatırım Planı’ndan “Aliağa-Çandarlı-Bergama Yeni İzmir Demiryolu Yapımı ve Çandarlı Limanı Demiryolu Bağlantısı” yatırımının da devam etmeyeceği sonucunu çıkartmak çok da yanlış olmayacaktır. Cumhurbaşkanlığı 2021 Yılı Yatırım Programına göre, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğü'nce 2015-2025 yılları arasında tamamlanması planlanan “Aliağa-Çandarlı-Bergama Yeni İzmir Demiryolu Yapımı ve Çandarlı Limanı Demiryolu Bağlantısı” yatırımlarının bitirilmesi ile ilgili endişelerin giderilmesi adına, aşağıda yer alan sorularımın yanıtlanmasını saygıyla dilerim.''

Aliağa-Çandarlı-Bergama-Yeni İzmir Demiryolu projesi mecliste!

CHP İzmir Milletvekili Kamil Okyay Sındır'ın soruları:
1. 11 Haziran 2018 tarihinde dönemin Başbakanı Binali Yıldırım tarafından temeli atılmasına karşın, projenin imalatına başlanmamış olmasının ve/veya proje çalışmalarının devam ettirilmemesinin nedeni nedir?

2. Proje toplam tutarı 1.154.484.000 TL olmasına rağmen 2015 yılından bugüne kadar projeye sadece 96.000 TL harcandığı gözükmektedir. Bu tutar ne amaçla harcanmıştır?

3. Aliağa-Çandarlı-Bergama Yeni İzmir Demiryolu Yapımı ve Çandarlı Limanı Demiryolu Bağlantısı projesinde geçen altı yıldan bugüne, hangi iş kalemleri tamamlanmıştır?

4. Projenin başlangıcındaki hedefler nelerdir? 2021 yılı itibari ile bu hedeflerin ne kadarına ulaşılmıştır? 2025 yılı için proje hedefleri revize edilmiş midir?

5. Proje sonuçlandığında ne kadar yolcu ve yük taşınması planlanmaktadır? Proje ile hedeflenen ekonomik gelir beklentisi nedir?

6. Cumhurbaşkanlığı 2021 Yatırım Programında yer aldığı şekliyle 2015-2025 yılları arasında tamamlanması planlanan projede ilk 6 yıl geride kalmasına rağmen, projede sadece 96.000 TL harcanmış olmasının nedenlerini açıklar mısınız? Kalan 4 yıllık süre içerisinde projenin tamamlanabilmesi mümkün müdür?

7. Proje ile ilgili olarak, İZBAN A.Ş. kapsamında İzmir Büyükşehir Belediyesi ile yapılmış herhangi bir protokol ve/veya iş paylaşımı bulunmakta mıdır?

8. Projenin geçiş güzergâhında kamulaştırmaların tamamlanması halinde İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından; 11 üstgeçit, 23 altgeçit ve 8 istasyonun yapımının gerçekleştirileceği ancak bunların yapım ihalesine çıkılabilmesi için hat güzergahının belirlenmesi ve gerekli kamulaştırılmaların yapılması gerektiği belirtilmektedir. Bu bağlamda; 

a. proje güzergahı kesinleştirilmiş midir?

b. bu güzergah üzerinde ne kadar bir alan kamulaştırılacaktır?

c. kamulaştırmalar ne zaman tamamlanacaktır?

d. kamulaştırma bedelleri ne kadardır ve ne zaman ödenmesi planlanmaktadır? 

9. Projenin güzergahında tarım arazileri bulunmakta mıdır? Bulunmakta ise, bu alanların tarım dışı amaçla kullanılabilmesi için Toprak Koruma Kurulu kararı var mıdır? Projenin uygulanmasında ÇED gerekliliği bulunmakta mıdır?

10. Bölgenin gelişmesi ve Çandarlı Limanı gibi büyük bir yatırımın henüz sonlandırılmadığı dikkate alındığında, başlangıç aşamasında olduğu görülen bu projede herhangi bir revizyon yapılmış mıdır? Yapılması planlanmakta mıdır? 11. 2021 yılı yatırım programında ayrılan 1.000 TL'lik ödenek ile yapılmak istenen nedir? Ek ödenek alınması veya yedek ödenekten herhangi aktarma yapılması düşünülmekte midir? 

Nuran AYDIN/Emlakkulisi.com
 


Geri Dön